Anders Borg spanade in profilprodukter på januarimässan

Headwear hade med sig en tysk konstnär till mässan som stod och målade kepsar på beställning av besökarna.
Headwear hade med sig en tysk konstnär till mässan som stod och målade kepsar på beställning av besökarna.

Vi sammanfattar nyheterna, samtalen och känslan på Nordic Profile Fair Hybrid dag 1.

Ännu en Nordic Profile Fair Hybrid har passerat i Jönköping till tonerna av en snöstorm, åtminstone dag 1 som tvingade många av besökarna att vända hemåt igen. Exakt hur många som besökte mässan är ännu oklart men enligt officiella siffror ska det röra sig som 410 besökare dag 1.

Branschkoll var på plats och i vanlig ordning minglade vi runt bland besökarna och utställare, nedan följer några sammandrag av de samtal vi hade.

Hörlursnördar från Danmark

Miiego
Christian Jeppesen vd och grundare av det danska ljud-varumärket Miiego.

Ett av bolagen som stack ut den här mässan var Miiego en dansk aktör specialiserad på trådlösa hörlurar och högtalare. Bolaget har funnits sedan 2010 och varit ”wireless” hela tiden. Grundare och vd Christian Jeppesen berättar att när han drog igång fanns det nästan inga trådlösa hörlurar på marknaden, det var bara några år efter första Iphonen hade kommit.

– Vi är lite nördiga när det kommer till hörlurar berättar Jeppesen.

Nu har man ett tjugotal produkter i olika prissegment och har bland annat gjort specialproduktion till Volovs merchandise-bolag, men en liten extra läcker detalj. Man har nämligen gjort så hörlurarna låter likadant som bilens högtalare när man starar dem.

Nischen sägs framförallt vara användare som har en ”aktiv livsstil” och man säljer bland annat sina produkter via löplabbet. Det var i retail allt började men de senaste två åren har man gjort en satsning på B2B och lyckats få en bra position i Danmark och nu vill man doppa tån i Sverige

En annan USP med bolagets hörlurar berättar Christian är att det går att skräddarsy öronmuffarna och få dem med tryck på.

miiego volvo
Specialproduktion till Volvo Merchandise från Danska Miiego.

Specialiserad på golfbollar (och kepsar)

cameo golf 1
Magnus Karenryd på Cameo Golf / Kalmar Profilgross har specialiserat sig på golfprodukter de senaste 20 åren.

Kalmar Profilgross även kända som Cameo Golf ställer ut på mässan. Bolaget ägs och drivs av Magnus Karenryd som startade bolaget 2002. Dessförinnan var han butikschef i en golfbutik.

Vad har du i handikapp då?

– Jag är inte så bra, runt 12 är det nu, säger Magnus Karenryd.

Vad tror du om den nya golfbollen?

– Jag tycker det är lite fånigt. De kunde gjort peggen kortare istället det hade fått samma effekt. Och för oss amatörer kommer ändringen inte märkas så mycket, det rör sig om kanske två meter per slag. För proffsen blir ju skillnaden lite större såklart. Sen är det långt kvar till dess, 2028 för proffs och 2030 för amatörer.

Men du kanske kommer sälja fler bollar?

– De slår bort bollarna ändå. Alla bollar som köps idag kommer vara bortslagna ändå tills reglerna börjar gälla!

Förutom golfbollar säljer Magnus kepsar. Där har han nyss börjat arbeta med TPU-transfer som ger en slags 3D-effekt på kepsen.

– Jag tror jag är först i Sverige med TPU men jag vågar inte lova det, säger Magnus.

Förutom TPU säljer han också kepsar med en metallbit som nitas fast och som går att förädla. Resultat påminner lite om ett bältesspänne.

Annons
kepsar profilgross kalmar
Nya sätt att förädla kepsar som Kalmar Profilgross erbjuder med TPU-transfer till vänster och metallbit till höger.

Polska nyckelband vill testa lyckan i Norden

lanyard pro
Lidia Kurleto och Magdalena Zeid är på plats i Jönköping för att visa upp Lanyard Pros sortiment av främst nyckelband.

Det polska företaget Lanyard Pro (Nyckelband heter tydligen Lanyard på engelska) ställer ut på Nordic Profile Fair Hybrid för första gången. Bolaget ha funnits i 20 år och är specialiserade på just nyckelband. De tillverkar allt från scratch i fabriken i Polen inklusive materialet som nyckelbanden är gjorda av.

Cirka 40 personer jobbar på företaget, de flesta i produktionen. Från början är det ett familjeföretag där grundaren och hans fru startade bolaget när de var i 20 års-åldern. Mestadels exporterar man till Europa och Frankrike är den största marknaden. Men nu är planen att undersöka Sverige och Norra Europa och se hur intresset för bolagets produkter är här.

”Alla goda ting är tre”

add value
Katharina Norborg KAM på Add Value håller upp deras nya droppformade glasflaska.

Alla goda ting är tre säger Katharina Norborg på dryckesleverantören Add Value om de tre nyheter bolaget presenterar på mässan. En flaska som rymmer 43 centiliter och har en lång hals, en droppformad glasflaska som finns i 30 och 70 centiliter. Sist ut är en iskaffe på ”pappersburk” som sägs varit efterfrågad av kunderna.

Z-Reklam investerar för att fortsätta trycka åt kunderna

zreklam
Fredrik Wallin och Johan Zachrisson på Z-Reklam.

Z-Reklam är en renodlad förädlare som printer på ”alla möjliga material” men vanligaste produkterna som man förädlar inkluderar banderoller, dekaler och flattbädds-produkter. Nyligen har man investerat i en ny tygprinter samt köpt in ett nytt större skärbord.

”Hur smakar ditt varumärke?”

henrik hovlind karamello
Henrik Hovlind vd på Karamello.

Henrik Hovlind på Karamello berättar för Branschkoll att tablettaskfabriken man nyligen förvärvade nu är i full produktion och att man kommer från ett härligt 2023 med tillväxt i hela Skandinavien.

Sen en tid tillbaks jobbar bolaget uteslutande med B2B och profilerat godis och utgångspunkten är ”hur smakar ditt varumärke” 

– Vi kör bara loggade produkter och jobbar med allt som är ätbart, så förutom traditionellt godis har vi bland annat sockerfria produkter, vatten, vätskeersättning. Produktionen sker i så stor utsträckning som möjligt lokalt och vi jobbar med att minska beroende av andra länder. Sen jobbar vi med två starka varumärken Kalfany och Pepparmint som vi är agent för i Sverige. 

Avslutningsvis vill Henrik påminna om att det är en tidig påsk i år, den kommer redan i slutet av mars!

Nya kortleksförpackningar

maab spelkort
Magnus Andersson på Spelkortsförlaget håller upp den nya kortleks-förpackningen bredvid den traditonella.

Det är en exalterad Magnus Andersson på Spelkortsförlaget som berättar att man för första gången på många år som man kan presentera en nyhet bland kortlekarna. Det är nämligen så att man tagit fram ett biopapper för att paketera sina kortlekar istället för de cellofan-askar vi är vana vid att kortlekarna kommer i.

– Per förpackning så blir skillnaden i vikt inte så stor men på 40 miljoner förpackningar som Spelkortsförlagets leverantör tillverkar årligen så blir det skillnad, säger Magnus Andersson.

Europeiska trender med Lynka

img 2647
Anna Nizik på Lynka.

Den polska bolaget Lynka ställer ut på mässan, först och främst är man en förädlare och samarbetare med flera stora varumärken. På bolaget jobbar cirka 300 personer och de flesta återfinns i produktionen.

Vad ser ni för trender i Europa?

– Vi ser att kvaliteten på produkterna ökar och att volymerna går ner lite. Sedan två år tillbaks är delar av vårt tryckeri GOTS-certifierat och vi kommer fortsätta jobba mer mot hållbara produktionsmetoder. Alla de stora kunderna kräver det, säger Anna Nizik på Lynka och fortsätter avslutningsvis:

– En annan trend vi märker är att fler och fler vill ha speciallösningar, det kan röra sig om unika etiketter eller förpackningar bland annat.

Musmattor stora som skrivbord

ctwo musmatta stor
CTWO har tagit fram en gigantisk musmatta som har samma storlek som ett svensk standardskrivbord.

CTWO har tagit fram en gigantisk musmatta, det började som ett uppdrag åt Unitedprofile som ville ha en musmatta som täcker hela skrivbordet. Och nu har man tagit fram ett provex på hur det kan se ut för exempelvis Volvo. Dessutom har försäljningen av nödradion börjat ta fart igen.

– Vi trodde nödradion var över men sen kom det där tråkiga uttalandet om att vi ska vara förberedda…, säger Jörgen Carlsson vd på CTWO.

Och mitt i vårt samtal händer något ovanligt, Anders Borg tittar in i CTWOs monter och ställer lite frågor, Jörgen svarar och visar honom runt strax innan han ska upp på scen och hålla sitt föredrag.

anders borg
Före detta finansministern Anders Borg dyker upp i CTWOs monter och Jörgen visar honom deras multi-laddsladdar.

Det sammanfattar dag 1 på mässan, nästa vecka följer vi upp med dag 2.

Annons

Minskat antal konkurser

Färsk konkursstatistik visar att företagskonkurserna fortsätter att minska i snabb takt. I april månad sjönk konkurserna med 25 procent – informations- och kommunikationsbranschen följer samma trend.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Done ökade försäljningen med 20 procent

Ämnen i artikeln: Done

DONE Management & Systems redovisar en försäljning för årets första kvartal om 25,7 (21,4) MSEK, vilket innebär en tillväxt på 20 procent.

Ämnen i artikeln: Done
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Intellecta investerar i prepress från Heidelberg

Intellecta Infolog och Ekotryckredners gör gemensam sak när man investerar i prepressflöde från Heidelberg, skriver Heidelberg på sin hemsida.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ännu en katalog läggs ner

Panos Emporis, nordens största badklädesföretag, lägger ner sin tryckta katalog efter 20 år.

Företagets vd säger till Dagens Media (#7, 2010) att man måste våga utmana sig själv annars står man still.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Debattartikel i Resumé från Sveriges tryckerier

”Papper miljövänligare än datorer och mobiler” skriver Grafiska Företagens Förbund (GFF) i en debattartikel i Resumé (#15, 2010).
– Viktiga värden går förlorade när man väljer bort pappersburen kommunikation, skriver debattörerna.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Guldägget tappar i betydelse hos marknadschefer

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sveriges fyra bästa byråer?

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nyheter i ALG 10

Från och med den första januari 2010 gäller en ny version av det standardavtal som ofta används vid försäljning och köp av trycksaker. ALG 02 har ersatts av ALG 10.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-TAB tar över Elanders rulloffset-verksamhet i Falköping

Ämnen i artikeln: ElandersV-TAB

V-TAB satsar på att ge ett ännu bredare utbud till kunderna och affären är ett led i V-TAB:s arbete med att utöka kapaciteten för heatsetproduktion.

Ämnen i artikeln: ElandersV-TAB
redaktionen@branschkoll.se
Annons