Datadrivna kampanjer med trycksaker – Svensk aktör förvärvar ”Print-to-web”-företag

e-handel_bilagor

”Vi är mycket imponerade av hur effektivt e-handlare och andra annonsörer kan vinna nya kunder”.

Svenska investmentbolaget Storskogen har förvärvat en majoritetsandel i Dimabay som sysslar med det man kallar print-to-web-marknadsföring.

Förenklat kan man säga att bolaget skapar samordning och struktur kring bilagor i e-handelspaket och tidningar där annonsörerna får en bättre möjlighet att följa upp och mäta effekten. Dimabay sköter allt från planering, tryck och distribution till resultatuppföljning. Man har också en koppling till sociala medier och influensers.

Man är mellanhanden för annonsörer och de som äger en kanal till konsumenter – exempelvis tidningar och e-handlare.

Affärsmodellen gör också att de som distribuerar budskapen kan välja mellan att få betalt direkt eller genom att själva marknadsföra sina tjänster i i andra kanaler i Dimabays nätverk.

Annons

Nätverk av publicister och e-handlare

Genom ett stort nätverk av publicister och e-handlare erbjuder man annonsörer marknadsföring genom bilagor i tidningar och e-handelspaket. Med en extrem koll på data kring alla kampanjer kan man jobba med en prestationsbaserad modell.

Det finns flera olika alternativ där man antingen har helt egna flyers och broschyrer eller delar plats med andra annonsörer. Data samlas in för alla kontakter man får och används för att förbättra lönsamheten i nästa kampanj.

Genom dotterbolaget Dimabay Digital erbjuds annonsörer räckvidd i sociala medier och marknadsföring genom influencers.

– Dimabay är ett utpräglat tillväxtbolag som är perfekt positionerat med sina innovativa reklamerbjudanden i en traditionell reklamkanal som paketbilagor, kompletterat med influencer-marknadsföring. Vi har följt Dimabays framgångar under en längre tid och är mycket imponerade av hur effektivt e-handlare, inklusive våra egna innehav som PerfectHair.ch, och andra annonsörer, kan vinna nya kunder genom Dimabay, säger Lars Nottehed, vd för Storskogen Tyskland.

Christoph Tonini, tidigare vd för den börsnoterade mediekoncernen TX Group, har rekryterats som ny styrelseordförande för Dimabay och kommer att bidra med sin erfarenhet och expertis.

– Dimabay är ett innovativt mediabolag som med sina prestationsbaserade erbjudanden, särskilt inom området print-to-web-marknadsföring, är mycket väl positionerat för ytterligare tillväxt. Jag ser fram emot att utveckla verksamheten vidare tillsammans med Storskogen och Dimabay-teamet, säger Christoph Tonini.

Dimabay är aktivt i 15 länder och har cirka 30 anställda. Storleken på Dimabay anges ej men man säger att bolaget ”genererade en försäljningstillväxt på mer än 80 procent under 2021 jämfört med föregående år”. Finansiella detaljer kring affären ”undanhålls av kommersiella skäl”. Dimabay har sitt huvudkontor i Berlin.

Annons

Förpackningskoncern förvärvar danskt distributionsbolag

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Resultattapp för massatillverkare

Rottneros rörelseresultat föll till 30 miljoner kronor.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Över förväntan i andra kvartalet för Stora Enso

Massa- och pappersbolaget tar kliv i rätt riktning i senaste kvartalsrapporten.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stor tryckerikoncern ansöker om rekonstruktion

KK skulder
Ämnen i artikeln: Arkitektkopia

Tryckerikoncernen har hamnat på obestånd.

Ämnen i artikeln: Arkitektkopia
redaktionen@branschkoll.se
Annons

De ingår strategiskt partnerskap på förpackningsområdet i Skandinavien

handshake 8683760 1280 1800 2

Tar viktigt kliv framåt inom automation och hållbara förpackningar.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Exakta har installerat automatisk CTP-linje

drupa 24 IMG 0483 1800
Ämnen i artikeln: Exakta

Investerar i offsettrycket på Exakta Print i Malmö.

Ämnen i artikeln: Exakta
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Europalansering avlägsnar uv-flexofärger från etiketter

Färgtillverkarens nya primersystem för borttagning av tryckfärger ska förbättra återvinningen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Emballator köper fransk förpackningstillverkare

Emb

Förvärvet markerar en strategisk expansion i Norra Europa, enligt företaget.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Kostnadskontroll i fortsatt fokus för Bong

Kuverttillverkaren Bong har släppt sin kvartalsrapport för andra kvartalet.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Parter överens i storaffär på postmarknaden

Svenska postmarknaden är i förändring.

redaktionen@branschkoll.se
Annons