App ska sälja nya Volvo
Vill du fortsätta läsa?
Den här artiklen är en del av Branschkoll Print. Vill du läsa den tecknar du en prenumeration nedan eller loggar in om du redan har en.
Välj hur du vill prenumerera på Branschkoll
Det finns två olika prenumerationer att välja på. Oavsett så ingår inloggning till alla på ditt företag.
(Inkl. Promotion)
Godisaktör investerar i digitaltryck
Köper en digitalpress för produktion av förpackningar med specialeffekter.
Det är företaget Karamello i Linköping som investerar i en Revoria Press PC1120 från Fujifilm som ska användas för produktion av kreativa förpackningslösningar och varumärkeslösningar till reklamgodis som man säljer.
Det handlar om att addera mervärde till förpackningar, exempelvis med effekter som guld- och silvertryck för att skapa en differentierad produkt för sina kunder.
Den nya maskinen är utrustad med 6 färger och det är Visutech som levererar maskinen.
– Vi ser fram emot de möjligheter till utveckling som Visutech kan erbjuda, både nu och i framtiden,” säger Karamellos vd Henrik Hovlind, i en kommentar
Norska jätten Aksell om 2023, flytt av offset och nordisk expansion
Koncernchef Bjarte Hordnes: ”Det handlar om aktivering av varumärken”.
HG Media först med Gelato Connect i Norge
Vd:n: Vårt långsiktiga mål är att använda Gelato Connect på allt.
UPPDATERAD: Alligo gör sitt första renodlade profilförvärv på 12 månader
Har slagit till igen.
Creon tar fram upcyclade profilprodukter till tunga varumärken
Creon har hjälpt både Epiroc och Atlas Copco att ta fram unika profilprodukter gjorda av bolagens uttjänta material.
Till Epiroc tog man fram handgjorda ryggsäckar tillverkade av det tält Epiroc använt vid Bauma-mässan 2022.
– Genom att använda återvunnet material minskar vi avsevärt miljöavfall och CO2-utsläpp. Upcycling är en av de mest hållbara lösningarna, säger Therese Sjöquist, product manager på Creon till Branschkoll.
Laptop-väska till Atlas Copco
Och nu senast tog man fram en laptop-väska till Atlas Copco tillverkat av industrijättens utjänta arbetskläder. Creon beskriver väskan såhär:
– Laptopväskan är tillverkad av återvunnet tyg från gamla arbetskläder, vilket gör den både hållbar och stilren. Den är designad för att passa en 15,6-tums laptop och har även ett slitstarkt foder som skyddar din datorn och dess tillbehör. Miljöpåverkan av väskan beskrivs på en medföljande etikett. Laptopväskorna är handgjorda, vilket gör varje exemplar unikt.
I bägge fallen har man samarbetat med det holländska bolaget Eco Concept som är specialiserade på att utveckla upcyclade produkter, totalt tillverkades 700 väskor.
– Vi är väldigt stolta över väskorna och hoppas att vi ska kunna genomföra liknade projekt fler gånger i framtiden, säger Therese Sjöquist.
Vad kostar det att ta fram en sån här väska av upcyclade material jämfört med nytillverkning?
– Kostnaden att genomföra ett sådant projekt i jämförelse med produktion i Asien ligger på minst det dubbla och lite till. Men här får man också väga in andra mervärden som hållbarhet genom minskade miljöavfall och CO2-utsläpp och storytelling, säger Therese Sjöquist avslutningsvis.
Konkurs för brittisk leverantör av drinkware
Den brittiska leverantören Listawood, specialiserade på dryckeskärl/flaskor som startade 1988, har gått i konkurs och stängde verksamheten i slutet av maj 2024.
De hade en rad kunder i både Storbritannien och Nordamerika, men det senaste året har varit tufft för dem, delvis på grund av problem efter Brexit och ett misslyckat uppköp av PF Concept.
Deras exakta omsättning är inte känd, men de var en av Europas större aktörer inom drinkware med ett lager på över 10 miljoner artiklar, skriver ASI.
Profilbägare orsakade sjukdomstillstånd i Kanada
En profilprodukt som delats ut på en mässa har lett till dussintals sjukdomsfall.
Hittills har över 40 personer blivit sjuka av så kallade ”tumblers” som kontaminerats, enligt en officiell återkallelse från Health Canada.
Bakom produkter står leverantören Sunscope i södra Kalifornien, som distribuerade produkten via Staples Promotional Products Canada till vodka-seltzer företaget NÜTRL Canada. Därefter har det kommit in rapporter om att konsumenter upplevt symptom som huvudvärk, illamående och magsmärtor.
Tumblers (dryckeskärlen), som tillverkades i Kina, delades ut som en gåva vid köp på vin- och spritbutiker i Kanada mellan den 29 april och 17 maj. Tester visade att kemikalier som svavelsyra och fosforsyra kan ha fastnat i isoleringen, vilket kan leda till allvarliga hälsoproblem.
Sunscope har informerats om 43 fall av sjukdom och rekommenderar att konsumenter omedelbart slutar använda produkten. Varken Sunscope eller Staples har kommenterat händelsen.
Promidata lägger till workwear
Promidata, en europeisk kollega till Unitedprofile, har nu även de gjort en satsning på yrkeskläder i sin färdigpacketerade webbshop.
Vid lansering finns varumärken som Maskot, Tricorp och Blåkläder med, skriver Frank Hanssen, säljkonsult på Promidata i ett Linkedin-inlägg.
Ny ordförande hos TEKO
Sveriges Textil och Modeföretag (TEKO) har utsett Mats Lundgren till ny ordförande för TEKO:s styrelse.
– Det är hedrande att få förtroendet att bli ny ordförande för TEKO. Jag kommer att med stort engagemang tillsammans med styrelsen och vår organisation ge våra medlemmar i TEKO den bästa servicen för att stärka konkurrenskraften i vår bransch. Vi gör det genom att arbeta kontinuerligt med våra strategiska områden, arbetsgivarfrågor, hållbarhet, kompetens och forskning innovation & utveckling, säger Mats Lundgren, i ett nyhetsinlägg.
Tidigare ordförande Anne Ludvigson fortsätter sin mandattid ut som vice ordförande.