Anders Borg spanade in profilprodukter på januarimässan

Headwear hade med sig en tysk konstnär till mässan som stod och målade kepsar på beställning av besökarna.
Headwear hade med sig en tysk konstnär till mässan som stod och målade kepsar på beställning av besökarna.

Vi sammanfattar nyheterna, samtalen och känslan på Nordic Profile Fair Hybrid dag 1.

Ännu en Nordic Profile Fair Hybrid har passerat i Jönköping till tonerna av en snöstorm, åtminstone dag 1 som tvingade många av besökarna att vända hemåt igen. Exakt hur många som besökte mässan är ännu oklart men enligt officiella siffror ska det röra sig som 410 besökare dag 1.

Branschkoll var på plats och i vanlig ordning minglade vi runt bland besökarna och utställare, nedan följer några sammandrag av de samtal vi hade.

Hörlursnördar från Danmark

Miiego
Christian Jeppesen vd och grundare av det danska ljud-varumärket Miiego.

Ett av bolagen som stack ut den här mässan var Miiego en dansk aktör specialiserad på trådlösa hörlurar och högtalare. Bolaget har funnits sedan 2010 och varit ”wireless” hela tiden. Grundare och vd Christian Jeppesen berättar att när han drog igång fanns det nästan inga trådlösa hörlurar på marknaden, det var bara några år efter första Iphonen hade kommit.

– Vi är lite nördiga när det kommer till hörlurar berättar Jeppesen.

Nu har man ett tjugotal produkter i olika prissegment och har bland annat gjort specialproduktion till Volovs merchandise-bolag, men en liten extra läcker detalj. Man har nämligen gjort så hörlurarna låter likadant som bilens högtalare när man starar dem.

Nischen sägs framförallt vara användare som har en ”aktiv livsstil” och man säljer bland annat sina produkter via löplabbet. Det var i retail allt började men de senaste två åren har man gjort en satsning på B2B och lyckats få en bra position i Danmark och nu vill man doppa tån i Sverige

En annan USP med bolagets hörlurar berättar Christian är att det går att skräddarsy öronmuffarna och få dem med tryck på.

miiego volvo
Specialproduktion till Volvo Merchandise från Danska Miiego.

Specialiserad på golfbollar (och kepsar)

cameo golf 1
Magnus Karenryd på Cameo Golf / Kalmar Profilgross har specialiserat sig på golfprodukter de senaste 20 åren.

Kalmar Profilgross även kända som Cameo Golf ställer ut på mässan. Bolaget ägs och drivs av Magnus Karenryd som startade bolaget 2002. Dessförinnan var han butikschef i en golfbutik.

Vad har du i handikapp då?

– Jag är inte så bra, runt 12 är det nu, säger Magnus Karenryd.

Vad tror du om den nya golfbollen?

– Jag tycker det är lite fånigt. De kunde gjort peggen kortare istället det hade fått samma effekt. Och för oss amatörer kommer ändringen inte märkas så mycket, det rör sig om kanske två meter per slag. För proffsen blir ju skillnaden lite större såklart. Sen är det långt kvar till dess, 2028 för proffs och 2030 för amatörer.

Men du kanske kommer sälja fler bollar?

– De slår bort bollarna ändå. Alla bollar som köps idag kommer vara bortslagna ändå tills reglerna börjar gälla!

Förutom golfbollar säljer Magnus kepsar. Där har han nyss börjat arbeta med TPU-transfer som ger en slags 3D-effekt på kepsen.

– Jag tror jag är först i Sverige med TPU men jag vågar inte lova det, säger Magnus.

Förutom TPU säljer han också kepsar med en metallbit som nitas fast och som går att förädla. Resultat påminner lite om ett bältesspänne.

Annons
kepsar profilgross kalmar
Nya sätt att förädla kepsar som Kalmar Profilgross erbjuder med TPU-transfer till vänster och metallbit till höger.

Polska nyckelband vill testa lyckan i Norden

lanyard pro
Lidia Kurleto och Magdalena Zeid är på plats i Jönköping för att visa upp Lanyard Pros sortiment av främst nyckelband.

Det polska företaget Lanyard Pro (Nyckelband heter tydligen Lanyard på engelska) ställer ut på Nordic Profile Fair Hybrid för första gången. Bolaget ha funnits i 20 år och är specialiserade på just nyckelband. De tillverkar allt från scratch i fabriken i Polen inklusive materialet som nyckelbanden är gjorda av.

Cirka 40 personer jobbar på företaget, de flesta i produktionen. Från början är det ett familjeföretag där grundaren och hans fru startade bolaget när de var i 20 års-åldern. Mestadels exporterar man till Europa och Frankrike är den största marknaden. Men nu är planen att undersöka Sverige och Norra Europa och se hur intresset för bolagets produkter är här.

”Alla goda ting är tre”

add value
Katharina Norborg KAM på Add Value håller upp deras nya droppformade glasflaska.

Alla goda ting är tre säger Katharina Norborg på dryckesleverantören Add Value om de tre nyheter bolaget presenterar på mässan. En flaska som rymmer 43 centiliter och har en lång hals, en droppformad glasflaska som finns i 30 och 70 centiliter. Sist ut är en iskaffe på ”pappersburk” som sägs varit efterfrågad av kunderna.

Z-Reklam investerar för att fortsätta trycka åt kunderna

zreklam
Fredrik Wallin och Johan Zachrisson på Z-Reklam.

Z-Reklam är en renodlad förädlare som printer på ”alla möjliga material” men vanligaste produkterna som man förädlar inkluderar banderoller, dekaler och flattbädds-produkter. Nyligen har man investerat i en ny tygprinter samt köpt in ett nytt större skärbord.

”Hur smakar ditt varumärke?”

henrik hovlind karamello
Henrik Hovlind vd på Karamello.

Henrik Hovlind på Karamello berättar för Branschkoll att tablettaskfabriken man nyligen förvärvade nu är i full produktion och att man kommer från ett härligt 2023 med tillväxt i hela Skandinavien.

Sen en tid tillbaks jobbar bolaget uteslutande med B2B och profilerat godis och utgångspunkten är ”hur smakar ditt varumärke” 

– Vi kör bara loggade produkter och jobbar med allt som är ätbart, så förutom traditionellt godis har vi bland annat sockerfria produkter, vatten, vätskeersättning. Produktionen sker i så stor utsträckning som möjligt lokalt och vi jobbar med att minska beroende av andra länder. Sen jobbar vi med två starka varumärken Kalfany och Pepparmint som vi är agent för i Sverige. 

Avslutningsvis vill Henrik påminna om att det är en tidig påsk i år, den kommer redan i slutet av mars!

Nya kortleksförpackningar

maab spelkort
Magnus Andersson på Spelkortsförlaget håller upp den nya kortleks-förpackningen bredvid den traditonella.

Det är en exalterad Magnus Andersson på Spelkortsförlaget som berättar att man för första gången på många år som man kan presentera en nyhet bland kortlekarna. Det är nämligen så att man tagit fram ett biopapper för att paketera sina kortlekar istället för de cellofan-askar vi är vana vid att kortlekarna kommer i.

– Per förpackning så blir skillnaden i vikt inte så stor men på 40 miljoner förpackningar som Spelkortsförlagets leverantör tillverkar årligen så blir det skillnad, säger Magnus Andersson.

Europeiska trender med Lynka

img 2647
Anna Nizik på Lynka.

Den polska bolaget Lynka ställer ut på mässan, först och främst är man en förädlare och samarbetare med flera stora varumärken. På bolaget jobbar cirka 300 personer och de flesta återfinns i produktionen.

Vad ser ni för trender i Europa?

– Vi ser att kvaliteten på produkterna ökar och att volymerna går ner lite. Sedan två år tillbaks är delar av vårt tryckeri GOTS-certifierat och vi kommer fortsätta jobba mer mot hållbara produktionsmetoder. Alla de stora kunderna kräver det, säger Anna Nizik på Lynka och fortsätter avslutningsvis:

– En annan trend vi märker är att fler och fler vill ha speciallösningar, det kan röra sig om unika etiketter eller förpackningar bland annat.

Musmattor stora som skrivbord

ctwo musmatta stor
CTWO har tagit fram en gigantisk musmatta som har samma storlek som ett svensk standardskrivbord.

CTWO har tagit fram en gigantisk musmatta, det började som ett uppdrag åt Unitedprofile som ville ha en musmatta som täcker hela skrivbordet. Och nu har man tagit fram ett provex på hur det kan se ut för exempelvis Volvo. Dessutom har försäljningen av nödradion börjat ta fart igen.

– Vi trodde nödradion var över men sen kom det där tråkiga uttalandet om att vi ska vara förberedda…, säger Jörgen Carlsson vd på CTWO.

Och mitt i vårt samtal händer något ovanligt, Anders Borg tittar in i CTWOs monter och ställer lite frågor, Jörgen svarar och visar honom runt strax innan han ska upp på scen och hålla sitt föredrag.

anders borg
Före detta finansministern Anders Borg dyker upp i CTWOs monter och Jörgen visar honom deras multi-laddsladdar.

Det sammanfattar dag 1 på mässan, nästa vecka följer vi upp med dag 2.

Annons

Elanders klimatkalkylator på webben

Ämnen i artikeln: Elandersklimatneutral

I september certifierades Elanders och blev då ett klimatneutralt företag enligt företaget Respect. Samtidigt lanserades en klimatkalalkylator som möjliggör för kunderna att beräkna klimatpåverkan för en enskild trycksak.

Ämnen i artikeln: Elandersklimatneutral
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stor betalningsvilja för medieinnehåll på nätet

Det går att ta betalt för sitt innehåll på nätet, bara det är intressant. När IRM frågade 1300 personer om deras betalningsvilja för medieinnehåll på Internet visade det sig att 70 procent är beredda att betala för innehållet. Total sett kan denna marknad vara värd 68 miljarder kronor årligen enligt undersökningen.

Att det inte går att få betalt för innehåll på Internet är en vanlig missuppfattning i mediebranschen. En helt färsk studie från IRM visar att betalningsvilja är stor om man levererar det som konsumenten efterfrågar.

Betalningsvilja på nätet 2010

Annons

Källa: IRM-Media

Allra störst betalningsvilja finns när det gäller ljud på Internet. Hela 68 procent är beredda att betala för att få tillgång till musik, ljudböcker och annat ljud via Internet. Även när det gäller tillgången till rörliga bilder så som TV-program, filmer och annan rörlig bild är betalningsvilja hög. 65 procent kan tänka sig att betala för få tillgång till ett större utbud.

Det är inte lika många som är redo för att betala för en större tillgång till artiklar/skrivet material, men trots det stora utbudet idag är det 46 procent som anger att de kan tänka sig att betala för ett större utbud.

– Att så många säger sig vara beredda att betala för tillgången till ett större medieutbud på Internet är överraskande eftersom mycket är gratis på Internet idag, säger IRM:s VD Magnus Anshelm. Den stora utmaningen medieföretagen står inför är alltså inte om de kan få betalt utan istället att erbjuda ett så bra utbud att tillräckligt många konsumenter betalar för det, fortsätter han. Lyckas man med detta finns det många miljarder att tjäna på att tillfredställa konsumenternas behov av medieinnehåll via Internet.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Antalet läs- och pekplattor når en miljard 2020 enligt Mediaideas

Ämnen i artikeln: Läsplattapekdator

Enligt analysföretaget Mediaideas kommer det att finnas över en miljard små, lätta och platta datorer för att läsa och konsumera alla andra typer av media på.

Ämnen i artikeln: Läsplattapekdator
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Kapero breddar med konsult inom medieområdet

Ämnen i artikeln: Kapero

Kapero jobbar med att effektivisera marknadsavdelningarnas arbete med produktion av kommunikation. De breddar nu sin konsultbas med Stefan Barholm, tidigare vd på mediebyrån Vizeum.

Ämnen i artikeln: Kapero
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Så kan den digitala boken utvecklas

I den här konceptfilmen från IDEO (se nedan) utforskas tre möjliga användningsområden för den framtida digitala boken.

Som med de flesta andra digitala koncept inom publicering betyder detta att mer information ska produceras och hanteras. Höga krav kommer att ställas på att det är ordning och reda i processerna för att publicering och användning ska fungera.

Titta på filmen. Den ger inspiration för alla som jobbar med att ta fram och producera böcker.

De tre koncepten som tas upp i filmen är:

Annons

Nelson – Ger läsarna tillgång till relevant bakgrundsinformation så att man kan skaffa sig en egen uppfattning om ämnet.

Coupland – ett ”Facebook” för böcker.

Alice – En interaktiv läsupplevelse där läsaren utforskar boken genom att själv deltaga i berättelsen och påverka utgången.

Att ”bara läsa” kommer naturligtvis att vara en upplevelse som många vill ha oförändrad samtidigt som nya idéer växer fram parallellt.

ARVE Error: need id and provider

redaktionen@branschkoll.se
Annons

”Därför ska alla störa tryckerichefen”

Mikael Marklund på Medievärlden skriver om varför säljare, kunder och redaktioners personal måste lära sig mer om vad som är möjligt att göra med moderna tryckpressar. I det här fallet handlar det om dagstidningar med samma logik gäller för alla tryckta produkter.

– Är det pressens begränsningar eller begränsade kunskaper om vad man kan göra i pressen som ska styra hur det färdiga resultatet ser ut? Skriver han bland annat i krönikan på Medievärlden.

Läs Därför ska alla störa tryckerichefen och inspireras!

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Reklam i sociala medier granskas

Konsumentombudsmännen i de nordiska länderna inleder nu en granskning av marknadsföringen i sociala medier. Man ska ta reda på om den bryter mot de regler som redan finns för elektronisk marknadsföring.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Inkjet ska ersätta offset – här avgörs Kodaks framtid

Ämnen i artikeln: InkjetKodakProsper

I en intervju med Kodaks vd, Antonio Perez, beskrivs hur Kodak satsar  på inkjet som den huvudsakliga tryckmetoden i framtiden. Enligt Perez ska tekniken ersätta offset – Kodaks framtid står och faller med detta skifte.

Ämnen i artikeln: InkjetKodakProsper
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Lightning Source bygger digitalt boktryckeri i Australien

Ämnen i artikeln: digitaltryckon-demand

Ett av världens största digitala boktryckerier med anläggningar i USA och Europa (England och Frankrike) planerar att bygga ett tryckeri i Australien. Förlagens värdekedja för bokproduktion förändras.

Ämnen i artikeln: digitaltryckon-demand
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Map Antalis blir bara Antalis

Ämnen i artikeln: AntalisMap

Från och med den första oktober tar Map Anatalis bort Map från sitt namn. Nu heter man bara Antalis. Namnbytet genomför successivt och man ändrar logotypen på trycksaker, lastbilar och skyltar under hösten.

Läs mer på Antalis.se

Ämnen i artikeln: AntalisMap
redaktionen@branschkoll.se
Annons