Alligo gör kraftiga investeringar i sitt centrallager
Alligo har senaste tiden gjort kraftiga investeringar i sitt centrallager i Örebro. Just nu håller man på att bygga en 470 meter lång transportbana som ska hantera kartonger och backar.
Och efter sommaren kommer packningsmaskinen som ska försluta kartonger och förse dem med etiketter. Slutligen så väntas Alligos egna ”sushi-bana” vara operativ i början på nästa år.
– Det här är en riktigt stor investering som vi fått möjlighet att göra, mycket tack vare de stora volymer som vi idag hanterar. Sushi-bana eller inte men de funktioner som transportbandet, packningsmaskinen och förvaringen inför utleveranser innebär sparar oss enormt mycket tid och plats som vi kan lägga på annat, säger Royne Lundblad, Alligos Logistikchef i Sverige, i en Alligo-artikel publicerad på Linkedin.
Största tidsbesparningen sker vi plockandet av varor
Det är när varorna plockas som det finns mest tid att hämta in med den nya lösningen.
– Vi har gjort enkla tidsstudier där vi ser att en plockare vid autostore lägger ungefär halva sin arbetstid på att hämta tomma kartonger och backar eller köra iväg dem när de är packade. I det nya flödet kommer kartonger i olika storlekar – och svarta backar för plock till butik – att löpande rulla på transportbandet precis där plockaren står och arbetar. Plockaren väljer sitt emballage, fyller det med artiklar och en packsedel och ställer tillbaka det på ett annat band som skjuter vidare det till nästa instans, säger Peter Follinger som är projektledare för det nya lagerflödet.
Slutligen tar sig paketet till förslutningsmaskinen som läser av innehållet och skär ner den (om det går) för att inte frakta luft. Därefter försluter maskinen paketet, tejpar och sätter på adresslapp, redo att skickas. Maskinen kan hantera kartonger både från autostore och från det manuella plocket.
Läs hela artikeln här.