Coloreel blöder pengar – tar in mer och säger upp personal
Brodyraktören Coloreel vill få verksamheten lönsam och ska spara pengar, samt gör en stor investeringsrunda, men dessförinnan har man fått ta in 30 miljoner snabbt samt tvingats säga upp personal.
2021 blev ett blodrött år för bolaget med en omsättning på cirka 25 miljoner och en rörelseresultat på -92 miljoner kronor. 2020 omsatte man 28 miljoner och backade med -60 miljoner kronor.
– Det tar tid för ny teknik att mogna. Nu säger stora aktörer och de ledande distributörerna att tekniken är redo och att de nu är beredda att köra med oss. Det tar lite tid att komma in i en befintlig bransch och utmana befintliga tillvägagångssätt. Men sedan kan det gå väldigt fort när man väl är inne, säger Torbjörn Bäck, som blev vd för bolaget i augusti 2021, till Breakit.
Många konsulter ska bort från avlöningslistan
Investerar i allmänhet kräver i dessa tider tydligare utstakade vägar mot lönsamhet och mot den bakgrunden har Coloreel nyligen sagt upp 7 av sina 40 anställda. Det ska också försvinna ungefär lika många konsulter från lönelistan.
2024 kan bli lönsamt
Brytpunken för när Coloreel ska bli lönsamt sägs komma nästa år, alltså 2024.
– Det här året räknar vi med att göra en förlust igen. Sedan bedömer vi att vi kan komma till lönsamhet 2024. Vi finansierar nu upp bolaget så att vi ska klara oss igenom 2023 och in i 2024. Nu kan vi växa in i den nya kostnadskostymen, säger Torbjörn Bäck.
Ska ta in 100 miljoner till för att klara 2023/24
LÄS OCKSÅ: Coloreel anställer ny CFO
Bolaget tog i december in 33 miljoner i en nyemission, en så kallad bryggfinansering, som tecknades av bland annat Swedbank Robur som redan är inne för över 100 miljoner kronor i bolaget. Teckningskursen låg dock 20 procent lägre än den emission bolaget gjorde december 2021, då man värderades till drygt 1 miljard kronor.
Och nu är man på jakt efter 100 miljoner till som man tänker sig ska komma främst från aktörer som inte finns med på ägarlistan idag. Man kikar på investerare från både stora och små institutioner i både Sverige och utomlands och hoppas få in pengarna under våren.
Det som talar för Coloreel
Bland de faktorer som talar för att Coloreel kommer lyckas nämner vd Torbjörn Bäck följande fenomen:
- Stärka upp säljavdelningen för att ta vara på positiva trender.
- En del av klädtillverkningen har flyttat från Asien till Europa och USA under pandemin.
- Vanligare med kortare tillverkningserier och print on demand.
- Mindre trådlager.
- Det går bra för Coloreels kunder.
Vägen till framgång lyder enligt Bäck så här:
– Dels handlar det om att få vissa nyckelkunder att skala upp sin produktion med fler enheter från oss och att de på så sätt visar vägen på marknaden. Vi har ju redan aktörer som är early adopters, nu gäller det att de skalar upp. Sedan gäller att skapa ett aktivt distributörsnätverk världen över. Börsen kan bli aktuell framöver men först ska bolaget stå på egna ben, enligt Breakit.