De får dela på upphandling av arbetskläder värd över 2 miljarder
Nyligen avgjordes en nationell upphandling av arbetskläder till en rad olika yrken där Adda Inköpscentral står som uppdragsgivare.
Upphandling avsåg leverans av yrkeskläder till Sveriges kommuner och regioner samt kommunala bolag. Bland nämnda yrkestitlar finns fastighetsskötare, vårdpersonal, kökspersonal, konduktörer, busschaufförer och ett dussin yrken till.
Upphandlings totala värde är skrivet till 2,05 miljarder kronor och har tilldelats följande sex olika aktörer som kommer ansvara för olika delar av upphandlingen:
- HejMar AB (Hejco) – vars kontraktvärde är skrivet till cirka 171 miljoner kronor
- Ahlsell Sverige AB – vars kontraktvärde är skrivet till cirka 478 miljoner kronor
- Procurator AB – vars kontraktvärde är skrivet till cirka 171 miljoner kronor
- Almedahls Alingsås AB – vars kontraktvärde är skrivet till cirka 535 miljoner kronor
- Swedol AB – vars kontraktvärde är skrivet till cirka 609 miljoner kronor
- Voky AB – vars kontraktvärde är skrivet till cirka 34 miljoner kronor
Mest iögonfallande är kanske sistnämnda Voky som är den enda uppdragstagaren utanför leverantörsledet.
Fler hållbara alternativ och möjlighet att få klimatrapporter
Inköparen Adda har själva skrivit en artikel om upphandlingen, där står det bland annat att nyheterna med det upphandlade sortimentet är betydligt fler hållbara alternativ än tidigare och att standardsortimentet har anpassats med fler produktområden.
I artikeln intervjuas kategoriansvarig Caroline Tottie, hållbarhetsstrateg Anna Löfström och upphandlaren Christian Nilsson:
– För att möta kundernas behov av ett mer hållbart sortiment erbjuder vi fler hållbara alternativ än tidigare. Vi har till exempel ett fast sortiment med en stor andel miljövänliga produkter, berättar Anna som ansvarat för hållbarhet i upphandlingen, och fortsätter:
– Kunderna kan också få klimatrapporter på koldioxidutsläpp från sina leveranser, välja fasta leveransdagar eller samordnad varudistribution, minska sin klimatpåverkan genom att dra ner på antalet leveranstillfällen, något som dessutom minskar kundens fraktkostnader.
– En annan miljöfördel är att vi erbjuder reparationstjänster som gör det möjligt att förlänga livslängden på redan inköpta plagg, avslutar Caroline till.
Läs hela artikeln här.
Totalt inkom det 9 anbud, mer information om upphandlingen hittar du här.