Alligo gjorde nio förvärv – ”vi kommer fortsätta att förvärva rätt bolag”
Alligo har haft ett hektiskt 2022, förutom omvärldsläget har man gjort flera interna förändringar och satt företagsstrukturen efter avknoppningen av Momentum Group och förvärvet av Swedol.
– Vi har förändrat organisationsstrukturen, samordnat logistiken i Sverige, bytt IT-och affärssystem och fusionerat bolag. Verksamheten har renodlats genom utdelningen av Momentum Group till aktieägarna den 31 mars 2022 och vi är nu ett mer integrerat och effektivare företag, säger vd och koncernchef Clein Johansson Ullenvik, i företags bokslutskommuniké för 2022.
Under året så gjorde Alligo nio förvärv och då rör det sig i princip uteslutande om profil- och yrkesaktörer runt om i Norden, varav flera i Sverige.
– Vi har utvecklat verksamheten i hög takt under en kort tid men kan nu lämna det större samordningsprojektet mellan Swedol och Tools bakom oss. Vi vet inte exakt vad framtiden kommer att
innehålla, men vi är väl förberedda och Alligo är idag ett mycket starkare bolag än för bara ett år sedan, säger Johansson Ullenvik.
Alligo har både egna varumärken, bland annat Swedol och Tools, man är också återförsäljare av externa varumärken.
Nettoomsättning per geografiskt segment där Alligo är verksamma såg ut såhär:
- Sverige 56 procent
- Norge 27 procent
- Finland 17 procent
Siffrorna
Fjärde kvartalet i sammandrag
- Nettoomsättningen ökade med 11,8 procent till 2 723 MSEK (2 436).
- EBITA ökade med 19 procent till 298 MSEK (250), motsvarande en EBITA-marginal om 10,9 procent (10,3).
- Rörelseresultatet uppgick till 268 MSEK (194) och rörelsemarginalen till 9,8 procent (8,0).
- Rörelseresultatet belastades med jämförelsestörande poster om -15 MSEK (-40) avseende kostnader för organisationsförändringar om -9 MSEK samt hyreskostnader för samordning av logistik om -6 MSEK.
- Resultatet uppgick till 194 MSEK (139) från kvarvarande verksamhet, 0 MSEK (31) från avvecklad verksamhet och 194 MSEK (170) från koncernen totalt.
- Resultat per aktie uppgick till 3,82 SEK (2,75) från kvarvarande verksamhet, 0,00 SEK (0,60) från avvecklad verksamhet och 3,82 SEK (3,35) från koncernen totalt.
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 417 MSEK (432).
Helåret 2022 i sammandrag
- Nettoomsättningen ökade med 9,4 procent till 9 211 MSEK (8 417).
- EBITA ökade med 17 procent till 756 MSEK (645), motsvarande en EBITA-marginal om 8,2 procent (7,7).
- Rörelseresultatet uppgick till 669 MSEK (427) och rörelsemarginalen till 7,3 procent (5,1). Rörelseresultatet belastades med jämförelsestörande poster om -24 MSEK (-155) avseende kostnader för organisationsförändringar om -13 MSEK, hyreskostnader för samordning av logistik om -6 MSEK samt kostnader inför särnotering av Momentum Group om -5 MSEK.
- Resultatet uppgick till 481 MSEK (291) från kvarvarande verksamhet och 28 MSEK (139) från avvecklad verksamhet. Resultatpåverkan från utdelning av Momentum Group uppgick till 3 553 MSEK och resultatet från koncernen totalt uppgick till 4 062 MSEK (430).
- Resultat per aktie uppgick till 9,51 SEK (5,75) från kvarvarande verksamhet och 0,55 SEK (2,75) från avvecklad verksamhet. Resultatpåverkan från utdelningen av Momentum Group uppgick till 70,38 SEK per aktie och resultat per aktie för koncernen totalt uppgick till 80,44 SEK (8,50).
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 507 MSEK (750).
- Styrelsen föreslår en utdelning om 3,00 SEK per aktie för 2022 (1,75).
Avvecklad verksamhet
I delårsrapporten för det tredje kvartalet 2022 redovisas Alligos tidigare dotterbolag Momentum Group AB (affärsområde Komponenter & Tjänster) som avvecklad verksamhet i enlighet med IFRS 5. Affärsområde Alligo utgör kvarvarande verksamhet. Kommentarer och siffror relateras till kvarvarande verksamhet, om inget annat anges. Jämförelsesiffror i koncernens resultaträkning har räknats om.
VD:s kommentar
”Trots oroligheter i omvärlden så var 2022 ett för Alligo stabilt år där vi genomförde ett stort antal integrations- och förbättringsprojekt.”
”Försäljningen det fjärde kvartalet var stabil. Vi märkte dock av en avmattning i Sverige mot slutet av kvartalet.”
”Resultatförbättringen kan hänföras till ökningar på alla de tre marknaderna i Sverige, Norge och Finland. Vidare finns det utrymme till ytterligare förbättring nu när vårt fokus tydligare ligger på försäljning och operativ effektivitet i stället för integration.”
”Nio förvärv under 2022 visar att vår modell fungerar och vi kommer fortsätta att förvärva rätt bolag vid rätt tillfälle under 2023.”
Viktiga händelser under kvartalet
- Alligo förvärvade 75 procent av aktierna i Profeel Sweden AB som är specialister inom profilkläder och produktmedia och driver två butiker, en i Eskilstuna och en i Västerås.
- Alligo tecknade avtal om lokaler till en ny flaggskeppsbutik för Tools och Grolls i centrala Konala och stärker därmed närvaron i Helsingforsområdet. Bredvid butiken etableras ett nytt huvudkontor för den finska verksamheten med beräknad inflyttning våren 2023.
- Alligo tecknade avtal om förvärv av 70 procent av aktierna i Profilföretaget Z-Profil AB som är specialister inom profilkläder och produktmedia och har verksamhet i Umeå och Skellefteå. Förvärvet slutfördes i januari 2023.
- Alligo tecknade avtal om förvärv av 70 procent av aktierna i profilföretagen Kents Textiltryck i Halmstad AB och Olympus Profile i Uddevalla AB. Förvärven slutfördes i januari 2023.
Händelser efter periodens utgång
- Alligo slutförde förvärven av Profilföretaget Z-Profil AB, Kents Textiltryck i Halmstad AB och Olympus Profile i Uddevalla AB den 2 januari 2023.
Du hittar rapporten i sin helhet här.
LÄS OCKSÅ: Så mycket förvärvade Alligo profilbolag för under 2022