Cloetta öppnar permanent merchstore

Doftljus med doft av Ahlgrens bilar är en av de produkter i shoppen som fått uppmärksamhet.
Doftljus med doft av Ahlgrens bilar är en av de produkter i shoppen som fått uppmärksamhet. Cloetta

Nyligen lanserades ”Cloetta Store”, en digital shopp där godistillverkarens kunder kan hitta kvalitativ merchandsie.

Cloetta med varumärken som Ahlgrens bilar, Kexchoklad, Polly, och svenskt plockgodis via Candy King är ett av Sveriges mest välkända godisvarumärken. Nu öppnar de en digital webbshopp, vid namn Cloetta Store, där trogna kunder kan köpa merchandise.

Och till skilland från många andra varumärken som släpper limited editions eller pop-up-stores är det här tänkt att vara en permanent affär.

cloetta 1800
Produkter i butiken. (Bild: Cloetta)

Vid lansering finns det ett 50-tal produkter i shoppen, genomsnittsprodukten kostar nånstans mellan 150 och 200 kronor. Bland annat finns där en vattenflaska från Glacial, ett underställ i bambu sublimerat med kexchokladrutor och julgranskulor som ser ut tomteskum.

Annons

Hur kom det sig att ni ville starta en webbshopp för merchandise?

– Idag har vi tre fysiska butiker. En i Ljungsbro (i anslutning till vår fabrik), en i Gamla Linköping och vår senaste finns i Malmö. Alla kunder kan inte ta sig till butik och då får vi förfrågningar via social medier, eller samtal till butik, där vi blir ombedda att skicka merchandise. Så vi öppnar en online-butik för att kunna serva våra kunder bättre, säger Anna-Mia Leijon som är projektledare för Cloettastore.

Samarbetar med GEP Communication Group

Samarbetspartner för shoppen är GEP Communication Group en branschaktör som jobbar mycket med att hjälpa stora varumärken med att ta fram skräddarsydd merchandise. Och det är de som hanterar de ordrar som kommer in i butiken, samt kundtjänst.

Hur kom det sig att ni valde GEP som samarbetspartner för den här shoppen?

– Vi samarbetar med flera partners men GEP har vi arbetat med längst. Vi har ett bra samarbete och förtroende för att de tar hand om våra kunders önskemål och bemöter dem på ett bra sätt, säger Lejon.

”Förhoppningen är att sprida glädje till våra kunder”

Just nu har man lanserat shoppen för att testa webbpatsen och se hur efterfrågan ser ut, marknadsföring och annat kan komma att bli aktuellt framöver.

Vad är eran förhoppning med satsningen? Intäkter? Varumärkesbyggande?

– Förhoppningen är att sprida glädje till våra kunder, trogna kunder och gärna nya kunder. Många köper presenter till nära och kära som exempelvis gillar Kexchoklad. En Du är bäst – mugg eller Heja Heja-vattenflaska med Kexchoklads rutor piggar upp dagen för många. Framförallt vill vi sälja bra produkter som folk gillar att använda. Gör vi det rätt så kommer Cloetta Store generera intäkter samt sprida våra varumärken, säger Anna-Mia Lejon avslutningsvis.

cloetta store produkter
Två av de cirka 50 produkter som finns i Cloettas nya merchshopp vid lansering. (Bild: Cloetta)
Annons

Minskat antal konkurser

Färsk konkursstatistik visar att företagskonkurserna fortsätter att minska i snabb takt. I april månad sjönk konkurserna med 25 procent – informations- och kommunikationsbranschen följer samma trend.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Done ökade försäljningen med 20 procent

Ämnen i artikeln: Done

DONE Management & Systems redovisar en försäljning för årets första kvartal om 25,7 (21,4) MSEK, vilket innebär en tillväxt på 20 procent.

Ämnen i artikeln: Done
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Intellecta investerar i prepress från Heidelberg

Intellecta Infolog och Ekotryckredners gör gemensam sak när man investerar i prepressflöde från Heidelberg, skriver Heidelberg på sin hemsida.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ännu en katalog läggs ner

Panos Emporis, nordens största badklädesföretag, lägger ner sin tryckta katalog efter 20 år.

Företagets vd säger till Dagens Media (#7, 2010) att man måste våga utmana sig själv annars står man still.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Debattartikel i Resumé från Sveriges tryckerier

”Papper miljövänligare än datorer och mobiler” skriver Grafiska Företagens Förbund (GFF) i en debattartikel i Resumé (#15, 2010).
– Viktiga värden går förlorade när man väljer bort pappersburen kommunikation, skriver debattörerna.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Guldägget tappar i betydelse hos marknadschefer

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sveriges fyra bästa byråer?

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nyheter i ALG 10

Från och med den första januari 2010 gäller en ny version av det standardavtal som ofta används vid försäljning och köp av trycksaker. ALG 02 har ersatts av ALG 10.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-TAB tar över Elanders rulloffset-verksamhet i Falköping

Ämnen i artikeln: ElandersV-TAB

V-TAB satsar på att ge ett ännu bredare utbud till kunderna och affären är ett led i V-TAB:s arbete med att utöka kapaciteten för heatsetproduktion.

Ämnen i artikeln: ElandersV-TAB
redaktionen@branschkoll.se
Annons