Datadrivna kampanjer med trycksaker – Svensk aktör förvärvar ”Print-to-web”-företag

e-handel_bilagor

”Vi är mycket imponerade av hur effektivt e-handlare och andra annonsörer kan vinna nya kunder”.

Svenska investmentbolaget Storskogen har förvärvat en majoritetsandel i Dimabay som sysslar med det man kallar print-to-web-marknadsföring.

Förenklat kan man säga att bolaget skapar samordning och struktur kring bilagor i e-handelspaket och tidningar där annonsörerna får en bättre möjlighet att följa upp och mäta effekten. Dimabay sköter allt från planering, tryck och distribution till resultatuppföljning. Man har också en koppling till sociala medier och influensers.

Man är mellanhanden för annonsörer och de som äger en kanal till konsumenter – exempelvis tidningar och e-handlare.

Affärsmodellen gör också att de som distribuerar budskapen kan välja mellan att få betalt direkt eller genom att själva marknadsföra sina tjänster i i andra kanaler i Dimabays nätverk.

Annons

Nätverk av publicister och e-handlare

Genom ett stort nätverk av publicister och e-handlare erbjuder man annonsörer marknadsföring genom bilagor i tidningar och e-handelspaket. Med en extrem koll på data kring alla kampanjer kan man jobba med en prestationsbaserad modell.

Det finns flera olika alternativ där man antingen har helt egna flyers och broschyrer eller delar plats med andra annonsörer. Data samlas in för alla kontakter man får och används för att förbättra lönsamheten i nästa kampanj.

Genom dotterbolaget Dimabay Digital erbjuds annonsörer räckvidd i sociala medier och marknadsföring genom influencers.

– Dimabay är ett utpräglat tillväxtbolag som är perfekt positionerat med sina innovativa reklamerbjudanden i en traditionell reklamkanal som paketbilagor, kompletterat med influencer-marknadsföring. Vi har följt Dimabays framgångar under en längre tid och är mycket imponerade av hur effektivt e-handlare, inklusive våra egna innehav som PerfectHair.ch, och andra annonsörer, kan vinna nya kunder genom Dimabay, säger Lars Nottehed, vd för Storskogen Tyskland.

Christoph Tonini, tidigare vd för den börsnoterade mediekoncernen TX Group, har rekryterats som ny styrelseordförande för Dimabay och kommer att bidra med sin erfarenhet och expertis.

– Dimabay är ett innovativt mediabolag som med sina prestationsbaserade erbjudanden, särskilt inom området print-to-web-marknadsföring, är mycket väl positionerat för ytterligare tillväxt. Jag ser fram emot att utveckla verksamheten vidare tillsammans med Storskogen och Dimabay-teamet, säger Christoph Tonini.

Dimabay är aktivt i 15 länder och har cirka 30 anställda. Storleken på Dimabay anges ej men man säger att bolaget ”genererade en försäljningstillväxt på mer än 80 procent under 2021 jämfört med föregående år”. Finansiella detaljer kring affären ”undanhålls av kommersiella skäl”. Dimabay har sitt huvudkontor i Berlin.

Annons

De köper konkursboet – ”Vi är en väldigt naturlig köpare”

2 1800

✔️Ska ge trygghet till konkursboets kunder ✔️Målsättning att fortsätta växa 15 procent årligen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Klart: Hjalmar E:s konkursbo sålt

hjalmare kontrakt

✔️Verksamheten upphör i Skellefteå ✔️Avser flytta tillgångarna till södra Sverige

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Köper två nya digitalpressar – ”Vet att vi måste omsätta mer eller göra förändringar i produktionen”

IMG 2174 1800

Efter pensionsavgångar och byte av administrativt system – tryckeriet skiftar maskinmärke på digitaltrycksavdelningen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svenskt tryckeri investerar över 20 miljoner kronor i rullinkjet – visar volymökning i år

intellijet parajett

✔️Nya kundaffärer har bäddat för bra start på året ✔️Så mycket har tryckeriets volymer ökat

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Omikai: ”Vi kommer att nå break even i år”

IMG 0813 1800
Ämnen i artikeln: Omikai

Omikai gjorde om affärsstrategin och de senaste tre åren har företaget inlett samarbeten och expanderat snabbt från tre till 19 marknader.

Ämnen i artikeln: Omikai
redaktionen@branschkoll.se
Annons

”Drömstart” för nystartat bolag

IMG 0993 1800

✔️Hektisk inledning för återförsäljaren ✔️Försäljningen ligger 20 procent över budget.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ricoh köper AI-startup

print AI
Ämnen i artikeln: Ricoh

Ska stärka den automatiserade processen med en funktion för datautvinning från olika dokument.

Ämnen i artikeln: Ricoh
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Skyltföretag fick ny ägare – och tripplade marginalen

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Så här gick det för Exaktakoncernen 2023

Ämnen i artikeln: Exakta

Exakta-koncernen har lämnat bokslut för 2023.

Ämnen i artikeln: Exakta
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stora förändringar på svenskt stortryckeri

redaktionen@branschkoll.se
Annons