Anders Borg spanade in profilprodukter på januarimässan

Headwear hade med sig en tysk konstnär till mässan som stod och målade kepsar på beställning av besökarna.
Headwear hade med sig en tysk konstnär till mässan som stod och målade kepsar på beställning av besökarna.

Vi sammanfattar nyheterna, samtalen och känslan på Nordic Profile Fair Hybrid dag 1.

Ännu en Nordic Profile Fair Hybrid har passerat i Jönköping till tonerna av en snöstorm, åtminstone dag 1 som tvingade många av besökarna att vända hemåt igen. Exakt hur många som besökte mässan är ännu oklart men enligt officiella siffror ska det röra sig som 410 besökare dag 1.

Branschkoll var på plats och i vanlig ordning minglade vi runt bland besökarna och utställare, nedan följer några sammandrag av de samtal vi hade.

Hörlursnördar från Danmark

Miiego
Christian Jeppesen vd och grundare av det danska ljud-varumärket Miiego.

Ett av bolagen som stack ut den här mässan var Miiego en dansk aktör specialiserad på trådlösa hörlurar och högtalare. Bolaget har funnits sedan 2010 och varit ”wireless” hela tiden. Grundare och vd Christian Jeppesen berättar att när han drog igång fanns det nästan inga trådlösa hörlurar på marknaden, det var bara några år efter första Iphonen hade kommit.

– Vi är lite nördiga när det kommer till hörlurar berättar Jeppesen.

Nu har man ett tjugotal produkter i olika prissegment och har bland annat gjort specialproduktion till Volovs merchandise-bolag, men en liten extra läcker detalj. Man har nämligen gjort så hörlurarna låter likadant som bilens högtalare när man starar dem.

Nischen sägs framförallt vara användare som har en ”aktiv livsstil” och man säljer bland annat sina produkter via löplabbet. Det var i retail allt började men de senaste två åren har man gjort en satsning på B2B och lyckats få en bra position i Danmark och nu vill man doppa tån i Sverige

En annan USP med bolagets hörlurar berättar Christian är att det går att skräddarsy öronmuffarna och få dem med tryck på.

miiego volvo
Specialproduktion till Volvo Merchandise från Danska Miiego.

Specialiserad på golfbollar (och kepsar)

cameo golf 1
Magnus Karenryd på Cameo Golf / Kalmar Profilgross har specialiserat sig på golfprodukter de senaste 20 åren.

Kalmar Profilgross även kända som Cameo Golf ställer ut på mässan. Bolaget ägs och drivs av Magnus Karenryd som startade bolaget 2002. Dessförinnan var han butikschef i en golfbutik.

Vad har du i handikapp då?

– Jag är inte så bra, runt 12 är det nu, säger Magnus Karenryd.

Vad tror du om den nya golfbollen?

– Jag tycker det är lite fånigt. De kunde gjort peggen kortare istället det hade fått samma effekt. Och för oss amatörer kommer ändringen inte märkas så mycket, det rör sig om kanske två meter per slag. För proffsen blir ju skillnaden lite större såklart. Sen är det långt kvar till dess, 2028 för proffs och 2030 för amatörer.

Men du kanske kommer sälja fler bollar?

– De slår bort bollarna ändå. Alla bollar som köps idag kommer vara bortslagna ändå tills reglerna börjar gälla!

Förutom golfbollar säljer Magnus kepsar. Där har han nyss börjat arbeta med TPU-transfer som ger en slags 3D-effekt på kepsen.

– Jag tror jag är först i Sverige med TPU men jag vågar inte lova det, säger Magnus.

Förutom TPU säljer han också kepsar med en metallbit som nitas fast och som går att förädla. Resultat påminner lite om ett bältesspänne.

Annons
kepsar profilgross kalmar
Nya sätt att förädla kepsar som Kalmar Profilgross erbjuder med TPU-transfer till vänster och metallbit till höger.

Polska nyckelband vill testa lyckan i Norden

lanyard pro
Lidia Kurleto och Magdalena Zeid är på plats i Jönköping för att visa upp Lanyard Pros sortiment av främst nyckelband.

Det polska företaget Lanyard Pro (Nyckelband heter tydligen Lanyard på engelska) ställer ut på Nordic Profile Fair Hybrid för första gången. Bolaget ha funnits i 20 år och är specialiserade på just nyckelband. De tillverkar allt från scratch i fabriken i Polen inklusive materialet som nyckelbanden är gjorda av.

Cirka 40 personer jobbar på företaget, de flesta i produktionen. Från början är det ett familjeföretag där grundaren och hans fru startade bolaget när de var i 20 års-åldern. Mestadels exporterar man till Europa och Frankrike är den största marknaden. Men nu är planen att undersöka Sverige och Norra Europa och se hur intresset för bolagets produkter är här.

”Alla goda ting är tre”

add value
Katharina Norborg KAM på Add Value håller upp deras nya droppformade glasflaska.

Alla goda ting är tre säger Katharina Norborg på dryckesleverantören Add Value om de tre nyheter bolaget presenterar på mässan. En flaska som rymmer 43 centiliter och har en lång hals, en droppformad glasflaska som finns i 30 och 70 centiliter. Sist ut är en iskaffe på ”pappersburk” som sägs varit efterfrågad av kunderna.

Z-Reklam investerar för att fortsätta trycka åt kunderna

zreklam
Fredrik Wallin och Johan Zachrisson på Z-Reklam.

Z-Reklam är en renodlad förädlare som printer på ”alla möjliga material” men vanligaste produkterna som man förädlar inkluderar banderoller, dekaler och flattbädds-produkter. Nyligen har man investerat i en ny tygprinter samt köpt in ett nytt större skärbord.

”Hur smakar ditt varumärke?”

henrik hovlind karamello
Henrik Hovlind vd på Karamello.

Henrik Hovlind på Karamello berättar för Branschkoll att tablettaskfabriken man nyligen förvärvade nu är i full produktion och att man kommer från ett härligt 2023 med tillväxt i hela Skandinavien.

Sen en tid tillbaks jobbar bolaget uteslutande med B2B och profilerat godis och utgångspunkten är ”hur smakar ditt varumärke” 

– Vi kör bara loggade produkter och jobbar med allt som är ätbart, så förutom traditionellt godis har vi bland annat sockerfria produkter, vatten, vätskeersättning. Produktionen sker i så stor utsträckning som möjligt lokalt och vi jobbar med att minska beroende av andra länder. Sen jobbar vi med två starka varumärken Kalfany och Pepparmint som vi är agent för i Sverige. 

Avslutningsvis vill Henrik påminna om att det är en tidig påsk i år, den kommer redan i slutet av mars!

Nya kortleksförpackningar

maab spelkort
Magnus Andersson på Spelkortsförlaget håller upp den nya kortleks-förpackningen bredvid den traditonella.

Det är en exalterad Magnus Andersson på Spelkortsförlaget som berättar att man för första gången på många år som man kan presentera en nyhet bland kortlekarna. Det är nämligen så att man tagit fram ett biopapper för att paketera sina kortlekar istället för de cellofan-askar vi är vana vid att kortlekarna kommer i.

– Per förpackning så blir skillnaden i vikt inte så stor men på 40 miljoner förpackningar som Spelkortsförlagets leverantör tillverkar årligen så blir det skillnad, säger Magnus Andersson.

Europeiska trender med Lynka

img 2647
Anna Nizik på Lynka.

Den polska bolaget Lynka ställer ut på mässan, först och främst är man en förädlare och samarbetare med flera stora varumärken. På bolaget jobbar cirka 300 personer och de flesta återfinns i produktionen.

Vad ser ni för trender i Europa?

– Vi ser att kvaliteten på produkterna ökar och att volymerna går ner lite. Sedan två år tillbaks är delar av vårt tryckeri GOTS-certifierat och vi kommer fortsätta jobba mer mot hållbara produktionsmetoder. Alla de stora kunderna kräver det, säger Anna Nizik på Lynka och fortsätter avslutningsvis:

– En annan trend vi märker är att fler och fler vill ha speciallösningar, det kan röra sig om unika etiketter eller förpackningar bland annat.

Musmattor stora som skrivbord

ctwo musmatta stor
CTWO har tagit fram en gigantisk musmatta som har samma storlek som ett svensk standardskrivbord.

CTWO har tagit fram en gigantisk musmatta, det började som ett uppdrag åt Unitedprofile som ville ha en musmatta som täcker hela skrivbordet. Och nu har man tagit fram ett provex på hur det kan se ut för exempelvis Volvo. Dessutom har försäljningen av nödradion börjat ta fart igen.

– Vi trodde nödradion var över men sen kom det där tråkiga uttalandet om att vi ska vara förberedda…, säger Jörgen Carlsson vd på CTWO.

Och mitt i vårt samtal händer något ovanligt, Anders Borg tittar in i CTWOs monter och ställer lite frågor, Jörgen svarar och visar honom runt strax innan han ska upp på scen och hålla sitt föredrag.

anders borg
Före detta finansministern Anders Borg dyker upp i CTWOs monter och Jörgen visar honom deras multi-laddsladdar.

Det sammanfattar dag 1 på mässan, nästa vecka följer vi upp med dag 2.

Annons

Många strukturaffärer i den grafiska branschen

Det finns ett stort behov av förändringar i branschens struktur. Överkapaciteten är så stor och det ensamt är ett skäl till att vi kommer se fler stora affärer den närmaste tiden. Senaste tiden finns en trend att fler och fler investmentbolag kommer in som ägare till grafiska företag.

Vi ser ständigt nya konkurser och rekonstruktioner. Ofta slutar dessa i att tryckpressar försvinner från marknaden och kunder flyttas in i befintliga bolag med överkapacitet. Men samtidigt investeras det kraftigt i ny utrustning som höjer produktiviteten.

Några av aktiviteterna på marknaden den senaste tiden är:

  • Tidigare denna vecka meddelade Fälth & Hässler att man troligtvis får ny ägare innan året är slut. Springplanet, en nybildad kommunikationskoncern, har gjort en avsiktsförklaring om att köpa bolaget. Springtime har som affärsidé att hjälpa marknadsavdelningar att producera, styra och analysera marknadsaktiviteter i digitala och tryckta medier. UPPDATERAT: Springplanet drar tillbaka sin avsiktsförklaring att förvärva Fälth & Hässler
  • JustNu har fått nya ägare i investmentbolaget Serev Invest. Man säger i ett pressmeddelande att ”Den grafiska branschen förändras i grunden. Bolagets fokus på digitaltryck, formgivning och efterbearbetning i kombination med ett stort nät av tryckerier runt om i Sverige ger en perfekt position för att möta framtidens krav”.
  • Innan sommaren gick Danagårds Grafiska i Ödeshög och Lithoteknik i Motala samman. Det nya bolaget, DanagårdLiTHO, beräknas omsätta 130 miljoner per år.
  • Exakta i Hässlehom och Printing i Malmö gick samman i somras och bildar Exaktaprinting. Man beräknar att landa på en årsomsättning på 160 miljoner kronor.
  • Investeringsbolaget Traktorvägen Invest har köpt Grahns tryckeri i Lund (34 MSEK omsättning år 2009). Till Grafiskt Forum säger Gunnar Lund, ny vd på tryckeriet, att ”Behovet av tryckt media kommer även i fortsättning att vara stort. Vi ser att många företag och organisationer prioriterar att få närproducerade och miljövänliga trycksaker till hög kvalitet. Det gör att vi vill satsa i en mogen bransch”.
  • Ranhammar förvärvar Beli Kartong – syftet är att få fler kunder och att kunna effektivisera produktionen.
  • Bong och Hamelin bildar kuvertjätte som kommer att vara noterad på Stockholmsbörsen.
  • I augusti meddelade KatarinaTryck att man flyttar ihop med Litografia/Alfaprint. Man finns kvar som ett eget bolag och ska satsa på att utveckla sina kundrelationer. AGI skriver att Litografia/Alfaprint ”har tagit fram en ny samarbetsmodell för aktörer inom tryckeribranschen som innebär att företaget kopplar befintliga kundrelationer till en mer produktiv produktionsapparat kombinerad med ett bredare produkt- och tjänsteutbud.”
  • Senaste året har Stampenägda V-TAB vuxit rejält genom förvärv (t.ex. VTT Grafiska och Elanders verksamhet i Falköping) och investering i ett nytt tryckeri utanför Göteborg. Man har idag 14 anläggningar i Sverige. Man trycker mycket annat än bara dagstidningar som är ursprunget för bolaget. Första halvåret 2010 omsatte V-TAB 958 MSEK med en marginal på fyra procent. (Delårsrapport jan-jun 2010)

Utöver detta finns konkurser och rekonstruktioner av både små och medelstora företag.

Strukturerad och djupare information och analyser kring ämnet kommer under hösten i omvärldsbevakningstjänsten från Branschkoll som det nu går att teckna abonnemang på. Läs mer om tjänsten här.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bong och Hamelin bildar kuvertjätte

Ämnen i artikeln: BongHamelin

Bong Ljungdahl och Hamelin har ingått ett avtal som innebär att Bong Ljungdahl går samman med Hamelins kuvertdivision. Efter sammanslagningen kommer det nya bolaget ha en omsättning på cirka 3 500 miljoner kronor och omkring 2 400 anställda. Bolaget namnändras samtidigt till att fortsättningsvis heta enbart Bong och kommer att vara fortsatt noterat på NASDAQ OMX Stockholm.

Bong och Hamelin har sedan 2004 samarbetat i en strategisk allians och tar nu nästa steg för att skapa ett starkt europeiskt företag med goda tillväxtmöjligheter. Genom sin geografiska täckning kommer det nya företaget att kunna möta behoven hos stora paneuropeiska kunder samtidigt som den bredare produktportföljen medför ett mer komplett erbjudande till samtliga kunder.

Detta skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: BongHamelin
redaktionen@branschkoll.se
Annons

A-Com skapar nytt affärsområde kring analys, strategi, IT och kommunikation

A-Com förvärvar Resight och ActionBase – bildar nytt affärsområde kring CRM.

Efter affären äger A-com hundra procent av analysföretaget ActionBase samt beslutsstödsföretaget Resight.

Bolagen kommer att ingå i A-Coms nya affärsområde CRM tillsammans med relationsmarknadsföringsbyrån Trackster. Det nybildade affärsområdet erbjuder en helhetslösning inom CRM med kompetens inom analys, strategi, IT och kommunikation.

– Redan nu ser vi att den befintliga omsättningen för affärsområdet ökar med 30-35 MSEK under 2011, under samma period räknar vi med att resultatet påverkas positivt med runt 5 MSEK, säger Martin Hultqvist, vice VD för A-Com och affärsområdesansvarig CRM.

Förvärven skall godkännas av en extra bolagsstämma i A-Com AB vilken beräknas avhållas under slutet av oktober månad.

A-Com omsätter cirka 187 miljoner SEK och har cirka 130 medarbetare. Bolaget är noterat på NASDAQ OMX (f.d. Stockholmsbörsens O-lista) sedan 1999

Annons

Om Resight

Resight är ett tjänsteföretag som erbjuder lösningar och konsulttjänster inom nästa generation av beslutsstödsprocesser samt kund- och marknadshantering. Vi utgår från affärsmöjligheterna mellan våra kunder och deras kunder.

”Jag har länge saknat ett företag med en helhetssyn på CRM och som kan leverera tjänster inom hela spannet från strategi till operativt genomförande” säger Staffan Magnehed, CRM-ansvarig Folksam på www.resight.se.

Webb: www.resight.se

Om ActionBase – Marketing Technology

ActionBase är ett konsultföretag inom operativ och analytisk CRM, vilket innebär att med hjälp av databasanalys och statistiska metoder hjälpa företag med stora kunddatabaser att effektivisera förvärv av nya kunder samt maximera livstidsvärdet av existerande kunder.

Webb: www.actionbase.se

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ranhammar förvärvar Beli Kartong

Ämnen i artikeln: Beli KartongRanhammar

Ranhammar stärker sin position inom den grafiska industrin genom att förvärva 100% av aktierna i Beli Kartong i Spånga. Beli Kartong har idag 7 anställda. Tillskottet gör att Ranhammars personalstyrka nu uppgår till 31.
– Syftet med sammanslagningen är att skapa en ännu starkare och ännu bredare produktionsbas. Vi kommer också att ytterligare kunna effektivisera processerna för att kunna tillmötesgå branschens krav på led- och leveranstider, säger Ranhammars Lennart Jernfast.

För vissa avdelningar planerar man att gå upp på tvåskift och nyinvesteringar i maskinparken görs för att ytterligare att korta ledtider. Bland annat är Stockholms första laserskärare med tillhörande automatisk bockmaskin snart på plats. Laserutrustningen skall ersätta den gamla tekniken för att tillverka stansformar till kartongprodukter.

Genom en nyemission går Beli Kartongs ägare och VD Lena Hultberg in som delägare i Ranhammar med motsvarande en ägarandel på 20%. Niklas Hultberg tilldelas en ägarandel motsvarande 5%.

Ämnen i artikeln: Beli KartongRanhammar
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Storägare i Elanders säljer – inte överens med Carl Bennet AB

Ämnen i artikeln: Carl BennetElandersLatour

Latour, en av Elanders största ägare (20%), har börjat sälja av sina aktier. Anledningen är att man inte tycker att den pågående nyemissionen är det bästa sättet för Elanders att gå framåt.

– Vi tycker inte det här sättet är attraktivt, vi har föreslagit en del andra möjligheter att göra en del av de här åtgärderna. Men vi har inte fått gehör för det och då väljer vi att sälja en del istället”, säger Latours vd Jan Svensson till Nyhetsbyrån Direkt.

På frågan om aktieförsäljningen är början på ett totalt utträde ur Elanders för Latours räkning svara Jan Svensson Nyhetsbyrån Direkt att ”aktien är svårsåld”. I övrigt kommenterar Jan Svensson inte pågående aktiviteter.

2010 kommer att bli ett stort förlustår för Elanders som har lagt sin prognos på minus 110 miljoner för helåret.

Latour har ännu inte beslutat sig för om man kommer att teckna sin del av den pågående nyemissionen. På E24 skriver man att ”Utspelen om att Latour sannolikt inte ska delta i den kommande nyemissionen, som är helt garanterad av Carl Bennet, får nog ses som en del i ett långvarigt spel de båda emellan.” (Mellan Carl Bennet och Gustaf Douglas som äger Latour. red anm.)

E24 skriver mer om detta – ”Latour säljer i Elanders efter konflikt med Bennet” och ”Ny strid mellan Carl Bennet och Gustaf Douglas”. Likaså di.se. under rubriken ”Finansmän i bråk om Elanders”.

Ämnen i artikeln: Carl BennetElandersLatour
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Elanders Sverige ”klimatneutralt”

Ämnen i artikeln: Elanders

Elanders Sverige är ett klimatneutralt företag och kan genom en klimatkalkylator producera klimatneutrala trycksaker.

Ämnen i artikeln: Elanders
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fritidsresor avvecklar katalogen

Fritidsresor ska satsa mer på rörlig bild och efter 40 år slutar man med sin tryckta katalog.

– Det kommer att finnas en trycksak men i en helt annan form, säger Fritidsresors informationsdirektör Lottie Knutson till DagensMedia.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Reklaminvesteringarna fortsätter att öka

Ämnen i artikeln: reklaminvestering

Reklaminvesteringarna ökade med 9,5 procent, eller 702 miljoner kronor, under det andra kvartalet 2010. Det i jämförelse med samma period i fjol. Men nivåerna från 2008 har ännu inte uppnåtts. Detta skriver Resumé i sin nätupplaga.

DagensMedia skriver om samma sak med rubriken ”Medieköpen ökar kraftigt

Siffrorna kommer från IRM och det är fram för allt tv- och bioreklam som växer.

Ämnen i artikeln: reklaminvestering
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Resumé certifierar reklambyråer

Reklambyråer med en omsättning upp till 20 miljoner kan nu få en certifiering av tidningen Resumé. Certifieringen görs på affärsmässiga grunder och syftet är att stärka relationen mellan byrå och reklamköpare.

Tanken är att registret över certifierade byråer ska bli den första gallringen vid en byråvalsprocess. Resumé vill med certiferingen underlätta för i första hand små och medelstora företag som söker konsulthjälp för sin marknadsföring.

För att bli certifierad krävs minst tre bokslutsperioder med en genomsnittlig omsättning över en miljon kronor samt i genomsnitt minst  en anställd under treårs-perioden. Godkända riskklasser  är 3, 4 och 5. Kraven är utarbetade i samarbete med byrådoktorn Håkan Bodman på företaget Effectera. UC levererar fakta kring företagen. Att bli certifierad är gratis.

Under hösten kommer Resumé att resa runt i Sverige och föreläsa om reklam samtidigt som varje ort får sina certifierade byråer presenterade.

Registret med certifierade byråer finns här.

Läs mer på resume.se.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Done växer med lönsamhet i både tryck och webb

Ämnen i artikeln: Done Management & Systems

Produktionsbyrån DONE Management & Systems redovisar en försäljning för årets andra kvartal på 27,9 (21,9) MSEK, vilket innebär en tillväxt på höga 27 procent. Rörelseresultatet har ökat med 46 procent till 4 MSEK, vilket motsvarar en rörelsemarginal på 15 procent.

Kvartalets tillväxt är till drygt hälften genererat av Done Interactive som haft en mycket positiv utveckling med en tillväxt på 124 procent. Affärsområdet har också förbättrat sin lönsamhet och har för kvartalet en rörelsemarginal på 24 (3) procent*.

Done Prodution är det största affärsområdet och omsatte 21,7 (19,1) MSEK under det första kvartalet. Rörelsemarginalen landade därmed på 20 procent*.

Annons

Sedan slutet av 2009 lägger man ut delar av sin produktion inom Done Interactive till Serbien. Då sa vd i ett pressmeddelande ”Att flytta produktion till lågkostnadsländer ser vi som en kontinuerlig process med syfte att ständigt sänka våra kostnader”.

Läs hela kvartalsrapporten här.

Läs pressmeddelandet här.

* Rörelsemarginalen per affärsområde presenteras före avdragna koncerngemensamma kostnader. Rörelseresultatet för hela bolaget presenteras dock med dessa kostnader borträknade. Av denna anledning är siffrorna inte jämförbara. För detaljer se hela kvartalsrapporten.

Ämnen i artikeln: Done Management & Systems
redaktionen@branschkoll.se
Annons