Datadrivna kampanjer med trycksaker – Svensk aktör förvärvar ”Print-to-web”-företag

e-handel_bilagor

”Vi är mycket imponerade av hur effektivt e-handlare och andra annonsörer kan vinna nya kunder”.

Svenska investmentbolaget Storskogen har förvärvat en majoritetsandel i Dimabay som sysslar med det man kallar print-to-web-marknadsföring.

Förenklat kan man säga att bolaget skapar samordning och struktur kring bilagor i e-handelspaket och tidningar där annonsörerna får en bättre möjlighet att följa upp och mäta effekten. Dimabay sköter allt från planering, tryck och distribution till resultatuppföljning. Man har också en koppling till sociala medier och influensers.

Man är mellanhanden för annonsörer och de som äger en kanal till konsumenter – exempelvis tidningar och e-handlare.

Affärsmodellen gör också att de som distribuerar budskapen kan välja mellan att få betalt direkt eller genom att själva marknadsföra sina tjänster i i andra kanaler i Dimabays nätverk.

Annons

Nätverk av publicister och e-handlare

Genom ett stort nätverk av publicister och e-handlare erbjuder man annonsörer marknadsföring genom bilagor i tidningar och e-handelspaket. Med en extrem koll på data kring alla kampanjer kan man jobba med en prestationsbaserad modell.

Det finns flera olika alternativ där man antingen har helt egna flyers och broschyrer eller delar plats med andra annonsörer. Data samlas in för alla kontakter man får och används för att förbättra lönsamheten i nästa kampanj.

Genom dotterbolaget Dimabay Digital erbjuds annonsörer räckvidd i sociala medier och marknadsföring genom influencers.

– Dimabay är ett utpräglat tillväxtbolag som är perfekt positionerat med sina innovativa reklamerbjudanden i en traditionell reklamkanal som paketbilagor, kompletterat med influencer-marknadsföring. Vi har följt Dimabays framgångar under en längre tid och är mycket imponerade av hur effektivt e-handlare, inklusive våra egna innehav som PerfectHair.ch, och andra annonsörer, kan vinna nya kunder genom Dimabay, säger Lars Nottehed, vd för Storskogen Tyskland.

Christoph Tonini, tidigare vd för den börsnoterade mediekoncernen TX Group, har rekryterats som ny styrelseordförande för Dimabay och kommer att bidra med sin erfarenhet och expertis.

– Dimabay är ett innovativt mediabolag som med sina prestationsbaserade erbjudanden, särskilt inom området print-to-web-marknadsföring, är mycket väl positionerat för ytterligare tillväxt. Jag ser fram emot att utveckla verksamheten vidare tillsammans med Storskogen och Dimabay-teamet, säger Christoph Tonini.

Dimabay är aktivt i 15 länder och har cirka 30 anställda. Storleken på Dimabay anges ej men man säger att bolaget ”genererade en försäljningstillväxt på mer än 80 procent under 2021 jämfört med föregående år”. Finansiella detaljer kring affären ”undanhålls av kommersiella skäl”. Dimabay har sitt huvudkontor i Berlin.

Annons

Helly Hansen Workwear kommer till Unitedprofile

Helly Hansens workwear-produkter kommer nu till Unitedprofiles plattform.

Helly Hansen Workwear är ett välkänt och välrenommerat varumärke inom yrkesbranschen som funnits över 140 år, skriver Unitedprofile i ett blogginlägg.

– Vi är riktigt glada att nu kunna erbjuda vårt sortiment via Unitedprofile. Att bli tillgängliga för våra återförsäljare i nätverket och även öppna upp för nya förfrågningar inom Unitedprofile känns toppen, särskilt då vi vet att våra produkter redan är efterfrågade i Unitedprofiles plattform, säger Robin Sokoloff, Försäljningschef Sverige på Helly Hansen.

– Sedan 1877 har Helly Hansen utvecklat professionella kläder som hjälper människor att hålla sig och känna sig vid liv. Helly Hansen Workwear är ledande inom premium-arbetskläder och förstavalet för den nya generationen professionella hantverkare. Vi ser vi fram emot att fortsätta hjälpa fler att arbeta säkert och effektivt.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Wackes anställer tre

wackes nyanstall
Ämnen i artikeln: Wackes

Wackes har anställt tre nya medarbetare.

Först ut är Frida som kommer jobba med orderhantering i Göteborg. Följt av Maria som kommer jobba med sälj från Stockholmskontoret och sist ut Donghui som kommer jobba med inköp på Stockholmskontoret. Det här framgår av ett Linkedin-inlägg.

Ämnen i artikeln: Wackes
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tyska profilförsäljningen ökade

Den tyska branschföreningen GWW höll i början på juni sitt årsmöte där man bland annat presenterade ett nytt mässkoncept och siffrorna för 2023 för den tyska profilförsäljningen.

När det gäller profilförsäljningen i Tyskland under 2023 så visade den rapport som Promotional Products Monitor presenterade en årlig omsättning på 3,36 miljarder euro, en ökning med 7 procent jämfört med 2022. Man har den här gången kraftigt minskat antalet tillfrågade företag, från 500 till 230 stycken, så det kan vara svårt att jämföra siffrorna helt och hållet.

Nytt mässkoncept

Vidare presenterades ett nytt mässkoncept som inkluderar en vårutgåva av “Trend” den 12 februari i Stuttgart, i samarbete med Expo 4.0. Denna vårutgåva kommer att hållas i en egen hall nära Expo 4.0 och följas av första delen av “Newsweek” på samma plats, vilket ersätter “Giveadays”. Detta ska säkerställa att endast så kallade ”kvalificerade besökare” får tillträde, med fler “Newsweek”-evenemang planerade i Hamburg och Frankfurt senare under året, rapporterar EPPI.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Gina Tricot skulle anlägga skog – blev 503 träd på en åker i Danmark

trad denmark

Det blåser greenwashing-vindar kring Gina Tricots kampanj från 2022 där man i samarbete med Bianca Ingrosso lovade sina kunder att en del av pengarna för plaggen skulle gå till kundernas egna skog. ”Gina Tricot Forest”.

Granskningen (som SVT genomfört) visade att den här skogen består av 503 trädplantor på en åker i Danmark, vilket inte räcker för att kvalificera sig som en skog (det krävs cirka 1.500 träd enligt FN:s stadgar).

– Formuleringen är olycklig. Vi skulle ha formulerat oss annorlunda och har snubblat här, säger Rebecca Watkins, global hållbarhetschef på Gina Tricot, skriver SVT.

Nu har både Gina Tricot och Bianca Ingrosso anmälts till Konsumentverket för greenwashing. Juristen Anna Gunnarsson från Konsumentverket påpekar att både företag och influencers kan fällas för vilseledande marknadsföring om de inte kan bevisa sina påståenden. Anmälningarna menar att kampanjen medvetet använde felaktiga påståenden och därmed vilseledde konsumenter om Gina Tricots miljöarbete, skriver SVT.

Annons

Konsumentverket har ännu inte beslutat om de kommer ta upp ärendet.

Oavsett vad som sker belyser händelsen vikten av att svenska företag och influencers tar större ansvar när de använder klimatlöften i sin marknadsföring, särskilt i ljuset av EU:s nya direktiv mot greenwashing.

”Vad trodde vi egentligen?”

Och i det offentliga rummet hörs besvikna röster. I ett debattinlägg i Resumé skriver kommunikatören Maja Risholm att sådant här beteende förstör för hela branschen.

– De allra flesta verkar slående överens om att Gina Tricot, och i viss mån Ingrosso, har greenwashat och missat att säkerställa due diligence. Tyvärr verkar merparten föga förvånade. Det är nästan så att man fnyser åt det hela och dumförklarar konsumenterna som litat på budskapen. Vad trodde vi egentligen, skriver Maja Risholm.

Enligt uppgifter till SVT beräknas Gina Tricot ha betalat mellan 5 och 10 miljoner till Bianca Ingrosso för de hållbarhetskampanjer hon frontade åt bolaget under 2022-23. Samtidigt har man betalat cirka 80.000 kronor för att plantera träden i Danmark.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vd-byte på etikett- och förpackningsjätte

all4lables
Ämnen i artikeln: All4labelsEtikett
Ämnen i artikeln: All4labelsEtikett
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Förpackningstryck: Det avgör när Nestlé väljer digitalt eller offset

IMG 0734 1800

✔️Panelsamtal om ”inkjetrevolutionen” inom förpackning ✔️Så tänker storföretaget Nestlé i valet av förpackningstryck ✔️”Det är ett paradigmskifte”

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Boxon ska dubbla omsättningen och växa på nya marknader

IMG 0261 1800
Ämnen i artikeln: BoxonEtikett

✔️Boxon Groups vd Fredrik Ståhl om femårsplanen ✔️Ska dubbla omsättningen till 4 miljarder kronor ✔️Hoppas etablera sig i 5-6 nya länder ✔️Ökad e-handelsförsäljning och nya digitala kliv

Ämnen i artikeln: BoxonEtikett
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Walki investerar i ny produktionslinje för cirkulära förpackningsmaterial

walki2 1800
Ämnen i artikeln: Walki

Walki Group har investerat över sex miljoner euro i en ny produktionslinje vid sin anläggning i Steinfurt, Tyskland, för att stödja övergången till fiberbaserade förpackningsmaterial.

Ämnen i artikeln: Walki
redaktionen@branschkoll.se
Annons

De höjer priset på well

Ämnen i artikeln: Wellpapp
Ämnen i artikeln: Wellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nystartad ÅF av arbetskläder i konkurs

Profilebear i Falkenberg som startade upp i juni 2021 med försäljning av arbetskläder och industriförnödenheter har försatts i konkurs på egen begäran.

Företaget hade inga anställda vid konkurstillfället utan endast grundaren var aktiv, enligt konkursansökan.

Under de två år som man bedrev sin verksamhet låg omsättning på 0,5 miljoner kronor per år.

redaktionen@branschkoll.se
Annons