Adobe förvärvar Demdex och blir starkare på internetmarknadsföring

Adobe Online Marketing Suite utökas med Demdex lösning för publikoptimering av onlineannonsering.

Adobe Systems har förvärvat Demdex, ett företag som utvecklat en ledande lösning för hantering av publikdata för digital marknadsföring. Världsmarknaden för online-reklam växer snabbt. Analysföretaget IDC bedömer att den omsätter 109 miljarder dollar år 2013*), en följd av att annonsering på nätet blir en allt mer strategisk del i marknadsföringsmixen.

Demdex blir nu en förstärkning till Adobe Online Marketing Suite från Omniture, och ger mediaföretag en lösning för att optimera kommunikationen med sin publik och erbjuda mer relevanta digitala upplevelser till sina kunder. Att optimera innehåll och kanalval för att nå rätt publik är en avgörande faktor för att annonsörer och mediaföretag ska kunna få ut bästa möjliga värde av investeringar i reklam på nätet.

Nå rätt publik istället för att köpa utrymme

Annonsmarknaden på nätet håller på att förändras i grunden. Marknadsförarna går allt oftare över från att köpa placeringar för ett visst innehåll till att istället betala för att nå en bestämd publik. Det hjälper dem att använda sina reklambudgetar mer effektivt och undvika mediaköp som inte når önskad publik.

Mediaföretag strävar efter att kunna erbjuda pålitliga och exakta data om sin publik för att kunna visa att de svarar upp mot annonsörernas krav, vilket gör det möjligt att få bättre betalt för sitt utrymme. Utvecklingen mot att köpa och sälja bestämda publiksegment förutsätter att annonsörer och mediaföretag kan samverka och på ett enkelt sätt dela anonym publikdata. Detta har skapat en väldigt fragmenterad och komplex process kring upphandling av onlinereklam.

Publikoptimering, som är Demdex specialitet, handlar om att på ett intelligent sätt samla in, sammanställa och hantera anonym information om publiken. Det är ett strategiskt verktyg som hjälper mediaföretag och annonsörer att skapa mer effektiva processer för att sälja och köpa reklam på nätet. Adobe gör det nu möjligt för mediaföretag att utnyttja sina data för att skapa olika anonyma publiksegment som svarar mot olika behov hos annonsörer att nå ut till specifika grupper.

– Bland våra kunder finns några av världens största annonsörer och mediaföretag och de har bett oss om hjälp med att optimera metoderna för hur de köper och säljer annonser på nätet. Genom att komplettera Adobe Online Marketing Suite med verktygen från Demdex kan annonsörer göra smartare mediaval och få mer ut av sina budgetar, samtidigt som mediaföretagen får möjlighet att bättre utnyttja publikdata för att öka sina intäkter. Genom publikoptimering kommer Adobe att bana väg för helt nya metoder för att köpa och sälja online-reklam, säger Brad Rencher, chef för affärsområdet Omniture på Adobe.

– Nätet får en allt större del av marknadsföringsbudgeten, men den utvecklingen har tidigare bromsats av komplexitet och begränsningar för hur onlinemätningar kan göras. Genom att föra in mer statistik och teknologi i marknadsföring och annonsering på nätet kommer mediabranschen att förändras i grunden, säger Andrew Frank, research vice president på analysföretaget Gartner.

Om Adobe Online Marketing Suite

Adobe Online Marketing Suite från Omniture erbjuder en öppen, integrerad plattform för att optimera marknadsföring på nätet, en strategi som gör det möjligt att skapa bättre förståelse för kunderna, vilken sedan kan utnyttjas för att driva affärsmässig innovation och skapa mer effektiv marknadsföring.

Adobe Online Marketing Suite innehåller integrerade applikationer för att samla in kunskap om kunden och utnyttja den för att optimera marknadsföring och kundkontakter, liksom för att skapa och distribuera innehåll. Marknadsförare kan till exempel utnyttja Adobes verktyg för att hitta effektivare marknads- strategier och mediaval, liksom för att skapa en relevant, individuellt anpassad och enhetlig kundupplevelse i alla digitala marknadskanaler – inklusive webben, e-post, video, sociala medier och mobila kanaler. Med Adobe Online Marketing Suite är det enkelt att göra snabba justeringar, automatisera vissa kundkontakter och att nå bättre avkastning på reklaminvesteringar, vilket i slutänden ger ett positivt bidrag till lönsamheten.

För frågor och mer information, kontakta: Adobe Systems Nordic Caroline Mildenborn, PR-ansvarig tel. 08-752 33 35

e-post: cmildenb@adobe.com Springtime

Erik Boltjes tel. 08-50 60 17 78

e-post: erik.boltjes@springtime.nu

Om Adobe Systems

Adobe förändrar världen genom digitala upplevelser. Mer information finns på www.adobe.se.

*) Worldwide and U.S. Internet Advertising 2010-2014 Forecast and Analysis, IDC, Doc. #223346, May 2010

Danskt tryckeri växer på ny adress efter förpackningsförvärv

Kollage

✔️Dubblar tryckkapaciteten med ny offsetpress – ”en gamechanger” ✔️Produktion av förpackningar blir nytt affärsområde ✔️Allt kan göras inhouse

redaktionen@branschkoll.se
Annons

VVS-leverantör byter alla förpackningar – ska bara använda kartong och papper

Hansgrohe Group GreenPackaging 1800

Enbart kartonger och pappersdelar som är 100 procent återvinningsbara ska användas.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Holmen: Lägre papperspriser drog ner resultatet första halvåret

henrik sjoelund
Ämnen i artikeln: Holmen

Så här utvecklades marknaden för papper och kartong under andra kvartalet.

Ämnen i artikeln: Holmen
redaktionen@branschkoll.se
Annons

VPK rapporterar minskad omsättning men fortsatta investeringar 2023

Ämnen i artikeln: VPKWellpapp

✔️Så gick det för den svenska verksamheten ✔️Lönsamheten förbättrades kraftigt ✔️Lösningar i wellpapp

Ämnen i artikeln: VPKWellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stora Enso investerar i förpackningsproduktion i Polen

well stora enso 1800
Ämnen i artikeln: Stora EnsoWellpapp

Bland annat byggs en ny wellpapp-linje upp.

Ämnen i artikeln: Stora EnsoWellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Köper två pappersbruk och två wellanläggningar i Polen

Schumacher Packaging Werk Wroclaw
Ämnen i artikeln: Wellpapp

Växer sig allt större genom att expandera till Europas sjätte största ekonomi.

Ämnen i artikeln: Wellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Snabbväxande etikettföretag siktar mot 90 miljoner kronor i år

Etikett
Ämnen i artikeln: Etikett

Startup-bolaget har tagit in flera etikettmaskiner till anläggningen i Norden från storkoncernen man har i ryggen.

Ämnen i artikeln: Etikett
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Holmens bruk i Iggesund minskade koldioxidutsläppen med 25 procent

Holmen BPP 0323 Braviken Aug 2023 467 1800
Ämnen i artikeln: HolmenIggesund

Holmens bruk i Iggesund, Sverige, har framgångsrikt minskat sina fossila koldioxidutsläpp med nästan 25 procent från 2022 till 2023.

Ämnen i artikeln: HolmenIggesund
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svenska dryckesförpackningars klimatavtryck

Dryck klimat
Ämnen i artikeln: Återvinning

Här är de förpackningar med lägst CO2-avtryck per liter dryck. Engångsglas ger överlägset högst utsläpp.

Ämnen i artikeln: Återvinning
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu ska hundra procent av presentpapperet vara närproducerat

Pappersfabriken 8 kopiera

Lagerhaus svenska tryckerileverantör av presentpapper växer stabilt. Förra året investerade man stort i ny tryckpress.

redaktionen@branschkoll.se
Annons