Datadrivna kampanjer med trycksaker – Svensk aktör förvärvar ”Print-to-web”-företag

e-handel_bilagor

”Vi är mycket imponerade av hur effektivt e-handlare och andra annonsörer kan vinna nya kunder”.

Svenska investmentbolaget Storskogen har förvärvat en majoritetsandel i Dimabay som sysslar med det man kallar print-to-web-marknadsföring.

Förenklat kan man säga att bolaget skapar samordning och struktur kring bilagor i e-handelspaket och tidningar där annonsörerna får en bättre möjlighet att följa upp och mäta effekten. Dimabay sköter allt från planering, tryck och distribution till resultatuppföljning. Man har också en koppling till sociala medier och influensers.

Man är mellanhanden för annonsörer och de som äger en kanal till konsumenter – exempelvis tidningar och e-handlare.

Affärsmodellen gör också att de som distribuerar budskapen kan välja mellan att få betalt direkt eller genom att själva marknadsföra sina tjänster i i andra kanaler i Dimabays nätverk.

Annons

Nätverk av publicister och e-handlare

Genom ett stort nätverk av publicister och e-handlare erbjuder man annonsörer marknadsföring genom bilagor i tidningar och e-handelspaket. Med en extrem koll på data kring alla kampanjer kan man jobba med en prestationsbaserad modell.

Det finns flera olika alternativ där man antingen har helt egna flyers och broschyrer eller delar plats med andra annonsörer. Data samlas in för alla kontakter man får och används för att förbättra lönsamheten i nästa kampanj.

Genom dotterbolaget Dimabay Digital erbjuds annonsörer räckvidd i sociala medier och marknadsföring genom influencers.

– Dimabay är ett utpräglat tillväxtbolag som är perfekt positionerat med sina innovativa reklamerbjudanden i en traditionell reklamkanal som paketbilagor, kompletterat med influencer-marknadsföring. Vi har följt Dimabays framgångar under en längre tid och är mycket imponerade av hur effektivt e-handlare, inklusive våra egna innehav som PerfectHair.ch, och andra annonsörer, kan vinna nya kunder genom Dimabay, säger Lars Nottehed, vd för Storskogen Tyskland.

Christoph Tonini, tidigare vd för den börsnoterade mediekoncernen TX Group, har rekryterats som ny styrelseordförande för Dimabay och kommer att bidra med sin erfarenhet och expertis.

– Dimabay är ett innovativt mediabolag som med sina prestationsbaserade erbjudanden, särskilt inom området print-to-web-marknadsföring, är mycket väl positionerat för ytterligare tillväxt. Jag ser fram emot att utveckla verksamheten vidare tillsammans med Storskogen och Dimabay-teamet, säger Christoph Tonini.

Dimabay är aktivt i 15 länder och har cirka 30 anställda. Storleken på Dimabay anges ej men man säger att bolaget ”genererade en försäljningstillväxt på mer än 80 procent under 2021 jämfört med föregående år”. Finansiella detaljer kring affären ”undanhålls av kommersiella skäl”. Dimabay har sitt huvudkontor i Berlin.

Annons

Minskat antal konkurser

Färsk konkursstatistik visar att företagskonkurserna fortsätter att minska i snabb takt. I april månad sjönk konkurserna med 25 procent – informations- och kommunikationsbranschen följer samma trend.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Done ökade försäljningen med 20 procent

Ämnen i artikeln: Done

DONE Management & Systems redovisar en försäljning för årets första kvartal om 25,7 (21,4) MSEK, vilket innebär en tillväxt på 20 procent.

Ämnen i artikeln: Done
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Intellecta investerar i prepress från Heidelberg

Intellecta Infolog och Ekotryckredners gör gemensam sak när man investerar i prepressflöde från Heidelberg, skriver Heidelberg på sin hemsida.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ännu en katalog läggs ner

Panos Emporis, nordens största badklädesföretag, lägger ner sin tryckta katalog efter 20 år.

Företagets vd säger till Dagens Media (#7, 2010) att man måste våga utmana sig själv annars står man still.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Debattartikel i Resumé från Sveriges tryckerier

”Papper miljövänligare än datorer och mobiler” skriver Grafiska Företagens Förbund (GFF) i en debattartikel i Resumé (#15, 2010).
– Viktiga värden går förlorade när man väljer bort pappersburen kommunikation, skriver debattörerna.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Guldägget tappar i betydelse hos marknadschefer

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sveriges fyra bästa byråer?

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nyheter i ALG 10

Från och med den första januari 2010 gäller en ny version av det standardavtal som ofta används vid försäljning och köp av trycksaker. ALG 02 har ersatts av ALG 10.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-TAB tar över Elanders rulloffset-verksamhet i Falköping

Ämnen i artikeln: ElandersV-TAB

V-TAB satsar på att ge ett ännu bredare utbud till kunderna och affären är ett led i V-TAB:s arbete med att utöka kapaciteten för heatsetproduktion.

Ämnen i artikeln: ElandersV-TAB
redaktionen@branschkoll.se
Annons