Edita Västra Aros

i Västerås hade ett år med stora förändringar.

Vill du fortsätta läsa?

Den här artiklen är en del av Branschkoll Print. Vill du läsa den tecknar du en prenumeration nedan eller loggar in om du redan har en.

Välj hur du vill prenumerera på Branschkoll

Det finns två olika prenumerationer att välja på. Oavsett så ingår inloggning till alla på ditt företag.

PRINT, PACK & ETIKETT
(Inkl. Promotion)

1.400 kr/månad

Läs allt på Branschkoll om tryckeri-, pack & etikett samt produktmedia.

promotion

Från:
298 kr/månad

Läs allt vi skriver om produktmediabranschen

Annons

Done växer med lönsamhet i både tryck och webb

Ämnen i artikeln: Done Management & Systems

Produktionsbyrån DONE Management & Systems redovisar en försäljning för årets andra kvartal på 27,9 (21,9) MSEK, vilket innebär en tillväxt på höga 27 procent. Rörelseresultatet har ökat med 46 procent till 4 MSEK, vilket motsvarar en rörelsemarginal på 15 procent.

Kvartalets tillväxt är till drygt hälften genererat av Done Interactive som haft en mycket positiv utveckling med en tillväxt på 124 procent. Affärsområdet har också förbättrat sin lönsamhet och har för kvartalet en rörelsemarginal på 24 (3) procent*.

Done Prodution är det största affärsområdet och omsatte 21,7 (19,1) MSEK under det första kvartalet. Rörelsemarginalen landade därmed på 20 procent*.

Annons

Sedan slutet av 2009 lägger man ut delar av sin produktion inom Done Interactive till Serbien. Då sa vd i ett pressmeddelande ”Att flytta produktion till lågkostnadsländer ser vi som en kontinuerlig process med syfte att ständigt sänka våra kostnader”.

Läs hela kvartalsrapporten här.

Läs pressmeddelandet här.

* Rörelsemarginalen per affärsområde presenteras före avdragna koncerngemensamma kostnader. Rörelseresultatet för hela bolaget presenteras dock med dessa kostnader borträknade. Av denna anledning är siffrorna inte jämförbara. För detaljer se hela kvartalsrapporten.

Ämnen i artikeln: Done Management & Systems
redaktionen@branschkoll.se
Annons

MRM-leverantören Crossmedia köper Emanuel Identity Manuals

Emanuel Identity Manuals hjälper företag att skapa webbaserade identitets- och varumärkesmanualer med ett enkelt systemstöd. Man slår sig nu ihop med BrandAirport, leverantör av ett mer avancerat system för planering och hantering av ett företags profil- och marknadsföringsmaterial, ofta kallat MRM-system.

I samma företagsgrupp ingår också C2 som är en produktions- och retuschbyrå.

Crossmedia Sverige AB (dotterbolag till C2 och BrandAirport) köper 100% av bolaget och lyfter in hela organisationen till sina lokaler på Kungsgatan 26.

Läs mer på:

Annons

www.emanuel.se

www.brandairport.se

www.c2.se

www.hangar.nu

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svenska kyrkan behöver ny grafisk leverantör

Mina två barn fick en inbjudan till Svenska kyrkans barnverksamhet. Var sin och helt i onödan att skicka två identiska vykort till samma familj. Detta är tredje gången som vi får dubbla kort från Kyrkan!

svenskakyrkan
Svenska kyrkan behöver en ny leverantör som hjälper dem rensa för dubletter

Vem den ”glada” tryckaren är vet jag för det står på baksidan men frågan är vem som har haft ansvaret för adressfilen? Varför är den inte rensad på dubletter?

Korten är adresserade till barnen men budskapet är naturligtvis till mig som förälder och det hade gått lika bra med ett kort.

Vad kostar detta Kyrkan? Och varför är det ingen som hjälper dem att spara de här pengarna?

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Statistisk bakgrundsinformation – förtroendeindikatorer

Som ett led i att skapa en portal med relevant bakgrundsinformation, kommer Branschkoll från och med nu att löpande publicera de svenska så kallade förtroendeindikatorer.

Dessa är ett mått på hur man ser på den ekonomiska utvecklingen i landet. Konjunkturinstitutet (KI) ställer varje månad ett antal frågor till hushåll och företag och förtroendeindikatorerna (eller konfidensindikator som KI kallar dem) är en sammanvägning av flera frågor.

Slide3

Klicka på bilden för att förstora

Siffrorna är nettotal vilket är saldot mellan andelen företag eller hushåll som uppgett ökning respektive minskning av en viss variabel.

I redovisningen tar man hänstyn till säsongsvariationer. På sommaren minskar till exempel orderingången för de flesta företag. Eftersom detta är ett återkommande faktum justeras resultaten så att säsongsvariationerna sprids ut över året.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Editakoncernens halvårsrapport: tryck minskar och marknadstjänster ökar

Under januari–juni ökade Editakoncernens omsättning med en procent till 57,9 miljoner euro.

Omsättningsökningen berodde huvudsakligen på ökad försäljning i affärsområdet Marketing Services i Sverige. 54 procent av koncernens omsättning härrörde från Finland och 46 procent från Sverige. Koncernens rörelsevinst var 2,0 miljoner euro

Affärsområdet Marketing Services omsättning uppgick till 10,3 miljoner euro (8,3 miljoner) och rörelsevinsten var 0,2 miljoner euro (-0,2 miljoner). Ökningen i omsättning och rörelsevinst kom huvudsakligen från Sverige. De svenska koncernbolagen lyckades både utöka sina uppdrag på befintliga kunder och förvärva nya kunder.

Den allt hårdare priskonkurrensen, och nedgången i efterfrågan på tryckta produkter, drog ner omsättningen inom affärsområdet Print och Distribution i både Finland och Sverige.

Annons

Koncernstruktur

Editakoncernen har fyra affärsområden:

  • Marketing Services
  • Editorial Communication
  • Publishing
  • Print & Distribution

Med undantag för affärsområdet Publishing finns samtliga affärsområden i både Finland och Sverige.

I januari förvärvade Editakoncernen hela aktiestocken i svenska Kampanjfabriken AB. Förvärvet stärker koncernens kompetens inom personifierad direktmarknadsföring. I juni utökade koncernen sitt ägarskap i Belinski LLC i Ukraina med 20 procent och äger nu 90 procent av bolaget. I Finland slogs Käpylä Print Oy samman med Edita Prima Oy i januari.

Detta skriver Edita i ett pressmeddelande.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Göteborgstryckeriet i AGI:s webb-tv

Ämnen i artikeln: AGIGöteborgstryckeriet

I ett webb-tv-inslag på agi.se presenterar Magnus Iversén, vd på Göteborgstryckeriet, sitt företag.

Webb-tv-trenden växer starkt bland grafiska branschorgan i bland annat USA (se whattheythink.com) och det är kul att även AGI hoppar på trenden. Förutom intervjun med Magnus Iversén finns det många andra inslag att titta på bland annat från IPEX.

Om Göteborgstryckeriet

I inslaget berättar Magnus Iversén för AGI att Göteborgstryckeriet består av fyra bolag. Man satsar på att utnyttja offsettryckets kvalitet till det yttersta och jobbar med förädling av trycksakerna såsom prägling, perforering och lackning, ofta in-line i tryckpressarna.

Offsettycket finns i bolaget Göteborgstryckeriet. Det är ett typiskt civiltryckeri som bland annat producerar årsredovisningar, broschyrer och böcker men också en del förpackningar. Två 70×100-pressar går i treskift, fem dagar per vecka. Med 35 anställda beräknar man omsätta 85 miljoner kronor under 2010.

Annons

Dotterbolaget Mediacreator med 10 anställda jobbar med automatiserad originalproduktion i form av annonser, butiksmaterial och kataloger.

Göteborgstryckeriet Business Print trycker både digitalt och offset i A3-format. Med 12 anställda beräknar man omsätta 20 MSEK 2010 .

Det fjärde bolaget, Göteborgstryckeriet Box och Display, tillverkar displayer och boxar.

Titta på AGI:s webb-tv och inslaget om Göteborgstryckeriet.

Ämnen i artikeln: AGIGöteborgstryckeriet
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Elanders extrastämma godkände nyemission

Ämnen i artikeln: Elanders

I somras föreslog Elanders styrelse en nyemission värd 215 miljoner kronor. Måndagens extrastämma godkände förslaget.

Pengarna ska användas för att stärka Elanders finansiella ställning och bygga en stark plattform inför den förväntade återhämtningen från Elanders kunder samt för att skapa förutsättningar för fortsatt expansion och utveckling.

Elanders största ägare, Carl Bennet AB, med cirka 23 procent av aktierna och cirka 50 procent av rösterna, har förbundit sig att teckna sin företrädesrättsandel i nyemissionen. Carl Bennet AB har därutöver förbundit sig att teckna de eventuella ytterligare aktier som inte tecknas av andra.

Teckningskursen i nyemissionen är 22 kronor per aktie. Avstämningsdag för rätt att delta i nyemissionen är den 30 augusti 2010. Teckning av de nya aktierna ska ske under tiden 6-20 september 2010. Ett prospekt avseende nyemissionen kommer att offentliggöras före teckningstidens början.

Ämnen i artikeln: Elanders
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Estniskt tryckeri med stark miljöprofil lanserar i Sverige

Ämnen i artikeln: Ecoprint

Ecoprint har ISO 9000 och 14000, Svanen, FSC, PEFC samt den egna märkningen Green Print. Företaget har 35 anställda och omsätter ca 16 miljoner svenska kronor. Nu ger man sig in på den svenska marknaden.

Företaget har tre egna vindkraftverk på tomten och solceller på taket. Man samlar in regnvatten som används i befuktningsanläggningen och ett system för användning av restvärme från produktionen finns installerat.

Man har också tagit fram en egen märkning för trycksaker som man kallar Green Print. De kriterier man satt upp för att få märka sin trycksak är tex att trycka med vegetabiliska färger, FSC-märkt papper och att använda ren energi i driften av anläggningen.

Denna märkning lever de allra flesta moderna svenska tryckerier redan upp till.

Annons

Nyligen började man erbjuda sina tjänster på den svenska marknaden och i ett pressmeddelande skriver man att:

”Ecoprint kommer inledningsvis att inrikta sig på tryck av tidskrifter, böcker och kataloger för den svenska marknaden. Magasin med upp till månatlig utgivning är ett särskilt viktigt produktområde. Potentiella kunder återfinns bland företag och organisationer som värdesätter miljöhänsyn i samtliga led. Kunderna ges möjlighet att märka sina trycksaker med Svanen, Green Print, FSC eller EU Ecolabel beroende på deras önskemål.”

Slutsats

Konkurrensen från tryckerier i de baltiska länderna har gått både upp och ner de senaste åren. Hittills har man bara konkurrerat med pris men nu utvecklas andra konkurrensmedel, i det här fallet en miljöprofil som är jämförbar med många svenska tryckerier.

Ecoprint är duktiga i sin retorik kring miljöprofilen men deras trycksaker är inte mindre miljöbelastande än svenska tryckeriers produkter.

Slutsatsen är att det finns mycket att förbättra vad gäller hur man kommunicerar med marknaden om sitt miljöarbete. Titta på www.ecoprint.ee och du kan säkert få en och annan idé till hur du själv kan profilera ditt företag.

Ämnen i artikeln: Ecoprint
redaktionen@branschkoll.se
Annons

DM-veteran startar Customer Clinic

Ämnen i artikeln: Amanda UndinCustomer Clinic

Det är Amanda Undin, senast vd på byrån Kaplan RM, som startat byrån tillsammans med två kollegor.

– Customer Clinic arbetar genom att ställa diagnos och föreslå ”rätt medicin” för att uppnå en frisk och långlivad kundbas, säger Amanda Undin till Resumé.

Byrån kommer också att ha en ”laboratorium” där värden som ROI*, CPO*, Churn* och LTV* är viktiga faktorer som hela tiden ska mätas.

Customer Clinic erbjuder följande tjänster:

  • Kunddiagnos – hur ser min kunddatabas egentligen ut? Vem är kunden?
  • Doctors Orders – Strategi för en framgångsrik kundutveckling, lojalitetsprogram
  • Operation – Akuta ingrepp för att värva nya kunder eller sälja mer till befintliga kunder
  • Behandling – Taktiskt genomförande av vad Doktorn ordinerat – ett vanligt recept är direktmarknadsföring i gamla och nya kanaler

Frågan är vilka som blir byråns leverantörer av verktyg för att kunna sköta laboratoriet? Databaser, analyser, variabeldata är några av tjänsterna som de lär behöva.

Annons

Läs mer på customerclinic.se

* Liten ordlista:

ROI (Return on investment) – anger hur lönsam en investering är utslaget på investeringens livstid.

CPO (Cost per order) – kostnaden för att få en kund att lägga order/köpa – Det kan också vara någon annan aktivitet som är målet med kommunikationen.

Churn – kundomsättning. Antalet tappade kunder delat med antalet kunder (medeltal) under samma period.

LTV (Life Time Value) – Det förväntade värdet av en kunds framtida aktiviteter (Kallas också CLV – Customer Lifetime Value)

Ämnen i artikeln: Amanda UndinCustomer Clinic
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Editas stockholmsverksamhet samordnar i nya lokaler

Editas verksamhet i Stockholm flyttar till nya lokaler. Det är bolagen Edita Västra Aros, Citat, BrandSystems och JG Communication som från januari 2011 får nya lokaler med totalt 280 arbetsplatser på Kungsholmen i Stockholm.

Detta skriver Fastighetssverige i sin nätupplaga.

redaktionen@branschkoll.se
Annons