Arkitektkopia startar tävling för inhouse-producerad reklam

Det blir allt vanligare med så kallade inhouseavdelningar hos svenska företag, det vill säga att man anställer personal som skapar marknadsföringsmaterial, trycksaker och reklam. Tidningen Dagens Media och Arkitektkopia drar nu igång tävlingen Inhouse – där endast internproducerad reklam får tävla.

I en undersökning som Sveriges Annonsörer genomförde bland sina medlemmar under våren 2010 framgick det att 57 procent av företagen arbetade med inhouseproduktion parallellt med reklambyråköp. 5 procent gjorde all produktion själva. Vart tredje företag tror att inhouseproduktionen kommer att öka.

– Vi har många direktkunder bland svenska företag och ser mycket bra reklam som tagits fram direkt av företagen, säger Matilda Evertsson som är marknadschef på Arkitektkopia.

Annons

Bästa Kampanj, Bästa Trycksak och Bästa Expo är några av de kategorier som belönas med guld och silver när årets bästa inhousereklam ska utses.

Dagens Media är också arrangör till tävlingen.

– Vi har en stor läsarkrets bland svenska marknadsförare och vänder oss i hög utsträckning direkt till företagen och därför vill vi gärna vara med och arrangera Inhouse, säger Fredrik Svedjetun som är Dagens Medias chefredaktör.

Tävlingens gala och prisutdelning kommer att äga rum den 15 februari på Berns i Stockholm

Annons

Danskt tryckeri växer på ny adress efter förpackningsförvärv

Kollage

✔️Dubblar tryckkapaciteten med ny offsetpress – ”en gamechanger” ✔️Produktion av förpackningar blir nytt affärsområde ✔️Allt kan göras inhouse

redaktionen@branschkoll.se
Annons

VVS-leverantör byter alla förpackningar – ska bara använda kartong och papper

Hansgrohe Group GreenPackaging 1800

Enbart kartonger och pappersdelar som är 100 procent återvinningsbara ska användas.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Holmen: Lägre papperspriser drog ner resultatet första halvåret

henrik sjoelund
Ämnen i artikeln: Holmen

Så här utvecklades marknaden för papper och kartong under andra kvartalet.

Ämnen i artikeln: Holmen
redaktionen@branschkoll.se
Annons

VPK rapporterar minskad omsättning men fortsatta investeringar 2023

Ämnen i artikeln: VPKWellpapp

✔️Så gick det för den svenska verksamheten ✔️Lönsamheten förbättrades kraftigt ✔️Lösningar i wellpapp

Ämnen i artikeln: VPKWellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stora Enso investerar i förpackningsproduktion i Polen

well stora enso 1800
Ämnen i artikeln: Stora EnsoWellpapp

Bland annat byggs en ny wellpapp-linje upp.

Ämnen i artikeln: Stora EnsoWellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Köper två pappersbruk och två wellanläggningar i Polen

Schumacher Packaging Werk Wroclaw
Ämnen i artikeln: Wellpapp

Växer sig allt större genom att expandera till Europas sjätte största ekonomi.

Ämnen i artikeln: Wellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Snabbväxande etikettföretag siktar mot 90 miljoner kronor i år

Etikett
Ämnen i artikeln: Etikett

Startup-bolaget har tagit in flera etikettmaskiner till anläggningen i Norden från storkoncernen man har i ryggen.

Ämnen i artikeln: Etikett
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Holmens bruk i Iggesund minskade koldioxidutsläppen med 25 procent

Holmen BPP 0323 Braviken Aug 2023 467 1800
Ämnen i artikeln: HolmenIggesund

Holmens bruk i Iggesund, Sverige, har framgångsrikt minskat sina fossila koldioxidutsläpp med nästan 25 procent från 2022 till 2023.

Ämnen i artikeln: HolmenIggesund
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svenska dryckesförpackningars klimatavtryck

Dryck klimat
Ämnen i artikeln: Återvinning

Här är de förpackningar med lägst CO2-avtryck per liter dryck. Engångsglas ger överlägset högst utsläpp.

Ämnen i artikeln: Återvinning
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu ska hundra procent av presentpapperet vara närproducerat

Pappersfabriken 8 kopiera

Lagerhaus svenska tryckerileverantör av presentpapper växer stabilt. Förra året investerade man stort i ny tryckpress.

redaktionen@branschkoll.se
Annons