Cloetta öppnar permanent merchstore
Nyligen lanserades ”Cloetta Store”, en digital shopp där godistillverkarens kunder kan hitta kvalitativ merchandsie.
Cloetta med varumärken som Ahlgrens bilar, Kexchoklad, Polly, och svenskt plockgodis via Candy King är ett av Sveriges mest välkända godisvarumärken. Nu öppnar de en digital webbshopp, vid namn Cloetta Store, där trogna kunder kan köpa merchandise.
Och till skilland från många andra varumärken som släpper limited editions eller pop-up-stores är det här tänkt att vara en permanent affär.
Vid lansering finns det ett 50-tal produkter i shoppen, genomsnittsprodukten kostar nånstans mellan 150 och 200 kronor. Bland annat finns där en vattenflaska från Glacial, ett underställ i bambu sublimerat med kexchokladrutor och julgranskulor som ser ut tomteskum.
Hur kom det sig att ni ville starta en webbshopp för merchandise?
– Idag har vi tre fysiska butiker. En i Ljungsbro (i anslutning till vår fabrik), en i Gamla Linköping och vår senaste finns i Malmö. Alla kunder kan inte ta sig till butik och då får vi förfrågningar via social medier, eller samtal till butik, där vi blir ombedda att skicka merchandise. Så vi öppnar en online-butik för att kunna serva våra kunder bättre, säger Anna-Mia Leijon som är projektledare för Cloettastore.
Samarbetar med GEP Communication Group
Samarbetspartner för shoppen är GEP Communication Group en branschaktör som jobbar mycket med att hjälpa stora varumärken med att ta fram skräddarsydd merchandise. Och det är de som hanterar de ordrar som kommer in i butiken, samt kundtjänst.
Hur kom det sig att ni valde GEP som samarbetspartner för den här shoppen?
– Vi samarbetar med flera partners men GEP har vi arbetat med längst. Vi har ett bra samarbete och förtroende för att de tar hand om våra kunders önskemål och bemöter dem på ett bra sätt, säger Lejon.
”Förhoppningen är att sprida glädje till våra kunder”
Just nu har man lanserat shoppen för att testa webbpatsen och se hur efterfrågan ser ut, marknadsföring och annat kan komma att bli aktuellt framöver.
Vad är eran förhoppning med satsningen? Intäkter? Varumärkesbyggande?
– Förhoppningen är att sprida glädje till våra kunder, trogna kunder och gärna nya kunder. Många köper presenter till nära och kära som exempelvis gillar Kexchoklad. En Du är bäst – mugg eller Heja Heja-vattenflaska med Kexchoklads rutor piggar upp dagen för många. Framförallt vill vi sälja bra produkter som folk gillar att använda. Gör vi det rätt så kommer Cloetta Store generera intäkter samt sprida våra varumärken, säger Anna-Mia Lejon avslutningsvis.