DanagårdLiTHO köper en HP Indigo 5500

Genom investeringen fördubblas kapaciteten av digitaltryck. Med pressen ser man nya möjligheter för bearbetning av förpackningsmarknaden.

Nya distributionskanaler för tidningar

Ämnen i artikeln: PapertonQiozk

Två svenska företag har den senaste tiden börjat att bygga upp infratruktur för levererans och läsning av tidningar på skärm – i datorn, mobilen och på läsplattor. Man är naturligtvis på jakt efter att skapa sig en position inför framtidens digitala distributionskanal för tidningar och böcker.

Qiozk (www.qiozk.com) har funnits i cirka ett halvår och bygger sin plattform på Apples plattform vilket betyder att du med en App i din Iphone, Ipod touch eller Ipad kan köpa och läsa tidningarna. Stora förlag som Bonnier och IDG finns med sina titlar i Qiozk. Men det finns också många mindre förlag representerade.

Paperton (www.paperton.com) är nyligen lanserat och där läser man tidningarna än så länge bara i webbläsaren. Men man kommer snart med en App för Iphone och Ipad. På Paperton är lösnummerpriset mellan 40 och 60 procent lägre än för en papperstidning. Det är gratis för förlagen att publicera sina tidningar och Paperton tjänar sina pengar på en provision på varje sålt nummer.

Bakom satsning står privatägda Wingefors Invest och statliga Almi som går in med kapital. nwt.se skriver mer om investerarna och Paperton och Dagens Media skriver också: Ny tjänst för digitala tidskrifter

För dagstidningar finns en global tjänst som några av de svenska aktörerna anslutit sig till. På Pressdisplay (www.pressdisplay.com) finns ett väldigt stort utbud av dagstidningar från hela världen. Efter en kostnadsfri registrering kan man läsa alla förstasidor och upp till två artiklar i varje tidning utan att betala. Vill man läsa hela tidningen köper man lösnummer. Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet och Göteborgs Posten finns tillgängliga. Det finns också versioner anpassade till olika läsplattor och för telefoner.
Ämnen i artikeln: PapertonQiozk
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Många strukturaffärer i den grafiska branschen

Det finns ett stort behov av förändringar i branschens struktur. Överkapaciteten är så stor och det ensamt är ett skäl till att vi kommer se fler stora affärer den närmaste tiden. Senaste tiden finns en trend att fler och fler investmentbolag kommer in som ägare till grafiska företag.

Vi ser ständigt nya konkurser och rekonstruktioner. Ofta slutar dessa i att tryckpressar försvinner från marknaden och kunder flyttas in i befintliga bolag med överkapacitet. Men samtidigt investeras det kraftigt i ny utrustning som höjer produktiviteten.

Några av aktiviteterna på marknaden den senaste tiden är:

  • Tidigare denna vecka meddelade Fälth & Hässler att man troligtvis får ny ägare innan året är slut. Springplanet, en nybildad kommunikationskoncern, har gjort en avsiktsförklaring om att köpa bolaget. Springtime har som affärsidé att hjälpa marknadsavdelningar att producera, styra och analysera marknadsaktiviteter i digitala och tryckta medier. UPPDATERAT: Springplanet drar tillbaka sin avsiktsförklaring att förvärva Fälth & Hässler
  • JustNu har fått nya ägare i investmentbolaget Serev Invest. Man säger i ett pressmeddelande att ”Den grafiska branschen förändras i grunden. Bolagets fokus på digitaltryck, formgivning och efterbearbetning i kombination med ett stort nät av tryckerier runt om i Sverige ger en perfekt position för att möta framtidens krav”.
  • Innan sommaren gick Danagårds Grafiska i Ödeshög och Lithoteknik i Motala samman. Det nya bolaget, DanagårdLiTHO, beräknas omsätta 130 miljoner per år.
  • Exakta i Hässlehom och Printing i Malmö gick samman i somras och bildar Exaktaprinting. Man beräknar att landa på en årsomsättning på 160 miljoner kronor.
  • Investeringsbolaget Traktorvägen Invest har köpt Grahns tryckeri i Lund (34 MSEK omsättning år 2009). Till Grafiskt Forum säger Gunnar Lund, ny vd på tryckeriet, att ”Behovet av tryckt media kommer även i fortsättning att vara stort. Vi ser att många företag och organisationer prioriterar att få närproducerade och miljövänliga trycksaker till hög kvalitet. Det gör att vi vill satsa i en mogen bransch”.
  • Ranhammar förvärvar Beli Kartong – syftet är att få fler kunder och att kunna effektivisera produktionen.
  • Bong och Hamelin bildar kuvertjätte som kommer att vara noterad på Stockholmsbörsen.
  • I augusti meddelade KatarinaTryck att man flyttar ihop med Litografia/Alfaprint. Man finns kvar som ett eget bolag och ska satsa på att utveckla sina kundrelationer. AGI skriver att Litografia/Alfaprint ”har tagit fram en ny samarbetsmodell för aktörer inom tryckeribranschen som innebär att företaget kopplar befintliga kundrelationer till en mer produktiv produktionsapparat kombinerad med ett bredare produkt- och tjänsteutbud.”
  • Senaste året har Stampenägda V-TAB vuxit rejält genom förvärv (t.ex. VTT Grafiska och Elanders verksamhet i Falköping) och investering i ett nytt tryckeri utanför Göteborg. Man har idag 14 anläggningar i Sverige. Man trycker mycket annat än bara dagstidningar som är ursprunget för bolaget. Första halvåret 2010 omsatte V-TAB 958 MSEK med en marginal på fyra procent. (Delårsrapport jan-jun 2010)

Utöver detta finns konkurser och rekonstruktioner av både små och medelstora företag.

Strukturerad och djupare information och analyser kring ämnet kommer under hösten i omvärldsbevakningstjänsten från Branschkoll som det nu går att teckna abonnemang på. Läs mer om tjänsten här.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bong och Hamelin bildar kuvertjätte

Ämnen i artikeln: BongHamelin

Bong Ljungdahl och Hamelin har ingått ett avtal som innebär att Bong Ljungdahl går samman med Hamelins kuvertdivision. Efter sammanslagningen kommer det nya bolaget ha en omsättning på cirka 3 500 miljoner kronor och omkring 2 400 anställda. Bolaget namnändras samtidigt till att fortsättningsvis heta enbart Bong och kommer att vara fortsatt noterat på NASDAQ OMX Stockholm.

Bong och Hamelin har sedan 2004 samarbetat i en strategisk allians och tar nu nästa steg för att skapa ett starkt europeiskt företag med goda tillväxtmöjligheter. Genom sin geografiska täckning kommer det nya företaget att kunna möta behoven hos stora paneuropeiska kunder samtidigt som den bredare produktportföljen medför ett mer komplett erbjudande till samtliga kunder.

Detta skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: BongHamelin
redaktionen@branschkoll.se
Annons

A-Com skapar nytt affärsområde kring analys, strategi, IT och kommunikation

A-Com förvärvar Resight och ActionBase – bildar nytt affärsområde kring CRM.

Efter affären äger A-com hundra procent av analysföretaget ActionBase samt beslutsstödsföretaget Resight.

Bolagen kommer att ingå i A-Coms nya affärsområde CRM tillsammans med relationsmarknadsföringsbyrån Trackster. Det nybildade affärsområdet erbjuder en helhetslösning inom CRM med kompetens inom analys, strategi, IT och kommunikation.

– Redan nu ser vi att den befintliga omsättningen för affärsområdet ökar med 30-35 MSEK under 2011, under samma period räknar vi med att resultatet påverkas positivt med runt 5 MSEK, säger Martin Hultqvist, vice VD för A-Com och affärsområdesansvarig CRM.

Förvärven skall godkännas av en extra bolagsstämma i A-Com AB vilken beräknas avhållas under slutet av oktober månad.

A-Com omsätter cirka 187 miljoner SEK och har cirka 130 medarbetare. Bolaget är noterat på NASDAQ OMX (f.d. Stockholmsbörsens O-lista) sedan 1999

Annons

Om Resight

Resight är ett tjänsteföretag som erbjuder lösningar och konsulttjänster inom nästa generation av beslutsstödsprocesser samt kund- och marknadshantering. Vi utgår från affärsmöjligheterna mellan våra kunder och deras kunder.

”Jag har länge saknat ett företag med en helhetssyn på CRM och som kan leverera tjänster inom hela spannet från strategi till operativt genomförande” säger Staffan Magnehed, CRM-ansvarig Folksam på www.resight.se.

Webb: www.resight.se

Om ActionBase – Marketing Technology

ActionBase är ett konsultföretag inom operativ och analytisk CRM, vilket innebär att med hjälp av databasanalys och statistiska metoder hjälpa företag med stora kunddatabaser att effektivisera förvärv av nya kunder samt maximera livstidsvärdet av existerande kunder.

Webb: www.actionbase.se

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ranhammar förvärvar Beli Kartong

Ämnen i artikeln: Beli KartongRanhammar

Ranhammar stärker sin position inom den grafiska industrin genom att förvärva 100% av aktierna i Beli Kartong i Spånga. Beli Kartong har idag 7 anställda. Tillskottet gör att Ranhammars personalstyrka nu uppgår till 31.
– Syftet med sammanslagningen är att skapa en ännu starkare och ännu bredare produktionsbas. Vi kommer också att ytterligare kunna effektivisera processerna för att kunna tillmötesgå branschens krav på led- och leveranstider, säger Ranhammars Lennart Jernfast.

För vissa avdelningar planerar man att gå upp på tvåskift och nyinvesteringar i maskinparken görs för att ytterligare att korta ledtider. Bland annat är Stockholms första laserskärare med tillhörande automatisk bockmaskin snart på plats. Laserutrustningen skall ersätta den gamla tekniken för att tillverka stansformar till kartongprodukter.

Genom en nyemission går Beli Kartongs ägare och VD Lena Hultberg in som delägare i Ranhammar med motsvarande en ägarandel på 20%. Niklas Hultberg tilldelas en ägarandel motsvarande 5%.

Ämnen i artikeln: Beli KartongRanhammar
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Storägare i Elanders säljer – inte överens med Carl Bennet AB

Ämnen i artikeln: Carl BennetElandersLatour

Latour, en av Elanders största ägare (20%), har börjat sälja av sina aktier. Anledningen är att man inte tycker att den pågående nyemissionen är det bästa sättet för Elanders att gå framåt.

– Vi tycker inte det här sättet är attraktivt, vi har föreslagit en del andra möjligheter att göra en del av de här åtgärderna. Men vi har inte fått gehör för det och då väljer vi att sälja en del istället”, säger Latours vd Jan Svensson till Nyhetsbyrån Direkt.

På frågan om aktieförsäljningen är början på ett totalt utträde ur Elanders för Latours räkning svara Jan Svensson Nyhetsbyrån Direkt att ”aktien är svårsåld”. I övrigt kommenterar Jan Svensson inte pågående aktiviteter.

2010 kommer att bli ett stort förlustår för Elanders som har lagt sin prognos på minus 110 miljoner för helåret.

Latour har ännu inte beslutat sig för om man kommer att teckna sin del av den pågående nyemissionen. På E24 skriver man att ”Utspelen om att Latour sannolikt inte ska delta i den kommande nyemissionen, som är helt garanterad av Carl Bennet, får nog ses som en del i ett långvarigt spel de båda emellan.” (Mellan Carl Bennet och Gustaf Douglas som äger Latour. red anm.)

E24 skriver mer om detta – ”Latour säljer i Elanders efter konflikt med Bennet” och ”Ny strid mellan Carl Bennet och Gustaf Douglas”. Likaså di.se. under rubriken ”Finansmän i bråk om Elanders”.

Ämnen i artikeln: Carl BennetElandersLatour
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Elanders Sverige ”klimatneutralt”

Ämnen i artikeln: Elanders

Elanders Sverige är ett klimatneutralt företag och kan genom en klimatkalkylator producera klimatneutrala trycksaker.

Ämnen i artikeln: Elanders
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fritidsresor avvecklar katalogen

Fritidsresor ska satsa mer på rörlig bild och efter 40 år slutar man med sin tryckta katalog.

– Det kommer att finnas en trycksak men i en helt annan form, säger Fritidsresors informationsdirektör Lottie Knutson till DagensMedia.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Reklaminvesteringarna fortsätter att öka

Ämnen i artikeln: reklaminvestering

Reklaminvesteringarna ökade med 9,5 procent, eller 702 miljoner kronor, under det andra kvartalet 2010. Det i jämförelse med samma period i fjol. Men nivåerna från 2008 har ännu inte uppnåtts. Detta skriver Resumé i sin nätupplaga.

DagensMedia skriver om samma sak med rubriken ”Medieköpen ökar kraftigt

Siffrorna kommer från IRM och det är fram för allt tv- och bioreklam som växer.

Ämnen i artikeln: reklaminvestering
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Resumé certifierar reklambyråer

Reklambyråer med en omsättning upp till 20 miljoner kan nu få en certifiering av tidningen Resumé. Certifieringen görs på affärsmässiga grunder och syftet är att stärka relationen mellan byrå och reklamköpare.

Tanken är att registret över certifierade byråer ska bli den första gallringen vid en byråvalsprocess. Resumé vill med certiferingen underlätta för i första hand små och medelstora företag som söker konsulthjälp för sin marknadsföring.

För att bli certifierad krävs minst tre bokslutsperioder med en genomsnittlig omsättning över en miljon kronor samt i genomsnitt minst  en anställd under treårs-perioden. Godkända riskklasser  är 3, 4 och 5. Kraven är utarbetade i samarbete med byrådoktorn Håkan Bodman på företaget Effectera. UC levererar fakta kring företagen. Att bli certifierad är gratis.

Under hösten kommer Resumé att resa runt i Sverige och föreläsa om reklam samtidigt som varje ort får sina certifierade byråer presenterade.

Registret med certifierade byråer finns här.

Läs mer på resume.se.

redaktionen@branschkoll.se
Annons