”Beställningar via email äter upp tryckeriernas vinster”

Hans Öberg och Karl Rise från Primotek.
Hans Öberg och Karl Rise från Primotek.

Hans Öberg och Karl Rise från Primotek.

Hans Öberg och Karl Rise från Primotek.

GrafKoms teamadag om IT. Primotek vill lösa problemet med order via mail.

Primotek, som säljer Xerox tryckpressar till den grafiska branschen i Sverige, lägger stort fokus vid att hjälpa sina kunder med arbetsflöden och automatisering. På Grafkoms IT-dag berättade man om ett helt nytt pilotprojekt där man ska lösa det stora problemet med beställningar via mail.

– Vi har dragit igång två pilotprojekt och under hösten ska vi automatisera ordermottagandet via e-post, berättar Karl Rise som är vd på Primotek.

Det bygger på mjukvaran Haikom som man nu anpassar för att på ett smart sätt läsa av information i inkommande mail och mata in i affärssystemet.

– Mailbeställningar äter upp tryckeriernas vinster från botten och det vill vi lösa, säger Karl Rise.

Genom att analysera innehållet i ett mail kan man bygga upp en offert – i många fall till hundra procent – utan att kunden fyller i ett formulär.

Annons

”Plug-and-play för den grafiska branschen”

Kostnaden för att hantera den ökade komplexiteten, minskande upplagor och ökande antal jobb i branschen, stiger snabbt enligt Primotek. Detta är något man vill lösa med automatisering genom IT-stöd.

Beställnings- och orderhanteringssystemet Haikom, som Primotek säljer som en marknadsportal, har i dagsläget integrerats mot de flesta kalkyl- och affärsssytem på marknaden.

– Det innebär att man i stort sett har byggt en plug-and-play lösning för den grafiska branschen, säger Karl. Har vi redan gjort en integration är det bara att koppla på – så länge det är samma versioner av mjukvarorna.

Primotek pratade också om problematiken med det ökande antalet integrationer mellan företagens system. Man har försökt förenkla detta genom att bygga om sin lösning för APIer så att de är standardiserade.

– Vi har gjort om våra APIer så de ska fungerar även om systemen på de två sidorna ändras, säger Karl Rise.

”Punch out” nya trenden för e-handel B-2-B

Primotek har senaste tiden bygget flera lösningar där tryckeriernas system helt integreras med kundernas inköpssystem. Inom inköpsorganisationer kallas detta för ”Punch out” och är en tydlig trend hos stora företag.
– Kunden checkar ut i sitt eget affärssystem som till exempel SAP eller Agresso, säger Karl. Men information om produkter och priser hämtas i realtid från tryckeriets e-handelssystem.

Presentationerna från föredragshållarna finns att hämta här.

Annons

Danskt tryckeri växer på ny adress efter förpackningsförvärv

Kollage

✔️Dubblar tryckkapaciteten med ny offsetpress – ”en gamechanger” ✔️Produktion av förpackningar blir nytt affärsområde ✔️Allt kan göras inhouse

redaktionen@branschkoll.se
Annons

VVS-leverantör byter alla förpackningar – ska bara använda kartong och papper

Hansgrohe Group GreenPackaging 1800

Enbart kartonger och pappersdelar som är 100 procent återvinningsbara ska användas.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Holmen: Lägre papperspriser drog ner resultatet första halvåret

henrik sjoelund
Ämnen i artikeln: Holmen

Så här utvecklades marknaden för papper och kartong under andra kvartalet.

Ämnen i artikeln: Holmen
redaktionen@branschkoll.se
Annons

VPK rapporterar minskad omsättning men fortsatta investeringar 2023

Ämnen i artikeln: VPKWellpapp

✔️Så gick det för den svenska verksamheten ✔️Lönsamheten förbättrades kraftigt ✔️Lösningar i wellpapp

Ämnen i artikeln: VPKWellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stora Enso investerar i förpackningsproduktion i Polen

well stora enso 1800
Ämnen i artikeln: Stora EnsoWellpapp

Bland annat byggs en ny wellpapp-linje upp.

Ämnen i artikeln: Stora EnsoWellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Köper två pappersbruk och två wellanläggningar i Polen

Schumacher Packaging Werk Wroclaw
Ämnen i artikeln: Wellpapp

Växer sig allt större genom att expandera till Europas sjätte största ekonomi.

Ämnen i artikeln: Wellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Snabbväxande etikettföretag siktar mot 90 miljoner kronor i år

Etikett
Ämnen i artikeln: Etikett

Startup-bolaget har tagit in flera etikettmaskiner till anläggningen i Norden från storkoncernen man har i ryggen.

Ämnen i artikeln: Etikett
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Holmens bruk i Iggesund minskade koldioxidutsläppen med 25 procent

Holmen BPP 0323 Braviken Aug 2023 467 1800
Ämnen i artikeln: HolmenIggesund

Holmens bruk i Iggesund, Sverige, har framgångsrikt minskat sina fossila koldioxidutsläpp med nästan 25 procent från 2022 till 2023.

Ämnen i artikeln: HolmenIggesund
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svenska dryckesförpackningars klimatavtryck

Dryck klimat
Ämnen i artikeln: Återvinning

Här är de förpackningar med lägst CO2-avtryck per liter dryck. Engångsglas ger överlägset högst utsläpp.

Ämnen i artikeln: Återvinning
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu ska hundra procent av presentpapperet vara närproducerat

Pappersfabriken 8 kopiera

Lagerhaus svenska tryckerileverantör av presentpapper växer stabilt. Förra året investerade man stort i ny tryckpress.

redaktionen@branschkoll.se
Annons