AM-tryck blir Exakta Creative – investerar och integrerar byrån

AM-tryck byter namn till Exakta Creative och integrerar tryckeri- och byråverksamheterna.
AM-tryck byter namn till Exakta Creative och integrerar tryckeri- och byråverksamheterna. Skärmdump från amtryck.se

Denna artikel är skriven av Visutech och publiceras som en del av den kostnadsfria tjänsten ”Öppet innehåll”.

– Nu slår vi ihop våra verksamheter och integrerar vår byrå, berättar Jörgen Lindhé, som är vd på AM-tryck.

Tillväxtstrategi och namnbyte

AM-trycks satsning på reklambyrå och e-handel i kombination med digitaltryck har blivit en viktig framgångsfaktor.

– Vi har lyckats bra med vår strategi. Jag tror att precis som i alla andra branscher gäller det att skilja ut sig, hitta sin nisch och ha en tydligt marknadsplan.

Tillväxten är redan planerad och i dagarna byter tryckeriet namn till Exakta Creative.

– Vi blir Exaktas kreativa byrå, en komplett reklambyrå med fotografer, filmare, kreatörer, webb, e-handel och allt som en traditionell reklambyrå erbjuder. Dessutom har vi trycket, det är få i Sverige som kan erbjuda den helheten.

Satsade på reklam och e-handel

Redan på 80-talet började AM-tryck arbeta med reklam som en del av sitt erbjudande. 2011 köpte medarbetarna Jörgen Lindhé och Patrik Palm Glize tillsammans med Exakta ut de gamla ägarna och tog över.

Annons

– Redan innan vi tog över var det tydligt att offset gick ner och att det var den digitala delen vi skulle satsa på, berättar Jörgen.

Sedan dess har digitaltrycket ökat successivt i takt med att kunderna väljer mindre upplagor, men samtidigt har byråverksamheten vuxit. För cirka två och halvt år sedan köpte man webbyrån C4 Media för att ytterligare växla upp den digitala satsningen. Med i köpet fick man en helt ny e-handelskompetens.

– Det var superrätt, i dag arbetar vi mycket med e-handel och har även utvecklat ett eget e-handelssystem NXT som är ett komplett affärssystem för e-handel.

Jörgen berättar att e-handeln också genererar tryck. Du kan ha världen bästa e-handel, men om ingen känner till den är den inget värd. I dag måste du marknadsföra dig i alla kanaler. Många e-handlare lägger också med olika erbjudanden i paketen de skickar ut, det kan vara allt från rabattkoder till marknadsföring av nya produkter.

– Nu kan vi erbjuda helheten och komma med idéer redan när man bygger e-handelslösningen.

Investerar i digitaltryck

I takt med att de digitala volymerna ökade blev det också dags att hitta en ersättare till en drygt tio år gammal Indigopress. Valet föll på HP Indigo 7900.

– För oss är kvaliteten oerhört viktig. Indigon är den maskin som är mest lik traditionell offset vad gäller kvalitet. Dessutom går allt snabbare med den nya tekniken, från att byta gummiduk till tryck. Vi ökar också vår flexibilitet och kan trycka på tunnare och tjockare papper, färgade papper och även plast.

Exakta Creative omsätter 50 miljoner kronor (30 miljoner inom tryck och 20 miljoner i byråverksamhet) och har 35 anställda. Några av kunderna är XL-Bygg, Toyota, Select Wellness och Klarsynt.

Annons

Danskt tryckeri växer på ny adress efter förpackningsförvärv

Kollage

✔️Dubblar tryckkapaciteten med ny offsetpress – ”en gamechanger” ✔️Produktion av förpackningar blir nytt affärsområde ✔️Allt kan göras inhouse

redaktionen@branschkoll.se
Annons

VVS-leverantör byter alla förpackningar – ska bara använda kartong och papper

Hansgrohe Group GreenPackaging 1800

Enbart kartonger och pappersdelar som är 100 procent återvinningsbara ska användas.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Holmen: Lägre papperspriser drog ner resultatet första halvåret

henrik sjoelund
Ämnen i artikeln: Holmen

Så här utvecklades marknaden för papper och kartong under andra kvartalet.

Ämnen i artikeln: Holmen
redaktionen@branschkoll.se
Annons

VPK rapporterar minskad omsättning men fortsatta investeringar 2023

Ämnen i artikeln: VPKWellpapp

✔️Så gick det för den svenska verksamheten ✔️Lönsamheten förbättrades kraftigt ✔️Lösningar i wellpapp

Ämnen i artikeln: VPKWellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stora Enso investerar i förpackningsproduktion i Polen

well stora enso 1800
Ämnen i artikeln: Stora EnsoWellpapp

Bland annat byggs en ny wellpapp-linje upp.

Ämnen i artikeln: Stora EnsoWellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Köper två pappersbruk och två wellanläggningar i Polen

Schumacher Packaging Werk Wroclaw
Ämnen i artikeln: Wellpapp

Växer sig allt större genom att expandera till Europas sjätte största ekonomi.

Ämnen i artikeln: Wellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Snabbväxande etikettföretag siktar mot 90 miljoner kronor i år

Etikett
Ämnen i artikeln: Etikett

Startup-bolaget har tagit in flera etikettmaskiner till anläggningen i Norden från storkoncernen man har i ryggen.

Ämnen i artikeln: Etikett
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Holmens bruk i Iggesund minskade koldioxidutsläppen med 25 procent

Holmen BPP 0323 Braviken Aug 2023 467 1800
Ämnen i artikeln: HolmenIggesund

Holmens bruk i Iggesund, Sverige, har framgångsrikt minskat sina fossila koldioxidutsläpp med nästan 25 procent från 2022 till 2023.

Ämnen i artikeln: HolmenIggesund
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svenska dryckesförpackningars klimatavtryck

Dryck klimat
Ämnen i artikeln: Återvinning

Här är de förpackningar med lägst CO2-avtryck per liter dryck. Engångsglas ger överlägset högst utsläpp.

Ämnen i artikeln: Återvinning
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu ska hundra procent av presentpapperet vara närproducerat

Pappersfabriken 8 kopiera

Lagerhaus svenska tryckerileverantör av presentpapper växer stabilt. Förra året investerade man stort i ny tryckpress.

redaktionen@branschkoll.se
Annons