Coca Cola sponsor till COP27 – blir trollade med profilprodukter

Wherefrom har tillsammans med designbyrån 10 Days tagit fram en fiktiv kollektion av merch från Coca Cola.
Wherefrom har tillsammans med designbyrån 10 Days tagit fram en fiktiv kollektion av merch från Coca Cola.

Ur ett cyniskt perspektiv är det såklart lite ironiskt (för att använda ett milt ord) att Coca Cola, en av världens största plast-förorenare och vattenslukare, är sponsor till COP27. Ur ett mer chill perspektiv är det väl bra att mötet får in pengar.

Men det som hänt är alltså att Coca Cola sponsrar klimatmötet COP27 som just nu pågår i den egyptiska staden Sharm El-Sheikh. Och det här har väckt reaktioner inte minst för att Coca Cola är en stor del av problemet av plastförorening, befolkningsohälsa och dessutom så suger bolaget upp ganska många liter prima dricksvatten per år.

Och som en reaktion släppte en av de hetaste plattformarna för miljöfrågor just nu, Wherefrom, tillsammans med designbyrån 10 Days en fiktiv kollektion av Coca Cola merch för att uppmärksamma det absurda i att Coca Cola är sponsor till klimatmötet.

Så träffsäker att den missuppfattats för att vara äkta

Den fiktiva kollektionen är så träffsäker att flera misstagit den för att vara på riktigt, inte minst den amerikanska branschtidningen Promo Marketing som skrivit en artikel om vad det här betyder för hur produktmedia uppfattas.

Annons

Och även om Promo Marketing missuppfattat huruvida kollektionen är på riktigt eller inte så är deras poäng med att det här försätter produktmedia i lite dåligt ljus korrekt. Och kanske ännu värre att Wherefrom och 10 Days väljer just att göra fiktiv merch för att måla upp Coca Cola som en förorenare. Alltså att produktmedia blir en symbol för resursslöseri.

”Ren greenwashing”

– Att Coca Cola sponsrar COP27 är ren greenwashing. Coca Cola är en av världens största plastanvändare och i över fyra år har Coca Cola gång på gång hamnat överst på listen över världens värsta förorenare i våra varumärkesanalyser. Det är häpnadsväckande att ett företag så tight kopplat till fossila bränslen-industrin tillåts sponsra ett så viktigt klimatmöte, säger Emma Priestland på den globala organisationen Break Free From Plastic, till The Guardian.

– Coca Cola producerar 120 miljarder plastflaskor varje år som kastas och 99 procent av plasten kommer från fossila bränslen, något som förvärrar både plast- och klimatkrisen. Trots det har företaget inte ens erkänt att det här är problematiskt eller presenterat en lösning på hur de kan möta klimatmålen utan att göra sig av med sitt plastberoende. Det här partnerskapet underminerar själva objektet med klimatmötet som det säger sig vilja sponsra, säger John Hocevar på Greenpeace.

I tweeten nedan kan du se exempel på de fiktiva profilprodukter som 10 Days och Wherefrom tagit fram och som ska illustrera problematiken eller dubbelmoralen i Coca Cola som sponsor.

Annons

Minskat antal konkurser

Färsk konkursstatistik visar att företagskonkurserna fortsätter att minska i snabb takt. I april månad sjönk konkurserna med 25 procent – informations- och kommunikationsbranschen följer samma trend.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Done ökade försäljningen med 20 procent

Ämnen i artikeln: Done

DONE Management & Systems redovisar en försäljning för årets första kvartal om 25,7 (21,4) MSEK, vilket innebär en tillväxt på 20 procent.

Ämnen i artikeln: Done
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Intellecta investerar i prepress från Heidelberg

Intellecta Infolog och Ekotryckredners gör gemensam sak när man investerar i prepressflöde från Heidelberg, skriver Heidelberg på sin hemsida.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ännu en katalog läggs ner

Panos Emporis, nordens största badklädesföretag, lägger ner sin tryckta katalog efter 20 år.

Företagets vd säger till Dagens Media (#7, 2010) att man måste våga utmana sig själv annars står man still.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Debattartikel i Resumé från Sveriges tryckerier

”Papper miljövänligare än datorer och mobiler” skriver Grafiska Företagens Förbund (GFF) i en debattartikel i Resumé (#15, 2010).
– Viktiga värden går förlorade när man väljer bort pappersburen kommunikation, skriver debattörerna.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Guldägget tappar i betydelse hos marknadschefer

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sveriges fyra bästa byråer?

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nyheter i ALG 10

Från och med den första januari 2010 gäller en ny version av det standardavtal som ofta används vid försäljning och köp av trycksaker. ALG 02 har ersatts av ALG 10.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-TAB tar över Elanders rulloffset-verksamhet i Falköping

Ämnen i artikeln: ElandersV-TAB

V-TAB satsar på att ge ett ännu bredare utbud till kunderna och affären är ett led i V-TAB:s arbete med att utöka kapaciteten för heatsetproduktion.

Ämnen i artikeln: ElandersV-TAB
redaktionen@branschkoll.se
Annons