Creon tar fram upcyclade profilprodukter till tunga varumärken

Bilder från produktionen av väskorna.
Bilder från produktionen av väskorna. Creon

Creon har hjälpt både Epiroc och Atlas Copco att ta fram unika profilprodukter gjorda av bolagens uttjänta material.

Till Epiroc tog man fram handgjorda ryggsäckar tillverkade av det tält Epiroc använt vid Bauma-mässan 2022.

– Genom att använda återvunnet material minskar vi avsevärt miljöavfall och CO2-utsläpp. Upcycling är en av de mest hållbara lösningarna, säger Therese Sjöquist, product manager på Creon till Branschkoll.

Laptop-väska till Atlas Copco

Och nu senast tog man fram en laptop-väska till Atlas Copco tillverkat av industrijättens utjänta arbetskläder. Creon beskriver väskan såhär:

– Laptopväskan är tillverkad av återvunnet tyg från gamla arbetskläder, vilket gör den både hållbar och stilren. Den är designad för att passa en 15,6-tums laptop och har även ett slitstarkt foder som skyddar din datorn och dess tillbehör. Miljöpåverkan av väskan beskrivs på en medföljande etikett. Laptopväskorna är handgjorda, vilket gör varje exemplar unikt.

I bägge fallen har man samarbetat med det holländska bolaget Eco Concept som är specialiserade på att utveckla upcyclade produkter, totalt tillverkades 700 väskor.

– Vi är väldigt stolta över väskorna och hoppas att vi ska kunna genomföra liknade projekt fler gånger i framtiden, säger Therese Sjöquist.

vaskor creon
De båda väskorna, till Epiroc samt till Atlas Copco.

Vad kostar det att ta fram en sån här väska av upcyclade material jämfört med nytillverkning?

– Kostnaden att genomföra ett sådant projekt i jämförelse med produktion i Asien ligger på minst det dubbla och lite till. Men här får man också väga in andra mervärden som hållbarhet genom minskade miljöavfall och CO2-utsläpp och storytelling, säger Therese Sjöquist avslutningsvis.

Annons

Minskat antal konkurser

Färsk konkursstatistik visar att företagskonkurserna fortsätter att minska i snabb takt. I april månad sjönk konkurserna med 25 procent – informations- och kommunikationsbranschen följer samma trend.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Done ökade försäljningen med 20 procent

Ämnen i artikeln: Done

DONE Management & Systems redovisar en försäljning för årets första kvartal om 25,7 (21,4) MSEK, vilket innebär en tillväxt på 20 procent.

Ämnen i artikeln: Done
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Intellecta investerar i prepress från Heidelberg

Intellecta Infolog och Ekotryckredners gör gemensam sak när man investerar i prepressflöde från Heidelberg, skriver Heidelberg på sin hemsida.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ännu en katalog läggs ner

Panos Emporis, nordens största badklädesföretag, lägger ner sin tryckta katalog efter 20 år.

Företagets vd säger till Dagens Media (#7, 2010) att man måste våga utmana sig själv annars står man still.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Debattartikel i Resumé från Sveriges tryckerier

”Papper miljövänligare än datorer och mobiler” skriver Grafiska Företagens Förbund (GFF) i en debattartikel i Resumé (#15, 2010).
– Viktiga värden går förlorade när man väljer bort pappersburen kommunikation, skriver debattörerna.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Guldägget tappar i betydelse hos marknadschefer

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sveriges fyra bästa byråer?

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nyheter i ALG 10

Från och med den första januari 2010 gäller en ny version av det standardavtal som ofta används vid försäljning och köp av trycksaker. ALG 02 har ersatts av ALG 10.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-TAB tar över Elanders rulloffset-verksamhet i Falköping

Ämnen i artikeln: ElandersV-TAB

V-TAB satsar på att ge ett ännu bredare utbud till kunderna och affären är ett led i V-TAB:s arbete med att utöka kapaciteten för heatsetproduktion.

Ämnen i artikeln: ElandersV-TAB
redaktionen@branschkoll.se
Annons