Danagårdlitho breddar digitaltrycket tillsammans med Primotek

Peter Hjelm, Henrik Andersson och Fredrik Järkemyr på Danagårdlitho tillsammans med Pamela Davies och Hans Öberg från Primotek.
Peter Hjelm, Henrik Andersson och Fredrik Järkemyr på Danagårdlitho tillsammans med Pamela Davies och Hans Öberg från Primotek.

Danagårdlitho utökar kapaciteten inom digitaltryck med 50 procent genom köpet av en Xerox iGen150 från Primotek.Maskinen installerades för några veckor sedan och går redan för fullt i produktionen. Den nya iGen150 kompletterar en redan bred produktionsportfölj med flera olika digital- och offsetpressar.

– Primotek känns som en seriös och stabil partner i denna för oss viktiga investering, vi kunde ta ett snabbt beslut med hjälp av väldigt bra referenskunder, säger Peter Hjelm, vd på Danagårdlitho i ett pressmeddelande.

För Danagårdlitho fanns ett stort behov av att anpassa produktionen till den ökande volymen jobb i små upplagor samtidigt som man hela tiden också vill bredda produktutbudet, berättar man i ett meddelande. Sex-sidiga  A4, liggande A4-broschyrer och tryck på en lång rad nya material är möjligheter man får i och med investeringen. Samtidigt säger man att kapaciteten ökar inom digitaltryck med 50 procent.

– Våra kunder vill hela tiden hitta nya sätt att öka värdet i sin kommunikation och med investeringen kan vi på ett effektivt sätt hjälpa dem med det, säger Peter Hjelm, vd och delägare på Danagårdlitho i ett pressmeddelande.

Annons

Man har samtidigt tagit beslut om att investera i en ny offsetpress i A3-format från Heidelberg för att ytterligare öka flexibiliteten i de allt fler mindre jobben.

För Danagårdlitho handlar det om att hantera allt fler dagliga leveranser till vissa kunder, där man vill kunna minimera sina lager- och hanteringskostnader och följa med i marknadens krav på kortare ”time to market”.

– Danagårdlitho har en strategi som bygger på att utveckla kundunika tjänster med hjälp av IT, grafisk produktion och annan ny teknik. Det ska bli väldigt intressant att få vara en del av deras utveckling under de kommande åren, säger Pamela Davies, kundansvarig på Primotek.

– Primotek agerar bollplank till kunderna när de utvecklar sina erbjudanden och vi kommer kontinuerligt att vara en samtalspartner till Danagårdlitho i jobbet att skapa framgångsrika tjänster och lösningar.

Annons

Läsplattan är årets julklapp enligt HUI

Ämnen i artikeln: iPadLäsplatta

Årets julklapp är läsplattan, enligt Handelns Utredningsinstitut (HUI) som för 23:e året i rad presenterar årets julklapp. Branschkoll har tidigare rapporterat om hur bland annat tidningspublicering fungerar och om några av affärsmöjligheterna för grafiska företag.

”Surfplattan uppfyller alla kriterier för årets julklapp. Riktig skjuts på försäljningen får den i och med att Apples Ipad släpps. Den har satt trenden. Många tillverkare väntas följa efter och försäljningen explodera. Att surfplattan är ett tecken i tiden råder heller ingen tvekan om”, säger Lena Larsson, vd på HUI, i ett pressmeddelande.

Av de 65 miljarder som svenskarna väntas lägga på julklappar i år ska alltså en betydande del spenderas på läsplattor.

Årets julklapp sedan 1988

• 2009: Spikmatta
• 2008: En upplevelse
• 2007: GPS-mottagare
• 2006: Ljudbok
• 2005: Pokerset – under året hade flera TV-program lanserat poker, speciellt Texas Hold Em
• 2004: Platt-TV
• 2003: Mössa
• 2002: Kokbok – som förklaring anges sänkt bokmoms, TV-kockar samt ett nyväckt matlagningsintresse
• 2001: Verktyg
• 2000: DVD-spelare
• 1999: Böcker, särskilt Bibeln
• 1998: Datorspel
• 1997: Elektroniska husdjur, till exempel Tamagotchi
• 1996: Internetpaket
• 1995: CD
• 1994: Mobiltelefon
• 1993: Parfym
• 1992: TV-spel
• 1991: CD-spelare
• 1990: Wok
• 1989: Videokamera
• 1988: Bakmaskin

Ämnen i artikeln: iPadLäsplatta
redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-tab ska omsätta fem miljarder 2014

Ämnen i artikeln: Tomas BrunegårdV-TAB

Det är Stampens vd, Tomas Brunegård, som i en intervju med Medievärlden uttalar sig om V-tabs framtida strategi.

Stampens och V-tabs ledning har satt höga mål. På bara några år ska man gå från dagens 2 miljarder i omsättning till fem miljarder år 2014. Detta ska man bland annat göra genom att köpa konkurrenter och bredda erbjudandet.

Ämnen i artikeln: Tomas BrunegårdV-TAB
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sveriges reklammarknad växer bäst i Norden

Ämnen i artikeln: Mediestatistik

Den svenska reklammarknaden växte med sju procent under första halvåret 2010, enligt IRM:s siffror. Norge har haft en liknande utveckling som Sverige men i Danmark har IRM till och med uppmätt en liten minskning vid halvårsskiftet jämfört med första halvåret 2009.

IRM:s vd Magnus Anshelm säger till Resumé att ”den svenska reklammarknaden fortsätter starkt och växer mer än andra länder även under hösten.”

Klicka på bilden för att förstora

IRM Mediestatisktik första halvårt 2010

Ämnen i artikeln: Mediestatistik
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hur hjälper du din kund att använda Ipad i företaget?

I den här filmen visar företaget Box.com (en app för att dela filer till bland annat Ipad) hur ett företag kan jobba med att göra dokument mer tillgängliga. Snabbar tillgång till dokument betyder i det här fallet bättre service. Hur går det här att applicera på till exempel en marknadsavdelning?

ARVE Error: need id and provider
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Océ väljer inkjet – utmanar offset och toner

Ämnen i artikeln: CanonInkjetOcé

Canon höll i förra veckan sitt Canon Expo i Tokyo där man var femte år visar och berättar om vad företaget gör nu och planerar inför framtiden. Océ som tidigare i år köptes av Canon, lanserade en helt ny produkt (pressmeddelande) på eventet – nästa generation inkjet-baserade system från Océ.

Ämnen i artikeln: CanonInkjetOcé
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bygg din egen app på tre dagar – ny intensivkurs

Ämnen i artikeln: AppIphoneMacMeckarna

Under tre dagar lär du dig att bygga egna appar till Iphone – helt utan kunskap om programmering. Det är MacMeckarna som nu gör en ”spinn-off” på sin längre utbildning i mobil kommunikation som man driver i Malmö.

Läs mer om den nya tredagarsutbildningen på www.mm.se.

Från kursinbjudan:

MacMeckarna erbjuder en tredagars intensivutbildning där du själv får lära dig ta fram appar, från idé hela vägen till helt färdiga iPhone-appar för nedladdning i AppStore. Utmärkta informationsappar med logotyp, texter, bilder och video.

Utbildningen kommer från Malmös Yrkeshögskolas ettåriga YH-utbildning “Programmerare iPhone och Android” och lär dig bygga en egen app, provköra samt publicera på AppStore. Du lär dig själv skapa denna typ av appar och får förståelse för hela processen, för framtida eget arbete eller samarbete med underleverantörer. Alla delar varvas med spännande föredrag.

Ämnen i artikeln: AppIphoneMacMeckarna
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Dones vd om köpet av Ottoboni

Ämnen i artikeln: Done

Företaget Introduce, som Done anlitar för att kommunicera den finansiella informationen, publicerar ett video-uttalande av vd Peter Heuman där han kommenterar köpet av Ottoboni.

Ämnen i artikeln: Done
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bong växer och är under utredning för kartellbildning

Ämnen i artikeln: BongTaberg Media Group
Ämnen i artikeln: BongTaberg Media Group
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Flytande toner orsakar stora problem i avfärgningsanläggning

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Reklambyråernas kick-back från tryckerier i global ”skandal”

redaktionen@branschkoll.se
Annons