Bättre kassaflöde för kuvertproducent – investerade i omställning till nya produkter

Bong vände till ett positivt rörelseresultat på 8 (-5) miljoner kronor under 2016. Detta framkommer i rapporten för det fjärde kvartalet 2016.

Kassaflödet förbättrades kraftigt under det sista kvartalet till 23 (5) miljoner och för helåret till 30 (-75) miljoner kronor.

Man skriver i sin rapport att statistik från FEPE visar att under fjärde kvartalet minskade den europeiska kuvertmarknaden med runt fem procent jämfört med samma period föregående år.

Annons

Investering i Nybro

Under andra halvåret 2016 investerade man i maskiner i Nybro för att producera pappersbärkassar med tryck och dessa är nu i drift ”med en god beläggning”. Kommande förbud för användningen av plastpåsar i Europa inom några år påverkar denna verksamhet positivt anger Bong.

– Vårt ökade fokus mot försäljning av lätta förpackningar under 2016 börjar visa resultat i termer av tillväxt. Detta arbete kommer att intensifieras under 2017 samtidigt som vi kommer att fortsätta att effektivisera och förbättra vår kuvertverksamhet för att vara ännu mer konkurrenskraftiga på marknaden. Det starka kassaflödet, framförallt under det fjärde kvartalet, möjliggör denna fortsatta satsning för Bong, säger Bongs vd Håkan Gunnarsson.

Bong Oktober – december 2016
• Nettoomsättning minskade med 6 procent till 579 MSEK (613)
• Rörelseresultat före avskrivningar ökade till 28 MSEK (25)
• Jämförelsestörande poster uppgick till -11 MSEK (-12)
• Justerat rörelseresultat före avskrivningar ökade till 39 MSEK (37)
• Rörelseresultatet ökade till 15 MSEK (1)
• Resultat efter skatt -1 MSEK (-13)
• Resultat per aktie -0,01 SEK (-0,08)
• Kassaflöde efter investeringsverksamhet uppgick till 23 MSEK (5)

Bong Januari – december 2016
• Nettoomsättning minskade med 9 procent till 2 135 MSEK (2 345)
• Rörelseresultat före avskrivningar minskade till 61 MSEK (70)
• Jämförelsestörande poster uppgick till -18 MSEK (-36)
• Justerat rörelseresultat före avskrivningar minskade till 79 MSEK (106)
• Rörelseresultatet ökade till 9 MSEK (-5)
• Resultat efter skatt 297 MSEK (-64)
• Resultat per aktie 1,42 SEK (-0,41)
• Kassaflöde efter investeringsverksamhet uppgick till 30 MSEK (-75)

Ämnen i artikeln: Bong
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Elanders klimatkalkylator på webben

Ämnen i artikeln: Elandersklimatneutral

I september certifierades Elanders och blev då ett klimatneutralt företag enligt företaget Respect. Samtidigt lanserades en klimatkalalkylator som möjliggör för kunderna att beräkna klimatpåverkan för en enskild trycksak.

Ämnen i artikeln: Elandersklimatneutral
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stor betalningsvilja för medieinnehåll på nätet

Det går att ta betalt för sitt innehåll på nätet, bara det är intressant. När IRM frågade 1300 personer om deras betalningsvilja för medieinnehåll på Internet visade det sig att 70 procent är beredda att betala för innehållet. Total sett kan denna marknad vara värd 68 miljarder kronor årligen enligt undersökningen.

Att det inte går att få betalt för innehåll på Internet är en vanlig missuppfattning i mediebranschen. En helt färsk studie från IRM visar att betalningsvilja är stor om man levererar det som konsumenten efterfrågar.

Betalningsvilja på nätet 2010

Annons

Källa: IRM-Media

Allra störst betalningsvilja finns när det gäller ljud på Internet. Hela 68 procent är beredda att betala för att få tillgång till musik, ljudböcker och annat ljud via Internet. Även när det gäller tillgången till rörliga bilder så som TV-program, filmer och annan rörlig bild är betalningsvilja hög. 65 procent kan tänka sig att betala för få tillgång till ett större utbud.

Det är inte lika många som är redo för att betala för en större tillgång till artiklar/skrivet material, men trots det stora utbudet idag är det 46 procent som anger att de kan tänka sig att betala för ett större utbud.

– Att så många säger sig vara beredda att betala för tillgången till ett större medieutbud på Internet är överraskande eftersom mycket är gratis på Internet idag, säger IRM:s VD Magnus Anshelm. Den stora utmaningen medieföretagen står inför är alltså inte om de kan få betalt utan istället att erbjuda ett så bra utbud att tillräckligt många konsumenter betalar för det, fortsätter han. Lyckas man med detta finns det många miljarder att tjäna på att tillfredställa konsumenternas behov av medieinnehåll via Internet.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Antalet läs- och pekplattor når en miljard 2020 enligt Mediaideas

Ämnen i artikeln: Läsplattapekdator

Enligt analysföretaget Mediaideas kommer det att finnas över en miljard små, lätta och platta datorer för att läsa och konsumera alla andra typer av media på.

Ämnen i artikeln: Läsplattapekdator
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Kapero breddar med konsult inom medieområdet

Ämnen i artikeln: Kapero

Kapero jobbar med att effektivisera marknadsavdelningarnas arbete med produktion av kommunikation. De breddar nu sin konsultbas med Stefan Barholm, tidigare vd på mediebyrån Vizeum.

Ämnen i artikeln: Kapero
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Så kan den digitala boken utvecklas

I den här konceptfilmen från IDEO (se nedan) utforskas tre möjliga användningsområden för den framtida digitala boken.

Som med de flesta andra digitala koncept inom publicering betyder detta att mer information ska produceras och hanteras. Höga krav kommer att ställas på att det är ordning och reda i processerna för att publicering och användning ska fungera.

Titta på filmen. Den ger inspiration för alla som jobbar med att ta fram och producera böcker.

De tre koncepten som tas upp i filmen är:

Annons

Nelson – Ger läsarna tillgång till relevant bakgrundsinformation så att man kan skaffa sig en egen uppfattning om ämnet.

Coupland – ett ”Facebook” för böcker.

Alice – En interaktiv läsupplevelse där läsaren utforskar boken genom att själv deltaga i berättelsen och påverka utgången.

Att ”bara läsa” kommer naturligtvis att vara en upplevelse som många vill ha oförändrad samtidigt som nya idéer växer fram parallellt.

ARVE Error: need id and provider
redaktionen@branschkoll.se
Annons

”Därför ska alla störa tryckerichefen”

Mikael Marklund på Medievärlden skriver om varför säljare, kunder och redaktioners personal måste lära sig mer om vad som är möjligt att göra med moderna tryckpressar. I det här fallet handlar det om dagstidningar med samma logik gäller för alla tryckta produkter.

– Är det pressens begränsningar eller begränsade kunskaper om vad man kan göra i pressen som ska styra hur det färdiga resultatet ser ut? Skriver han bland annat i krönikan på Medievärlden.

Läs Därför ska alla störa tryckerichefen och inspireras!

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Reklam i sociala medier granskas

Konsumentombudsmännen i de nordiska länderna inleder nu en granskning av marknadsföringen i sociala medier. Man ska ta reda på om den bryter mot de regler som redan finns för elektronisk marknadsföring.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Inkjet ska ersätta offset – här avgörs Kodaks framtid

Ämnen i artikeln: InkjetKodakProsper

I en intervju med Kodaks vd, Antonio Perez, beskrivs hur Kodak satsar  på inkjet som den huvudsakliga tryckmetoden i framtiden. Enligt Perez ska tekniken ersätta offset – Kodaks framtid står och faller med detta skifte.

Ämnen i artikeln: InkjetKodakProsper
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Lightning Source bygger digitalt boktryckeri i Australien

Ämnen i artikeln: digitaltryckon-demand

Ett av världens största digitala boktryckerier med anläggningar i USA och Europa (England och Frankrike) planerar att bygga ett tryckeri i Australien. Förlagens värdekedja för bokproduktion förändras.

Ämnen i artikeln: digitaltryckon-demand
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Map Antalis blir bara Antalis

Ämnen i artikeln: AntalisMap

Från och med den första oktober tar Map Anatalis bort Map från sitt namn. Nu heter man bara Antalis. Namnbytet genomför successivt och man ändrar logotypen på trycksaker, lastbilar och skyltar under hösten.

Läs mer på Antalis.se

Ämnen i artikeln: AntalisMap
redaktionen@branschkoll.se
Annons