Datadrivna kampanjer med trycksaker – Svensk aktör förvärvar ”Print-to-web”-företag

e-handel_bilagor

”Vi är mycket imponerade av hur effektivt e-handlare och andra annonsörer kan vinna nya kunder”.

Svenska investmentbolaget Storskogen har förvärvat en majoritetsandel i Dimabay som sysslar med det man kallar print-to-web-marknadsföring.

Förenklat kan man säga att bolaget skapar samordning och struktur kring bilagor i e-handelspaket och tidningar där annonsörerna får en bättre möjlighet att följa upp och mäta effekten. Dimabay sköter allt från planering, tryck och distribution till resultatuppföljning. Man har också en koppling till sociala medier och influensers.

Man är mellanhanden för annonsörer och de som äger en kanal till konsumenter – exempelvis tidningar och e-handlare.

Affärsmodellen gör också att de som distribuerar budskapen kan välja mellan att få betalt direkt eller genom att själva marknadsföra sina tjänster i i andra kanaler i Dimabays nätverk.

Annons

Nätverk av publicister och e-handlare

Genom ett stort nätverk av publicister och e-handlare erbjuder man annonsörer marknadsföring genom bilagor i tidningar och e-handelspaket. Med en extrem koll på data kring alla kampanjer kan man jobba med en prestationsbaserad modell.

Det finns flera olika alternativ där man antingen har helt egna flyers och broschyrer eller delar plats med andra annonsörer. Data samlas in för alla kontakter man får och används för att förbättra lönsamheten i nästa kampanj.

Genom dotterbolaget Dimabay Digital erbjuds annonsörer räckvidd i sociala medier och marknadsföring genom influencers.

– Dimabay är ett utpräglat tillväxtbolag som är perfekt positionerat med sina innovativa reklamerbjudanden i en traditionell reklamkanal som paketbilagor, kompletterat med influencer-marknadsföring. Vi har följt Dimabays framgångar under en längre tid och är mycket imponerade av hur effektivt e-handlare, inklusive våra egna innehav som PerfectHair.ch, och andra annonsörer, kan vinna nya kunder genom Dimabay, säger Lars Nottehed, vd för Storskogen Tyskland.

Christoph Tonini, tidigare vd för den börsnoterade mediekoncernen TX Group, har rekryterats som ny styrelseordförande för Dimabay och kommer att bidra med sin erfarenhet och expertis.

– Dimabay är ett innovativt mediabolag som med sina prestationsbaserade erbjudanden, särskilt inom området print-to-web-marknadsföring, är mycket väl positionerat för ytterligare tillväxt. Jag ser fram emot att utveckla verksamheten vidare tillsammans med Storskogen och Dimabay-teamet, säger Christoph Tonini.

Dimabay är aktivt i 15 länder och har cirka 30 anställda. Storleken på Dimabay anges ej men man säger att bolaget ”genererade en försäljningstillväxt på mer än 80 procent under 2021 jämfört med föregående år”. Finansiella detaljer kring affären ”undanhålls av kommersiella skäl”. Dimabay har sitt huvudkontor i Berlin.

Annons

Danskt tryckeri växer på ny adress efter förpackningsförvärv

Kollage

✔️Dubblar tryckkapaciteten med ny offsetpress – ”en gamechanger” ✔️Produktion av förpackningar blir nytt affärsområde ✔️Allt kan göras inhouse

redaktionen@branschkoll.se
Annons

VVS-leverantör byter alla förpackningar – ska bara använda kartong och papper

Hansgrohe Group GreenPackaging 1800

Enbart kartonger och pappersdelar som är 100 procent återvinningsbara ska användas.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Holmen: Lägre papperspriser drog ner resultatet första halvåret

henrik sjoelund
Ämnen i artikeln: Holmen

Så här utvecklades marknaden för papper och kartong under andra kvartalet.

Ämnen i artikeln: Holmen
redaktionen@branschkoll.se
Annons

VPK rapporterar minskad omsättning men fortsatta investeringar 2023

Ämnen i artikeln: VPKWellpapp

✔️Så gick det för den svenska verksamheten ✔️Lönsamheten förbättrades kraftigt ✔️Lösningar i wellpapp

Ämnen i artikeln: VPKWellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stora Enso investerar i förpackningsproduktion i Polen

well stora enso 1800
Ämnen i artikeln: Stora EnsoWellpapp

Bland annat byggs en ny wellpapp-linje upp.

Ämnen i artikeln: Stora EnsoWellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Köper två pappersbruk och två wellanläggningar i Polen

Schumacher Packaging Werk Wroclaw
Ämnen i artikeln: Wellpapp

Växer sig allt större genom att expandera till Europas sjätte största ekonomi.

Ämnen i artikeln: Wellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Snabbväxande etikettföretag siktar mot 90 miljoner kronor i år

Etikett
Ämnen i artikeln: Etikett

Startup-bolaget har tagit in flera etikettmaskiner till anläggningen i Norden från storkoncernen man har i ryggen.

Ämnen i artikeln: Etikett
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Holmens bruk i Iggesund minskade koldioxidutsläppen med 25 procent

Holmen BPP 0323 Braviken Aug 2023 467 1800
Ämnen i artikeln: HolmenIggesund

Holmens bruk i Iggesund, Sverige, har framgångsrikt minskat sina fossila koldioxidutsläpp med nästan 25 procent från 2022 till 2023.

Ämnen i artikeln: HolmenIggesund
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svenska dryckesförpackningars klimatavtryck

Dryck klimat
Ämnen i artikeln: Återvinning

Här är de förpackningar med lägst CO2-avtryck per liter dryck. Engångsglas ger överlägset högst utsläpp.

Ämnen i artikeln: Återvinning
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu ska hundra procent av presentpapperet vara närproducerat

Pappersfabriken 8 kopiera

Lagerhaus svenska tryckerileverantör av presentpapper växer stabilt. Förra året investerade man stort i ny tryckpress.

redaktionen@branschkoll.se
Annons