Coca Cola sponsor till COP27 – blir trollade med profilprodukter

Wherefrom har tillsammans med designbyrån 10 Days tagit fram en fiktiv kollektion av merch från Coca Cola.
Wherefrom har tillsammans med designbyrån 10 Days tagit fram en fiktiv kollektion av merch från Coca Cola.

Ur ett cyniskt perspektiv är det såklart lite ironiskt (för att använda ett milt ord) att Coca Cola, en av världens största plast-förorenare och vattenslukare, är sponsor till COP27. Ur ett mer chill perspektiv är det väl bra att mötet får in pengar.

Men det som hänt är alltså att Coca Cola sponsrar klimatmötet COP27 som just nu pågår i den egyptiska staden Sharm El-Sheikh. Och det här har väckt reaktioner inte minst för att Coca Cola är en stor del av problemet av plastförorening, befolkningsohälsa och dessutom så suger bolaget upp ganska många liter prima dricksvatten per år.

Och som en reaktion släppte en av de hetaste plattformarna för miljöfrågor just nu, Wherefrom, tillsammans med designbyrån 10 Days en fiktiv kollektion av Coca Cola merch för att uppmärksamma det absurda i att Coca Cola är sponsor till klimatmötet.

Så träffsäker att den missuppfattats för att vara äkta

Den fiktiva kollektionen är så träffsäker att flera misstagit den för att vara på riktigt, inte minst den amerikanska branschtidningen Promo Marketing som skrivit en artikel om vad det här betyder för hur produktmedia uppfattas.

Annons

Och även om Promo Marketing missuppfattat huruvida kollektionen är på riktigt eller inte så är deras poäng med att det här försätter produktmedia i lite dåligt ljus korrekt. Och kanske ännu värre att Wherefrom och 10 Days väljer just att göra fiktiv merch för att måla upp Coca Cola som en förorenare. Alltså att produktmedia blir en symbol för resursslöseri.

”Ren greenwashing”

– Att Coca Cola sponsrar COP27 är ren greenwashing. Coca Cola är en av världens största plastanvändare och i över fyra år har Coca Cola gång på gång hamnat överst på listen över världens värsta förorenare i våra varumärkesanalyser. Det är häpnadsväckande att ett företag så tight kopplat till fossila bränslen-industrin tillåts sponsra ett så viktigt klimatmöte, säger Emma Priestland på den globala organisationen Break Free From Plastic, till The Guardian.

– Coca Cola producerar 120 miljarder plastflaskor varje år som kastas och 99 procent av plasten kommer från fossila bränslen, något som förvärrar både plast- och klimatkrisen. Trots det har företaget inte ens erkänt att det här är problematiskt eller presenterat en lösning på hur de kan möta klimatmålen utan att göra sig av med sitt plastberoende. Det här partnerskapet underminerar själva objektet med klimatmötet som det säger sig vilja sponsra, säger John Hocevar på Greenpeace.

I tweeten nedan kan du se exempel på de fiktiva profilprodukter som 10 Days och Wherefrom tagit fram och som ska illustrera problematiken eller dubbelmoralen i Coca Cola som sponsor.

Annons

Bokhandlarnas försäljning minskar

Ämnen i artikeln: AdlibrisböckerBokus

I ett stort reportage i tidningen Svensk Bokhandel (nr 9-2010) skriver man att ”fjolåret blev ett tungt år för svenska bokhandlar”.

Ämnen i artikeln: AdlibrisböckerBokus
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Reklaminvesteringarna ökade 15% (Q1-10)

Ämnen i artikeln: reklaminvesteringSifo
Ämnen i artikeln: reklaminvesteringSifo
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Intresset för direktreklam ökar … och minskar

Ämnen i artikeln: direktreklamIcebreakODR

En undersökning bland svenska konsumenter visar att intresset för oadresserad direktreklam (ODR) ökar samtidigt som allt fler säger helt nej. Undersökningen är gjord av företaget Icebreak och

Ämnen i artikeln: direktreklamIcebreakODR
redaktionen@branschkoll.se
Annons

VHS-avtalet förlängs ytterligare ett år

Ämnen i artikeln: ramavtalVHS

Det statliga ramavtalet för tryckeritjänster som är upphandlat av VHS (därför kallat VHS-avtalet i branschen) kommer att förlängas ytterligare ett år och löper fram till slutet av 2011.

– Förberedelser för ett nytt ramavtal har påbörjats och jag kommer att göra uppföljningar på ramavtalet genom kund- och leverantörsenkäter under hösten, säger avtalsansvarig Maritha Nergell till Branschkoll.

Ämnen i artikeln: ramavtalVHS
redaktionen@branschkoll.se
Annons

VHS-avtalet flyttas från VHS

Ämnen i artikeln: ramavtalVHS

Under hösten eller allra senast den 1 januari 2011 kommer Kammarkollegiet att vara ansvarig för det statliga ramavtalet för tryckeritjänster.

Ämnen i artikeln: ramavtalVHS
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Delårsrapport från Intellecta: Effekttryck är framtiden för tryck

Ämnen i artikeln: Ekotryck RednersIntellecta

– Intellecta effektiviserar sig till vinst

Intellectas senaste delårsrapport visar att koncernen minskar sin omsättning jämfört med samma kvartal förra året – samtidigt som rörelseresultatet ökar till 20,3 (15,0) MSEK.

– Vi har varit väldigt duktiga på att effektivisera och på att få ut mer av den befintliga personalen, säger Richard Ohlson, vd och koncernchef i en video-kommentar till rapporten.

Ämnen i artikeln: Ekotryck RednersIntellecta
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Pappersprishöjningarna i England

Ämnen i artikeln: Papper

PrintWeek frågade tryckerier i England om hur papperspriset på bestruket papper har förändrats de senaste 12 månaderna och

Ämnen i artikeln: Papper
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sprid trycksakens lovord på Twitter

Branschkoll föreslår twitter-taggen #powerofprint

Branschkoll – omvärldsbevakningstjänsten för den grafiska branschen – föreslår att alla som gillar trycksaker hjälper till att sprida dess styrkor på Twitter genom att använda taggen #powerofprint på twitter.

Kan vi sprida goda exempel på trycksaker som gjort skillnad – hjälpt marknadsförare och informatörer att nå ut bättre – så stärker vi trycksaken i den allt mer komplexa mixen av olika kanaler som finns tillgängliga för den som vill nå ut med ett budskap.

Gör så här:

Om du själv twittrar – och hittar något intressant case där trycksaken har använts på ett lyckat sätt – använd taggen #powerofprint. Retweeta gärna och lägg till taggen om den saknas.

Om du bara vill använda det här som en inspirationskälla – sök efter #powerofprint på twitter.com.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-TAB köper VTT Grafiska i Vimmerby

Ämnen i artikeln: V-TABVTT
Ämnen i artikeln: V-TABVTT
redaktionen@branschkoll.se
Annons

PAR säljer sin broker-verksamhet till Logica

Ämnen i artikeln: BisnodeLogicaPAR

Avdelningen inom PAR, som erbjuder tryckrutiner och informationslogistik, omsatte 30 miljoner med nio anställda. Den första maj gick både kunder och anställda över till Logica.

Ämnen i artikeln: BisnodeLogicaPAR
redaktionen@branschkoll.se
Annons