Cloetta öppnar permanent merchstore

Doftljus med doft av Ahlgrens bilar är en av de produkter i shoppen som fått uppmärksamhet.
Doftljus med doft av Ahlgrens bilar är en av de produkter i shoppen som fått uppmärksamhet. Cloetta

Nyligen lanserades ”Cloetta Store”, en digital shopp där godistillverkarens kunder kan hitta kvalitativ merchandsie.

Cloetta med varumärken som Ahlgrens bilar, Kexchoklad, Polly, och svenskt plockgodis via Candy King är ett av Sveriges mest välkända godisvarumärken. Nu öppnar de en digital webbshopp, vid namn Cloetta Store, där trogna kunder kan köpa merchandise.

Och till skilland från många andra varumärken som släpper limited editions eller pop-up-stores är det här tänkt att vara en permanent affär.

cloetta 1800
Produkter i butiken. (Bild: Cloetta)

Vid lansering finns det ett 50-tal produkter i shoppen, genomsnittsprodukten kostar nånstans mellan 150 och 200 kronor. Bland annat finns där en vattenflaska från Glacial, ett underställ i bambu sublimerat med kexchokladrutor och julgranskulor som ser ut tomteskum.

Annons

Hur kom det sig att ni ville starta en webbshopp för merchandise?

– Idag har vi tre fysiska butiker. En i Ljungsbro (i anslutning till vår fabrik), en i Gamla Linköping och vår senaste finns i Malmö. Alla kunder kan inte ta sig till butik och då får vi förfrågningar via social medier, eller samtal till butik, där vi blir ombedda att skicka merchandise. Så vi öppnar en online-butik för att kunna serva våra kunder bättre, säger Anna-Mia Leijon som är projektledare för Cloettastore.

Samarbetar med GEP Communication Group

Samarbetspartner för shoppen är GEP Communication Group en branschaktör som jobbar mycket med att hjälpa stora varumärken med att ta fram skräddarsydd merchandise. Och det är de som hanterar de ordrar som kommer in i butiken, samt kundtjänst.

Hur kom det sig att ni valde GEP som samarbetspartner för den här shoppen?

– Vi samarbetar med flera partners men GEP har vi arbetat med längst. Vi har ett bra samarbete och förtroende för att de tar hand om våra kunders önskemål och bemöter dem på ett bra sätt, säger Lejon.

”Förhoppningen är att sprida glädje till våra kunder”

Just nu har man lanserat shoppen för att testa webbpatsen och se hur efterfrågan ser ut, marknadsföring och annat kan komma att bli aktuellt framöver.

Vad är eran förhoppning med satsningen? Intäkter? Varumärkesbyggande?

– Förhoppningen är att sprida glädje till våra kunder, trogna kunder och gärna nya kunder. Många köper presenter till nära och kära som exempelvis gillar Kexchoklad. En Du är bäst – mugg eller Heja Heja-vattenflaska med Kexchoklads rutor piggar upp dagen för många. Framförallt vill vi sälja bra produkter som folk gillar att använda. Gör vi det rätt så kommer Cloetta Store generera intäkter samt sprida våra varumärken, säger Anna-Mia Lejon avslutningsvis.

cloetta store produkter
Två av de cirka 50 produkter som finns i Cloettas nya merchshopp vid lansering. (Bild: Cloetta)
Annons

Danskt tryckeri växer på ny adress efter förpackningsförvärv

Kollage

✔️Dubblar tryckkapaciteten med ny offsetpress – ”en gamechanger” ✔️Produktion av förpackningar blir nytt affärsområde ✔️Allt kan göras inhouse

redaktionen@branschkoll.se
Annons

VVS-leverantör byter alla förpackningar – ska bara använda kartong och papper

Hansgrohe Group GreenPackaging 1800

Enbart kartonger och pappersdelar som är 100 procent återvinningsbara ska användas.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Holmen: Lägre papperspriser drog ner resultatet första halvåret

henrik sjoelund
Ämnen i artikeln: Holmen

Så här utvecklades marknaden för papper och kartong under andra kvartalet.

Ämnen i artikeln: Holmen
redaktionen@branschkoll.se
Annons

VPK rapporterar minskad omsättning men fortsatta investeringar 2023

Ämnen i artikeln: VPKWellpapp

✔️Så gick det för den svenska verksamheten ✔️Lönsamheten förbättrades kraftigt ✔️Lösningar i wellpapp

Ämnen i artikeln: VPKWellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stora Enso investerar i förpackningsproduktion i Polen

well stora enso 1800
Ämnen i artikeln: Stora EnsoWellpapp

Bland annat byggs en ny wellpapp-linje upp.

Ämnen i artikeln: Stora EnsoWellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Köper två pappersbruk och två wellanläggningar i Polen

Schumacher Packaging Werk Wroclaw
Ämnen i artikeln: Wellpapp

Växer sig allt större genom att expandera till Europas sjätte största ekonomi.

Ämnen i artikeln: Wellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Snabbväxande etikettföretag siktar mot 90 miljoner kronor i år

Etikett
Ämnen i artikeln: Etikett

Startup-bolaget har tagit in flera etikettmaskiner till anläggningen i Norden från storkoncernen man har i ryggen.

Ämnen i artikeln: Etikett
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Holmens bruk i Iggesund minskade koldioxidutsläppen med 25 procent

Holmen BPP 0323 Braviken Aug 2023 467 1800
Ämnen i artikeln: HolmenIggesund

Holmens bruk i Iggesund, Sverige, har framgångsrikt minskat sina fossila koldioxidutsläpp med nästan 25 procent från 2022 till 2023.

Ämnen i artikeln: HolmenIggesund
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svenska dryckesförpackningars klimatavtryck

Dryck klimat
Ämnen i artikeln: Återvinning

Här är de förpackningar med lägst CO2-avtryck per liter dryck. Engångsglas ger överlägset högst utsläpp.

Ämnen i artikeln: Återvinning
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu ska hundra procent av presentpapperet vara närproducerat

Pappersfabriken 8 kopiera

Lagerhaus svenska tryckerileverantör av presentpapper växer stabilt. Förra året investerade man stort i ny tryckpress.

redaktionen@branschkoll.se
Annons