Anders Borg spanade in profilprodukter på januarimässan

Headwear hade med sig en tysk konstnär till mässan som stod och målade kepsar på beställning av besökarna.
Headwear hade med sig en tysk konstnär till mässan som stod och målade kepsar på beställning av besökarna.

Vi sammanfattar nyheterna, samtalen och känslan på Nordic Profile Fair Hybrid dag 1.

Ännu en Nordic Profile Fair Hybrid har passerat i Jönköping till tonerna av en snöstorm, åtminstone dag 1 som tvingade många av besökarna att vända hemåt igen. Exakt hur många som besökte mässan är ännu oklart men enligt officiella siffror ska det röra sig som 410 besökare dag 1.

Branschkoll var på plats och i vanlig ordning minglade vi runt bland besökarna och utställare, nedan följer några sammandrag av de samtal vi hade.

Hörlursnördar från Danmark

Miiego
Christian Jeppesen vd och grundare av det danska ljud-varumärket Miiego.

Ett av bolagen som stack ut den här mässan var Miiego en dansk aktör specialiserad på trådlösa hörlurar och högtalare. Bolaget har funnits sedan 2010 och varit ”wireless” hela tiden. Grundare och vd Christian Jeppesen berättar att när han drog igång fanns det nästan inga trådlösa hörlurar på marknaden, det var bara några år efter första Iphonen hade kommit.

– Vi är lite nördiga när det kommer till hörlurar berättar Jeppesen.

Nu har man ett tjugotal produkter i olika prissegment och har bland annat gjort specialproduktion till Volovs merchandise-bolag, men en liten extra läcker detalj. Man har nämligen gjort så hörlurarna låter likadant som bilens högtalare när man starar dem.

Nischen sägs framförallt vara användare som har en ”aktiv livsstil” och man säljer bland annat sina produkter via löplabbet. Det var i retail allt började men de senaste två åren har man gjort en satsning på B2B och lyckats få en bra position i Danmark och nu vill man doppa tån i Sverige

En annan USP med bolagets hörlurar berättar Christian är att det går att skräddarsy öronmuffarna och få dem med tryck på.

miiego volvo
Specialproduktion till Volvo Merchandise från Danska Miiego.

Specialiserad på golfbollar (och kepsar)

cameo golf 1
Magnus Karenryd på Cameo Golf / Kalmar Profilgross har specialiserat sig på golfprodukter de senaste 20 åren.

Kalmar Profilgross även kända som Cameo Golf ställer ut på mässan. Bolaget ägs och drivs av Magnus Karenryd som startade bolaget 2002. Dessförinnan var han butikschef i en golfbutik.

Vad har du i handikapp då?

– Jag är inte så bra, runt 12 är det nu, säger Magnus Karenryd.

Vad tror du om den nya golfbollen?

– Jag tycker det är lite fånigt. De kunde gjort peggen kortare istället det hade fått samma effekt. Och för oss amatörer kommer ändringen inte märkas så mycket, det rör sig om kanske två meter per slag. För proffsen blir ju skillnaden lite större såklart. Sen är det långt kvar till dess, 2028 för proffs och 2030 för amatörer.

Men du kanske kommer sälja fler bollar?

– De slår bort bollarna ändå. Alla bollar som köps idag kommer vara bortslagna ändå tills reglerna börjar gälla!

Förutom golfbollar säljer Magnus kepsar. Där har han nyss börjat arbeta med TPU-transfer som ger en slags 3D-effekt på kepsen.

– Jag tror jag är först i Sverige med TPU men jag vågar inte lova det, säger Magnus.

Förutom TPU säljer han också kepsar med en metallbit som nitas fast och som går att förädla. Resultat påminner lite om ett bältesspänne.

Annons
kepsar profilgross kalmar
Nya sätt att förädla kepsar som Kalmar Profilgross erbjuder med TPU-transfer till vänster och metallbit till höger.

Polska nyckelband vill testa lyckan i Norden

lanyard pro
Lidia Kurleto och Magdalena Zeid är på plats i Jönköping för att visa upp Lanyard Pros sortiment av främst nyckelband.

Det polska företaget Lanyard Pro (Nyckelband heter tydligen Lanyard på engelska) ställer ut på Nordic Profile Fair Hybrid för första gången. Bolaget ha funnits i 20 år och är specialiserade på just nyckelband. De tillverkar allt från scratch i fabriken i Polen inklusive materialet som nyckelbanden är gjorda av.

Cirka 40 personer jobbar på företaget, de flesta i produktionen. Från början är det ett familjeföretag där grundaren och hans fru startade bolaget när de var i 20 års-åldern. Mestadels exporterar man till Europa och Frankrike är den största marknaden. Men nu är planen att undersöka Sverige och Norra Europa och se hur intresset för bolagets produkter är här.

”Alla goda ting är tre”

add value
Katharina Norborg KAM på Add Value håller upp deras nya droppformade glasflaska.

Alla goda ting är tre säger Katharina Norborg på dryckesleverantören Add Value om de tre nyheter bolaget presenterar på mässan. En flaska som rymmer 43 centiliter och har en lång hals, en droppformad glasflaska som finns i 30 och 70 centiliter. Sist ut är en iskaffe på ”pappersburk” som sägs varit efterfrågad av kunderna.

Z-Reklam investerar för att fortsätta trycka åt kunderna

zreklam
Fredrik Wallin och Johan Zachrisson på Z-Reklam.

Z-Reklam är en renodlad förädlare som printer på ”alla möjliga material” men vanligaste produkterna som man förädlar inkluderar banderoller, dekaler och flattbädds-produkter. Nyligen har man investerat i en ny tygprinter samt köpt in ett nytt större skärbord.

”Hur smakar ditt varumärke?”

henrik hovlind karamello
Henrik Hovlind vd på Karamello.

Henrik Hovlind på Karamello berättar för Branschkoll att tablettaskfabriken man nyligen förvärvade nu är i full produktion och att man kommer från ett härligt 2023 med tillväxt i hela Skandinavien.

Sen en tid tillbaks jobbar bolaget uteslutande med B2B och profilerat godis och utgångspunkten är ”hur smakar ditt varumärke” 

– Vi kör bara loggade produkter och jobbar med allt som är ätbart, så förutom traditionellt godis har vi bland annat sockerfria produkter, vatten, vätskeersättning. Produktionen sker i så stor utsträckning som möjligt lokalt och vi jobbar med att minska beroende av andra länder. Sen jobbar vi med två starka varumärken Kalfany och Pepparmint som vi är agent för i Sverige. 

Avslutningsvis vill Henrik påminna om att det är en tidig påsk i år, den kommer redan i slutet av mars!

Nya kortleksförpackningar

maab spelkort
Magnus Andersson på Spelkortsförlaget håller upp den nya kortleks-förpackningen bredvid den traditonella.

Det är en exalterad Magnus Andersson på Spelkortsförlaget som berättar att man för första gången på många år som man kan presentera en nyhet bland kortlekarna. Det är nämligen så att man tagit fram ett biopapper för att paketera sina kortlekar istället för de cellofan-askar vi är vana vid att kortlekarna kommer i.

– Per förpackning så blir skillnaden i vikt inte så stor men på 40 miljoner förpackningar som Spelkortsförlagets leverantör tillverkar årligen så blir det skillnad, säger Magnus Andersson.

Europeiska trender med Lynka

img 2647
Anna Nizik på Lynka.

Den polska bolaget Lynka ställer ut på mässan, först och främst är man en förädlare och samarbetare med flera stora varumärken. På bolaget jobbar cirka 300 personer och de flesta återfinns i produktionen.

Vad ser ni för trender i Europa?

– Vi ser att kvaliteten på produkterna ökar och att volymerna går ner lite. Sedan två år tillbaks är delar av vårt tryckeri GOTS-certifierat och vi kommer fortsätta jobba mer mot hållbara produktionsmetoder. Alla de stora kunderna kräver det, säger Anna Nizik på Lynka och fortsätter avslutningsvis:

– En annan trend vi märker är att fler och fler vill ha speciallösningar, det kan röra sig om unika etiketter eller förpackningar bland annat.

Musmattor stora som skrivbord

ctwo musmatta stor
CTWO har tagit fram en gigantisk musmatta som har samma storlek som ett svensk standardskrivbord.

CTWO har tagit fram en gigantisk musmatta, det började som ett uppdrag åt Unitedprofile som ville ha en musmatta som täcker hela skrivbordet. Och nu har man tagit fram ett provex på hur det kan se ut för exempelvis Volvo. Dessutom har försäljningen av nödradion börjat ta fart igen.

– Vi trodde nödradion var över men sen kom det där tråkiga uttalandet om att vi ska vara förberedda…, säger Jörgen Carlsson vd på CTWO.

Och mitt i vårt samtal händer något ovanligt, Anders Borg tittar in i CTWOs monter och ställer lite frågor, Jörgen svarar och visar honom runt strax innan han ska upp på scen och hålla sitt föredrag.

anders borg
Före detta finansministern Anders Borg dyker upp i CTWOs monter och Jörgen visar honom deras multi-laddsladdar.

Det sammanfattar dag 1 på mässan, nästa vecka följer vi upp med dag 2.

Annons

MRM-leverantören Crossmedia köper Emanuel Identity Manuals

Emanuel Identity Manuals hjälper företag att skapa webbaserade identitets- och varumärkesmanualer med ett enkelt systemstöd. Man slår sig nu ihop med BrandAirport, leverantör av ett mer avancerat system för planering och hantering av ett företags profil- och marknadsföringsmaterial, ofta kallat MRM-system.

I samma företagsgrupp ingår också C2 som är en produktions- och retuschbyrå.

Crossmedia Sverige AB (dotterbolag till C2 och BrandAirport) köper 100% av bolaget och lyfter in hela organisationen till sina lokaler på Kungsgatan 26.

Läs mer på:

Annons

www.emanuel.se

www.brandairport.se

www.c2.se

www.hangar.nu

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svenska kyrkan behöver ny grafisk leverantör

Mina två barn fick en inbjudan till Svenska kyrkans barnverksamhet. Var sin och helt i onödan att skicka två identiska vykort till samma familj. Detta är tredje gången som vi får dubbla kort från Kyrkan!

svenskakyrkan

Svenska kyrkan behöver en ny leverantör som hjälper dem rensa för dubletter

Vem den ”glada” tryckaren är vet jag för det står på baksidan men frågan är vem som har haft ansvaret för adressfilen? Varför är den inte rensad på dubletter?

Korten är adresserade till barnen men budskapet är naturligtvis till mig som förälder och det hade gått lika bra med ett kort.

Vad kostar detta Kyrkan? Och varför är det ingen som hjälper dem att spara de här pengarna?

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Statistisk bakgrundsinformation – förtroendeindikatorer

Som ett led i att skapa en portal med relevant bakgrundsinformation, kommer Branschkoll från och med nu att löpande publicera de svenska så kallade förtroendeindikatorer.

Dessa är ett mått på hur man ser på den ekonomiska utvecklingen i landet. Konjunkturinstitutet (KI) ställer varje månad ett antal frågor till hushåll och företag och förtroendeindikatorerna (eller konfidensindikator som KI kallar dem) är en sammanvägning av flera frågor.

Slide3

Klicka på bilden för att förstora

Siffrorna är nettotal vilket är saldot mellan andelen företag eller hushåll som uppgett ökning respektive minskning av en viss variabel.

I redovisningen tar man hänstyn till säsongsvariationer. På sommaren minskar till exempel orderingången för de flesta företag. Eftersom detta är ett återkommande faktum justeras resultaten så att säsongsvariationerna sprids ut över året.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Editakoncernens halvårsrapport: tryck minskar och marknadstjänster ökar

Under januari–juni ökade Editakoncernens omsättning med en procent till 57,9 miljoner euro.

Omsättningsökningen berodde huvudsakligen på ökad försäljning i affärsområdet Marketing Services i Sverige. 54 procent av koncernens omsättning härrörde från Finland och 46 procent från Sverige. Koncernens rörelsevinst var 2,0 miljoner euro

Affärsområdet Marketing Services omsättning uppgick till 10,3 miljoner euro (8,3 miljoner) och rörelsevinsten var 0,2 miljoner euro (-0,2 miljoner). Ökningen i omsättning och rörelsevinst kom huvudsakligen från Sverige. De svenska koncernbolagen lyckades både utöka sina uppdrag på befintliga kunder och förvärva nya kunder.

Den allt hårdare priskonkurrensen, och nedgången i efterfrågan på tryckta produkter, drog ner omsättningen inom affärsområdet Print och Distribution i både Finland och Sverige.

Annons

Koncernstruktur

Editakoncernen har fyra affärsområden:

  • Marketing Services
  • Editorial Communication
  • Publishing
  • Print & Distribution

Med undantag för affärsområdet Publishing finns samtliga affärsområden i både Finland och Sverige.

I januari förvärvade Editakoncernen hela aktiestocken i svenska Kampanjfabriken AB. Förvärvet stärker koncernens kompetens inom personifierad direktmarknadsföring. I juni utökade koncernen sitt ägarskap i Belinski LLC i Ukraina med 20 procent och äger nu 90 procent av bolaget. I Finland slogs Käpylä Print Oy samman med Edita Prima Oy i januari.

Detta skriver Edita i ett pressmeddelande.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Göteborgstryckeriet i AGI:s webb-tv

Ämnen i artikeln: AGIGöteborgstryckeriet

I ett webb-tv-inslag på agi.se presenterar Magnus Iversén, vd på Göteborgstryckeriet, sitt företag.

Webb-tv-trenden växer starkt bland grafiska branschorgan i bland annat USA (se whattheythink.com) och det är kul att även AGI hoppar på trenden. Förutom intervjun med Magnus Iversén finns det många andra inslag att titta på bland annat från IPEX.

Om Göteborgstryckeriet

I inslaget berättar Magnus Iversén för AGI att Göteborgstryckeriet består av fyra bolag. Man satsar på att utnyttja offsettryckets kvalitet till det yttersta och jobbar med förädling av trycksakerna såsom prägling, perforering och lackning, ofta in-line i tryckpressarna.

Offsettycket finns i bolaget Göteborgstryckeriet. Det är ett typiskt civiltryckeri som bland annat producerar årsredovisningar, broschyrer och böcker men också en del förpackningar. Två 70×100-pressar går i treskift, fem dagar per vecka. Med 35 anställda beräknar man omsätta 85 miljoner kronor under 2010.

Annons

Dotterbolaget Mediacreator med 10 anställda jobbar med automatiserad originalproduktion i form av annonser, butiksmaterial och kataloger.

Göteborgstryckeriet Business Print trycker både digitalt och offset i A3-format. Med 12 anställda beräknar man omsätta 20 MSEK 2010 .

Det fjärde bolaget, Göteborgstryckeriet Box och Display, tillverkar displayer och boxar.

Titta på AGI:s webb-tv och inslaget om Göteborgstryckeriet.

Ämnen i artikeln: AGIGöteborgstryckeriet
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Elanders extrastämma godkände nyemission

Ämnen i artikeln: Elanders

I somras föreslog Elanders styrelse en nyemission värd 215 miljoner kronor. Måndagens extrastämma godkände förslaget.

Pengarna ska användas för att stärka Elanders finansiella ställning och bygga en stark plattform inför den förväntade återhämtningen från Elanders kunder samt för att skapa förutsättningar för fortsatt expansion och utveckling.

Elanders största ägare, Carl Bennet AB, med cirka 23 procent av aktierna och cirka 50 procent av rösterna, har förbundit sig att teckna sin företrädesrättsandel i nyemissionen. Carl Bennet AB har därutöver förbundit sig att teckna de eventuella ytterligare aktier som inte tecknas av andra.

Teckningskursen i nyemissionen är 22 kronor per aktie. Avstämningsdag för rätt att delta i nyemissionen är den 30 augusti 2010. Teckning av de nya aktierna ska ske under tiden 6-20 september 2010. Ett prospekt avseende nyemissionen kommer att offentliggöras före teckningstidens början.

Ämnen i artikeln: Elanders
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Estniskt tryckeri med stark miljöprofil lanserar i Sverige

Ämnen i artikeln: Ecoprint

Ecoprint har ISO 9000 och 14000, Svanen, FSC, PEFC samt den egna märkningen Green Print. Företaget har 35 anställda och omsätter ca 16 miljoner svenska kronor. Nu ger man sig in på den svenska marknaden.

Företaget har tre egna vindkraftverk på tomten och solceller på taket. Man samlar in regnvatten som används i befuktningsanläggningen och ett system för användning av restvärme från produktionen finns installerat.

Man har också tagit fram en egen märkning för trycksaker som man kallar Green Print. De kriterier man satt upp för att få märka sin trycksak är tex att trycka med vegetabiliska färger, FSC-märkt papper och att använda ren energi i driften av anläggningen.

Denna märkning lever de allra flesta moderna svenska tryckerier redan upp till.

Annons

Nyligen började man erbjuda sina tjänster på den svenska marknaden och i ett pressmeddelande skriver man att:

”Ecoprint kommer inledningsvis att inrikta sig på tryck av tidskrifter, böcker och kataloger för den svenska marknaden. Magasin med upp till månatlig utgivning är ett särskilt viktigt produktområde. Potentiella kunder återfinns bland företag och organisationer som värdesätter miljöhänsyn i samtliga led. Kunderna ges möjlighet att märka sina trycksaker med Svanen, Green Print, FSC eller EU Ecolabel beroende på deras önskemål.”

Slutsats

Konkurrensen från tryckerier i de baltiska länderna har gått både upp och ner de senaste åren. Hittills har man bara konkurrerat med pris men nu utvecklas andra konkurrensmedel, i det här fallet en miljöprofil som är jämförbar med många svenska tryckerier.

Ecoprint är duktiga i sin retorik kring miljöprofilen men deras trycksaker är inte mindre miljöbelastande än svenska tryckeriers produkter.

Slutsatsen är att det finns mycket att förbättra vad gäller hur man kommunicerar med marknaden om sitt miljöarbete. Titta på www.ecoprint.ee och du kan säkert få en och annan idé till hur du själv kan profilera ditt företag.

Ämnen i artikeln: Ecoprint
redaktionen@branschkoll.se
Annons

DM-veteran startar Customer Clinic

Ämnen i artikeln: Amanda UndinCustomer Clinic

Det är Amanda Undin, senast vd på byrån Kaplan RM, som startat byrån tillsammans med två kollegor.

– Customer Clinic arbetar genom att ställa diagnos och föreslå ”rätt medicin” för att uppnå en frisk och långlivad kundbas, säger Amanda Undin till Resumé.

Byrån kommer också att ha en ”laboratorium” där värden som ROI*, CPO*, Churn* och LTV* är viktiga faktorer som hela tiden ska mätas.

Customer Clinic erbjuder följande tjänster:

  • Kunddiagnos – hur ser min kunddatabas egentligen ut? Vem är kunden?
  • Doctors Orders – Strategi för en framgångsrik kundutveckling, lojalitetsprogram
  • Operation – Akuta ingrepp för att värva nya kunder eller sälja mer till befintliga kunder
  • Behandling – Taktiskt genomförande av vad Doktorn ordinerat – ett vanligt recept är direktmarknadsföring i gamla och nya kanaler

Frågan är vilka som blir byråns leverantörer av verktyg för att kunna sköta laboratoriet? Databaser, analyser, variabeldata är några av tjänsterna som de lär behöva.

Annons

Läs mer på customerclinic.se

* Liten ordlista:

ROI (Return on investment) – anger hur lönsam en investering är utslaget på investeringens livstid.

CPO (Cost per order) – kostnaden för att få en kund att lägga order/köpa – Det kan också vara någon annan aktivitet som är målet med kommunikationen.

Churn – kundomsättning. Antalet tappade kunder delat med antalet kunder (medeltal) under samma period.

LTV (Life Time Value) – Det förväntade värdet av en kunds framtida aktiviteter (Kallas också CLV – Customer Lifetime Value)

Ämnen i artikeln: Amanda UndinCustomer Clinic
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Editas stockholmsverksamhet samordnar i nya lokaler

Editas verksamhet i Stockholm flyttar till nya lokaler. Det är bolagen Edita Västra Aros, Citat, BrandSystems och JG Communication som från januari 2011 får nya lokaler med totalt 280 arbetsplatser på Kungsholmen i Stockholm.

Detta skriver Fastighetssverige i sin nätupplaga.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

manroland avvisar bud från KBA – ska drivas självständigt

Ämnen i artikeln: KBAManroland

Den tyska tidningen Borsen-Seitung skriver att manroland har avvisat ett bud om att köpa konkurrenten KBA. Förslaget ska ha avvisats ”kraftigt”.

Enligt tidningen uppger källor att Manrolands största ägare, Allianz Capital Partners, har för avsikt att driva företaget som det ser ut idag och man kommer inte att överväga KBS:s invit.

News&Tech skriver mer om den avvisade affären.

Ämnen i artikeln: KBAManroland
redaktionen@branschkoll.se
Annons