Alligo gjorde nio förvärv – ”vi kommer fortsätta att förvärva rätt bolag”

Clein Johansson Ullenvik vd och koncernchef Alligo.
Clein Johansson Ullenvik vd och koncernchef Alligo. Alligo

Alligo har haft ett hektiskt 2022, förutom omvärldsläget har man gjort flera interna förändringar och satt företagsstrukturen efter avknoppningen av Momentum Group och förvärvet av Swedol.

– Vi har förändrat organisationsstrukturen, samordnat logistiken i Sverige, bytt IT-och affärssystem och fusionerat bolag. Verksamheten har renodlats genom utdelningen av Momentum Group till aktieägarna den 31 mars 2022 och vi är nu ett mer integrerat och effektivare företag, säger vd och koncernchef Clein Johansson Ullenvik, i företags bokslutskommuniké för 2022.

Under året så gjorde Alligo nio förvärv och då rör det sig i princip uteslutande om profil- och yrkesaktörer runt om i Norden, varav flera i Sverige.

– Vi har utvecklat verksamheten i hög takt under en kort tid men kan nu lämna det större samordningsprojektet mellan Swedol och Tools bakom oss. Vi vet inte exakt vad framtiden kommer att
innehålla, men vi är väl förberedda och Alligo är idag ett mycket starkare bolag än för bara ett år sedan, säger Johansson Ullenvik.

Alligo har både egna varumärken, bland annat Swedol och Tools, man är också återförsäljare av externa varumärken.

alligo struktur
Några av Alligos varumärken samt försäljningsfördelningen mellan egna och externa varumärken.

Nettoomsättning per geografiskt segment där Alligo är verksamma såg ut såhär:

  • Sverige 56 procent
  • Norge 27 procent
  • Finland 17 procent

Siffrorna

Fjärde kvartalet i sammandrag

  • Nettoomsättningen ökade med 11,8 procent till 2 723 MSEK (2 436).
  • EBITA ökade med 19 procent till 298 MSEK (250), motsvarande en EBITA-marginal om 10,9 procent (10,3).
  • Rörelseresultatet uppgick till 268 MSEK (194) och rörelsemarginalen till 9,8 procent (8,0).
  • Rörelseresultatet belastades med jämförelsestörande poster om -15 MSEK (-40) avseende kostnader för organisationsförändringar om -9 MSEK samt hyreskostnader för samordning av logistik om -6 MSEK.
  • Resultatet uppgick till 194 MSEK (139) från kvarvarande verksamhet, 0 MSEK (31) från avvecklad verksamhet och 194 MSEK (170) från koncernen totalt.
  • Resultat per aktie uppgick till 3,82 SEK (2,75) från kvarvarande verksamhet, 0,00 SEK (0,60) från avvecklad verksamhet och 3,82 SEK (3,35) från koncernen totalt.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 417 MSEK (432).

Helåret 2022 i sammandrag

  • Nettoomsättningen ökade med 9,4 procent till 9 211 MSEK (8 417).
  • EBITA ökade med 17 procent till 756 MSEK (645), motsvarande en EBITA-marginal om 8,2 procent (7,7).
  • Rörelseresultatet uppgick till 669 MSEK (427) och rörelsemarginalen till 7,3 procent (5,1). Rörelseresultatet belastades med jämförelsestörande poster om -24 MSEK (-155) avseende kostnader för organi­sationsförändringar om -13 MSEK, hyreskostnader för samordning av logistik om -6 MSEK samt kostnader inför särnotering av Momentum Group om -5 MSEK.
  • Resultatet uppgick till 481 MSEK (291) från kvarvarande verksamhet och 28 MSEK (139) från avvecklad verksamhet. Resultatpåverkan från utdelning av Momentum Group uppgick till 3 553 MSEK och resultatet från koncernen totalt uppgick till 4 062 MSEK (430).
  • Resultat per aktie uppgick till 9,51 SEK (5,75) från kvarvarande verksam­het och 0,55 SEK (2,75) från avvecklad verksamhet. Resultatpåverkan från utdelningen av Momentum Group uppgick till 70,38 SEK per aktie och resultat per aktie för koncernen totalt uppgick till 80,44 SEK (8,50).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 507 MSEK (750).
  • Styrelsen föreslår en utdelning om 3,00 SEK per aktie för 2022 (1,75).

Avvecklad verksamhet

I delårsrapporten för det tredje kvartalet 2022 redovisas Alligos tidigare dotterbolag Momentum Group AB (affärsområde Komponenter & Tjänster) som avvecklad verksamhet i enlighet med IFRS 5. Affärs­område Alligo utgör kvarvarande verksamhet. Kommentarer och siffror relateras till kvarvarande verksamhet, om inget annat anges. Jämförelsesiffror i koncernens resultaträkning har räknats om.

Annons

VD:s kommentar

”Trots oroligheter i omvärlden så var 2022 ett för Alligo stabilt år där vi genomförde ett stort antal integrations- och förbättringsprojekt.”

”Försäljningen det fjärde kvartalet var stabil. Vi märkte dock av en avmatt­ning i Sverige mot slutet av kvartalet.”

”Resultatförbättringen kan hänföras till ökningar på alla de tre marknaderna i Sverige, Norge och Finland. Vidare finns det utrymme till ytterligare förbättring nu när vårt fokus tydligare ligger på försäljning och operativ effektivitet i stället för integration.”

”Nio förvärv under 2022 visar att vår modell fungerar och vi kommer fortsätta att förvärva rätt bolag vid rätt tillfälle under 2023.”

Viktiga händelser under kvartalet

  • Alligo förvärvade 75 procent av aktierna i Profeel Sweden AB som är specialister inom profilkläder och produktmedia och driver två butiker, en i Eskilstuna och en i Västerås.
  • Alligo tecknade avtal om lokaler till en ny flaggskeppsbutik för Tools och Grolls i centrala Konala och stärker därmed närvaron i Helsingfors­området. Bredvid butiken etableras ett nytt huvudkontor för den finska verksamheten med beräknad inflyttning våren 2023.
  • Alligo tecknade avtal om förvärv av 70 procent av aktierna i Profilföre­taget Z-Profil AB som är specialister inom profilkläder och produktmedia och har verksamhet i Umeå och Skellefteå. Förvärvet slutfördes i januari 2023.
  • Alligo tecknade avtal om förvärv av 70 procent av aktierna i profilföreta­gen Kents Textiltryck i Halmstad AB och Olympus Profile i Uddevalla AB. Förvärven slutfördes i januari 2023.

Händelser efter periodens utgång

  • Alligo slutförde förvärven av Profilföretaget Z-Profil AB, Kents Textiltryck i Halmstad AB och Olympus Profile i Uddevalla AB den 2 januari 2023.

Du hittar rapporten i sin helhet här.

LÄS OCKSÅ: Så mycket förvärvade Alligo profilbolag för under 2022

Annons

Danskt tryckeri växer på ny adress efter förpackningsförvärv

Kollage

✔️Dubblar tryckkapaciteten med ny offsetpress – ”en gamechanger” ✔️Produktion av förpackningar blir nytt affärsområde ✔️Allt kan göras inhouse

redaktionen@branschkoll.se
Annons

VVS-leverantör byter alla förpackningar – ska bara använda kartong och papper

Hansgrohe Group GreenPackaging 1800

Enbart kartonger och pappersdelar som är 100 procent återvinningsbara ska användas.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Holmen: Lägre papperspriser drog ner resultatet första halvåret

henrik sjoelund
Ämnen i artikeln: Holmen

Så här utvecklades marknaden för papper och kartong under andra kvartalet.

Ämnen i artikeln: Holmen
redaktionen@branschkoll.se
Annons

VPK rapporterar minskad omsättning men fortsatta investeringar 2023

Ämnen i artikeln: VPKWellpapp

✔️Så gick det för den svenska verksamheten ✔️Lönsamheten förbättrades kraftigt ✔️Lösningar i wellpapp

Ämnen i artikeln: VPKWellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stora Enso investerar i förpackningsproduktion i Polen

well stora enso 1800
Ämnen i artikeln: Stora EnsoWellpapp

Bland annat byggs en ny wellpapp-linje upp.

Ämnen i artikeln: Stora EnsoWellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Köper två pappersbruk och två wellanläggningar i Polen

Schumacher Packaging Werk Wroclaw
Ämnen i artikeln: Wellpapp

Växer sig allt större genom att expandera till Europas sjätte största ekonomi.

Ämnen i artikeln: Wellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Snabbväxande etikettföretag siktar mot 90 miljoner kronor i år

Etikett
Ämnen i artikeln: Etikett

Startup-bolaget har tagit in flera etikettmaskiner till anläggningen i Norden från storkoncernen man har i ryggen.

Ämnen i artikeln: Etikett
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Holmens bruk i Iggesund minskade koldioxidutsläppen med 25 procent

Holmen BPP 0323 Braviken Aug 2023 467 1800
Ämnen i artikeln: HolmenIggesund

Holmens bruk i Iggesund, Sverige, har framgångsrikt minskat sina fossila koldioxidutsläpp med nästan 25 procent från 2022 till 2023.

Ämnen i artikeln: HolmenIggesund
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svenska dryckesförpackningars klimatavtryck

Dryck klimat
Ämnen i artikeln: Återvinning

Här är de förpackningar med lägst CO2-avtryck per liter dryck. Engångsglas ger överlägset högst utsläpp.

Ämnen i artikeln: Återvinning
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu ska hundra procent av presentpapperet vara närproducerat

Pappersfabriken 8 kopiera

Lagerhaus svenska tryckerileverantör av presentpapper växer stabilt. Förra året investerade man stort i ny tryckpress.

redaktionen@branschkoll.se
Annons