Coca Cola sponsor till COP27 – blir trollade med profilprodukter

Wherefrom har tillsammans med designbyrån 10 Days tagit fram en fiktiv kollektion av merch från Coca Cola.
Wherefrom har tillsammans med designbyrån 10 Days tagit fram en fiktiv kollektion av merch från Coca Cola.

Ur ett cyniskt perspektiv är det såklart lite ironiskt (för att använda ett milt ord) att Coca Cola, en av världens största plast-förorenare och vattenslukare, är sponsor till COP27. Ur ett mer chill perspektiv är det väl bra att mötet får in pengar.

Men det som hänt är alltså att Coca Cola sponsrar klimatmötet COP27 som just nu pågår i den egyptiska staden Sharm El-Sheikh. Och det här har väckt reaktioner inte minst för att Coca Cola är en stor del av problemet av plastförorening, befolkningsohälsa och dessutom så suger bolaget upp ganska många liter prima dricksvatten per år.

Och som en reaktion släppte en av de hetaste plattformarna för miljöfrågor just nu, Wherefrom, tillsammans med designbyrån 10 Days en fiktiv kollektion av Coca Cola merch för att uppmärksamma det absurda i att Coca Cola är sponsor till klimatmötet.

Så träffsäker att den missuppfattats för att vara äkta

Den fiktiva kollektionen är så träffsäker att flera misstagit den för att vara på riktigt, inte minst den amerikanska branschtidningen Promo Marketing som skrivit en artikel om vad det här betyder för hur produktmedia uppfattas.

Annons

Och även om Promo Marketing missuppfattat huruvida kollektionen är på riktigt eller inte så är deras poäng med att det här försätter produktmedia i lite dåligt ljus korrekt. Och kanske ännu värre att Wherefrom och 10 Days väljer just att göra fiktiv merch för att måla upp Coca Cola som en förorenare. Alltså att produktmedia blir en symbol för resursslöseri.

”Ren greenwashing”

– Att Coca Cola sponsrar COP27 är ren greenwashing. Coca Cola är en av världens största plastanvändare och i över fyra år har Coca Cola gång på gång hamnat överst på listen över världens värsta förorenare i våra varumärkesanalyser. Det är häpnadsväckande att ett företag så tight kopplat till fossila bränslen-industrin tillåts sponsra ett så viktigt klimatmöte, säger Emma Priestland på den globala organisationen Break Free From Plastic, till The Guardian.

– Coca Cola producerar 120 miljarder plastflaskor varje år som kastas och 99 procent av plasten kommer från fossila bränslen, något som förvärrar både plast- och klimatkrisen. Trots det har företaget inte ens erkänt att det här är problematiskt eller presenterat en lösning på hur de kan möta klimatmålen utan att göra sig av med sitt plastberoende. Det här partnerskapet underminerar själva objektet med klimatmötet som det säger sig vilja sponsra, säger John Hocevar på Greenpeace.

I tweeten nedan kan du se exempel på de fiktiva profilprodukter som 10 Days och Wherefrom tagit fram och som ska illustrera problematiken eller dubbelmoralen i Coca Cola som sponsor.

Annons

Danskt tryckeri växer på ny adress efter förpackningsförvärv

Kollage

✔️Dubblar tryckkapaciteten med ny offsetpress – ”en gamechanger” ✔️Produktion av förpackningar blir nytt affärsområde ✔️Allt kan göras inhouse

redaktionen@branschkoll.se
Annons

VVS-leverantör byter alla förpackningar – ska bara använda kartong och papper

Hansgrohe Group GreenPackaging 1800

Enbart kartonger och pappersdelar som är 100 procent återvinningsbara ska användas.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Holmen: Lägre papperspriser drog ner resultatet första halvåret

henrik sjoelund
Ämnen i artikeln: Holmen

Så här utvecklades marknaden för papper och kartong under andra kvartalet.

Ämnen i artikeln: Holmen
redaktionen@branschkoll.se
Annons

VPK rapporterar minskad omsättning men fortsatta investeringar 2023

Ämnen i artikeln: VPKWellpapp

✔️Så gick det för den svenska verksamheten ✔️Lönsamheten förbättrades kraftigt ✔️Lösningar i wellpapp

Ämnen i artikeln: VPKWellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stora Enso investerar i förpackningsproduktion i Polen

well stora enso 1800
Ämnen i artikeln: Stora EnsoWellpapp

Bland annat byggs en ny wellpapp-linje upp.

Ämnen i artikeln: Stora EnsoWellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Köper två pappersbruk och två wellanläggningar i Polen

Schumacher Packaging Werk Wroclaw
Ämnen i artikeln: Wellpapp

Växer sig allt större genom att expandera till Europas sjätte största ekonomi.

Ämnen i artikeln: Wellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Snabbväxande etikettföretag siktar mot 90 miljoner kronor i år

Etikett
Ämnen i artikeln: Etikett

Startup-bolaget har tagit in flera etikettmaskiner till anläggningen i Norden från storkoncernen man har i ryggen.

Ämnen i artikeln: Etikett
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Holmens bruk i Iggesund minskade koldioxidutsläppen med 25 procent

Holmen BPP 0323 Braviken Aug 2023 467 1800
Ämnen i artikeln: HolmenIggesund

Holmens bruk i Iggesund, Sverige, har framgångsrikt minskat sina fossila koldioxidutsläpp med nästan 25 procent från 2022 till 2023.

Ämnen i artikeln: HolmenIggesund
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svenska dryckesförpackningars klimatavtryck

Dryck klimat
Ämnen i artikeln: Återvinning

Här är de förpackningar med lägst CO2-avtryck per liter dryck. Engångsglas ger överlägset högst utsläpp.

Ämnen i artikeln: Återvinning
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu ska hundra procent av presentpapperet vara närproducerat

Pappersfabriken 8 kopiera

Lagerhaus svenska tryckerileverantör av presentpapper växer stabilt. Förra året investerade man stort i ny tryckpress.

redaktionen@branschkoll.se
Annons