Arifiq öppnar upp grafisk kalkylmotor med API

ootgxdjyti4ekjdzrftb

ootgxdjyti4ekjdzrftbDen grafiska kalkylmotorn Arifiq har tagit ett steg mot en mer öppen lösning när man nu lanserar ett så kallat API.

Det gör det möjligt för användarna att skapa helt egna gränssnitt mot kunderna. Ett tryckeri i Kalifornien är första kunden.

– det är ett sätt att få tillgång till snabba priser på trycksaker utan att byta sitt befintliga affärssystem, säger Carina Karlsson i en kommentar till Branschkoll.

Lösningen innebär att man blir kund till Arifiq och använder beräkningsmotorn via en webbaserad lösning – men gränssnittet mot kunden bygger man själv och man kan ha fler olika gränssnitt.

Annons

– Har du APIet kan du sätta upp hur många olika sätt som helst för kunderna att hämta priser. Det kan vara på webben, i appar, och även på kundwebbar med kundunika priser eftersom APIet har stöd för inloggning, säger Carina Karlsson.

Senare i år tar man det ett steg längre och ska låta vem som helst bli kund via webben och komma igång med snabba prisberäkningar av trycksaker. I och med att Arifiq tar det här steget ger man grafiska företag, men också andra aktörer, chansen att skapa lösningar där det blir enklare för kunderna att använda tryck som en del i kommunikationen.

Tryckeriet ges på så sätt full frihet att själv skapa egna trycksaksportaler med prisberäkning för superenkel och ögonblicklig beräkning av priset på en trycksak.

Stefan Karlsson Arifiq– Denna API spränger alla gränser för prisberäkning av trycksaker som inte passar in i standardmallar för webbshopar. Nu är det egentligen bara våra kunders fantasi som sätter gränserna för hur arifiQ kan användas för att skapa nya och bättre affärer, säger Stefan Karlsson som är teknisk chef på Arifiq.

Annons

Minskat antal konkurser

Färsk konkursstatistik visar att företagskonkurserna fortsätter att minska i snabb takt. I april månad sjönk konkurserna med 25 procent – informations- och kommunikationsbranschen följer samma trend.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Done ökade försäljningen med 20 procent

Ämnen i artikeln: Done

DONE Management & Systems redovisar en försäljning för årets första kvartal om 25,7 (21,4) MSEK, vilket innebär en tillväxt på 20 procent.

Ämnen i artikeln: Done
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Intellecta investerar i prepress från Heidelberg

Intellecta Infolog och Ekotryckredners gör gemensam sak när man investerar i prepressflöde från Heidelberg, skriver Heidelberg på sin hemsida.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ännu en katalog läggs ner

Panos Emporis, nordens största badklädesföretag, lägger ner sin tryckta katalog efter 20 år.

Företagets vd säger till Dagens Media (#7, 2010) att man måste våga utmana sig själv annars står man still.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Debattartikel i Resumé från Sveriges tryckerier

”Papper miljövänligare än datorer och mobiler” skriver Grafiska Företagens Förbund (GFF) i en debattartikel i Resumé (#15, 2010).
– Viktiga värden går förlorade när man väljer bort pappersburen kommunikation, skriver debattörerna.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Guldägget tappar i betydelse hos marknadschefer

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sveriges fyra bästa byråer?

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nyheter i ALG 10

Från och med den första januari 2010 gäller en ny version av det standardavtal som ofta används vid försäljning och köp av trycksaker. ALG 02 har ersatts av ALG 10.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-TAB tar över Elanders rulloffset-verksamhet i Falköping

Ämnen i artikeln: ElandersV-TAB

V-TAB satsar på att ge ett ännu bredare utbud till kunderna och affären är ett led i V-TAB:s arbete med att utöka kapaciteten för heatsetproduktion.

Ämnen i artikeln: ElandersV-TAB
redaktionen@branschkoll.se
Annons