Addbrand stöttar idrott och människor – ”det är CSR på riktigt”

Patrik Sjölin är vd på Addbrand.
Patrik Sjölin är vd på Addbrand.

”Det är en sådan otroligt go känsla att verkligen på nära håll få se vad vår sponsring gör”.

Addbrand har alltid har haft ett starkt engagemang för idrott och det lokala samhället kring Bankeryd norr om Jönköping där man har sitt huvudkontor.

När det kommer till arbetet med hållbarhet har man stort fokus på social hållbarhet vilket de senaste åren mynnat ut i ett unikt projekt som spridit sig hela vägen till Nigeria.

– Grunden är att alla vi som driver Addbrand är idrottsmänniskor, och det är ofta där som vi har landat när vi väljer att engagera oss i olika sociala projekt, berättar Patrik Sjölin som idag är vd och delägare i bolaget.

Historien om Addbrand Cup började 2015 när en ung man från Nigeria, som då arbetade som städare på ett gym i Jönköping, kom i kontakt med Addbrand. Han hade flyttat till Sverige för att satsa på fotbollen och kämpade med sitt uppehållstillstånd som förlängdes en månad i taget. 

skyBmedia1800
Addbrand stöttar både en fotbollskola och en turnering i Nigeria.

– Jag träffade Matins på gymmet och han berättade om sitt liv och person, det blev väldigt påtagligt för mig hur olika möjligheter man kan ha, säger Patrik.

När Addbrand behövde förstärkning på sitt lager erbjöd de Matins en anställning och han blev snabbt en uppskattad medarbetare. Och fick en stabilare tillvara för sitt liv i Sverige.

Efter ett tag startade han på egen hand ett välgörenhetsprojekt som gick ut på att hitta sponsorer i Sverige och med dessa starta en fotbollsskola i Nigeria.

Addbrand blev en av de första sponsorerna och bidrog med att hitta träningskläder och annan utrustning via lokala föreningar i Bankeryd. 

– Det har också utvecklats till en utbildningsinsats där Matins utbildar Nigerianska ungdomar om Sverige.

Addbrand Cup föds

Matins Eboka som idag är gift, har två barn, har tagit körkort och är svensk medborgare driver projektet M-Sports med stor framgång. Och efter ett tag så föddes idén om Addbrand Cup, en fotbollsturnering i Nigeria för ungdomar mellan 11 och 16 år. 

Förra året genomfördes första omgången av turneringen med ungefär 150 deltagare. Matins fick ledigt för att resa till Nigeria och arrangera cupen.

– I och med att det blev Addbrand Cup så har det blivit ett större engagemang hos hela personalen och vi har fixat logga och kläder bland annat, berättar Patrik.

Annons

Projektet har gett mycket tillbaka till Addbrand, både känslomässigt och marknadsmässigt. 

– Det är en sådan otroligt go känsla att verkligen på nära håll få se vad vår sponsring gör, menar Patrik som fortsätter. 

– Nu är det en riktigt duktig kille i Nigeria som har varit med i fotbollsskolan från starten som nu faktiskt har varit och provtränat för IFK Värnamo.

Patrik Sjölin berättar att målet är att Addbrand Cup ska fortsätta att arrangeras framöver och just nu pågår förberedelserna för Addbrand Cup 2024 tillsammans med M-Sport. Projektet har verkligen gett mersmak.

– Det är en otroligt tuff resa som Matins har gjort och underbart att få följa varje del av den. Fotbollen har hjälpt honom till Sverige och det vill han ge tillbaka av, och det får vi vara en del av.

Hans historia visar på kraften i att ge och vikten av att göra saker med hjärtat.

– Det bästa med att ge är att man får så mycket tillbaka, säger Patrik.

CSR på riktigt

Sedan projektet med fotbollsskolan och Addbrand Cup startades så har Addbrands syn på den här typen av projekt utvecklats. Även om det från början inte alls var tanken att vara något som skulle vara varumärkesstärkande så har det ändå utvecklats så.

– Det här stärker definitivt Addbrand som varumärke, det var absolut inte tanken från början men det har blivit så, säger Patrik.

När man för en tid sedan publicerade en film om projektet blev responsen större än för något annat man gjort. Det har fått Patrik att fundera vidare på vad och hur man stöttar olika projekt i samhället.

– Vi är väldigt stolta över att ha gjort det här. Det har inneburit att man breddar sina tankar själv, det vi har sponsrat tillbaka i tiden är idrott, men i och med det här projektet så breddas perspektivet av vad ”idrott” faktiskt är och kan betyda.

Man är mer öppna för den här typen av projekt idag och det handlar mycket om människan i projekt och hur man kan hjälpa människor. Det är det som är grunden i ett socialt projekt.

– I slutändan, om man gör saker med hjärtat, så kan det också bli marknadsföring som berör.

– Men man kan inte börja med att tänka vad det ska ge i marknadsföring, om man hjälper till så får man också tillbaka tänker jag, avslutar Patrik.

Annons

TMG Sthlm skriver ”världens bästa säljmail”

Ämnen i artikeln: TMG Sthlm

Ett blogginlägg om nyligen bildade TMG Sthlm har gett stort eko i sociala medier (stort i alla fall för ett grafiskt företag). Blogginlägget har skickats vidare åtskilliga gånger på både Facebook och Twitter.

Den första oktober skrev Martin Palacios på sin blogg om ett säljmail han fått av en säljare på TMG Sthlm (bildat av Jernströms och 08 Tryck). Han kallar det för ”Världens bästa säljmail”.

Säljaren som skickade mailet har gjort allt rätt – till exempel satt sig in i mottagarens situation, levererat kundnytta och varit personlig.

Läs brevet ”TMG Sthlm – Komplett kommunikationspartner” och inspireras.

Om du driver tryckeriverksamhet är det ju dessutom intressant att se hur en av dina konkurrenter säljer sina tjänster.

Ämnen i artikeln: TMG Sthlm
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Scandbook omförhandlar lån

Ämnen i artikeln: Scandbook

Efter börsnoteringen tidigare i år har förutsättningarna förändrats och lånen hos kreditgivarna är omförhandlade.

Ämnen i artikeln: Scandbook
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Intellectakoncernen växer – Rewir köper eventbyrån Bodén & Co

Ämnen i artikeln: Bodén & CoIntelletaRewir

Pressmeddelande 2010-10-01

Kommunikationskoncernen Intellecta förvärvar 100 procent av aktierna i eventbyrån Bodén & Co Kommunikation AB (Bodén & Co) med tillträde den 1 oktober 2010. Förvärvet av Bodén & Co utgör ett strategiskt förvärv inom varumärkesbyrån Rewir. Affären är ett led i att på allvar ta klivet upp i den internationella superligan på varumärkesområdet. Rewir får nu över 65 medarbetare, en omsättning på över 150 miljoner och en stärkt förmåga att dramatisera varumärket genom effektfulla möten.

Rewir har sedan tidigare tjänster som spänner hela vägen från analys och strategi  till design och varumärkesaktivering. Bodén & Co:s 25 medarbetare kompletterar nu Rewirs aktiveringserbjudande med verktyg och kompetens för att skapa effektfulla upplevelser genom events, rörlig bild, miljöer och dramaturgi som talar till alla fem sinnen.

– Vi hälsar alla extremt kompetenta Bodénare varmt välkomna ombord. Vi vet av erfarenhet att vägvisande, starka varumärkesupplevelser är helt avgörande för att på allvar sätta en ny riktning för ett varumärke. Giftermålet mellan Rewirs varumärkesstrategiska kompetens och Bodén & Co:s dramaturgiska förmåga är därför en perfect match, säger Jacob Fant, VD på Rewir.

Byråerna ser en ökad efterfrågan på ett helhetsåtagande inom varumärkesstrategi och tillhörande dramatisering. Tillsammans med Bodén & Co utvecklas nu Rewirs möjligheter att omsätta varumärkesarbetet till olika typer av upplevelser. Bodén & Co blir en helt integrerad del av Rewir och går in under Rewirs varumärke under våren 2011.

– Vi har alltid sett de starka mötesupplevelser vi skapar som en viktig del av våra kunders strategiska varumärkesresa. Så har vi alltid tänkt och agerat. Som en del av Rewir får vi ännu större möjlighet att göra det, säger Joakim Bodén, grundare av Bodén & Co.

Ett samarbete mellan byråerna har pågått under flera år, tillsammans med flera stora gemensamma internationella kunder.

– Vi har märkt hur tydligt vi bidrar i varandras processer och att vi talar samma språk, men har olika verktyg, säger Jacob Fant. Bodén & Co:s absoluta gehör när det gäller tonträff och inramning i mötesupplevelsen har bidragit på ett avgörande sätt i våra gemensamma kundsamarbeten. Dessutom trivs vi väldigt bra tillsammans, säger Jacob Fant.

Totalt har de två byråerna vunnit 20 priser i kundundersökningen Årets Byrå, under de senaste fem åren. Nu ska byråerna fortsätta att verka tillsammans för branschens nöjdaste kunder.

Annons

– Detta blir även ett sätt att ge Bodéns & Co:s och Rewirs fantastiska medarbetare en större spelplan med fler utvecklingsmöjligheter, avslutar Joakim Bodén och Jacob Fant.

Om strukturaffären: Integrationen av verksamheterna kommer att påbörjas vid årsskiftet och en samlokalisering sker under våren. Joakim Bodén har varit majoritetsägare och kommer att kvarstå i verksamheten som affärsområdesansvarig inom Rewir. Affären omfattar en kontantdel som utbetalas under fyra år räknat från tillträdesdagen. Förvärvet förväntas påverka Intellectas vinst per aktie positivt.

Om Bodén & Co: Bodén & Co producerar event, konferens, lansering, marknadsföring, kommunikation, bolagsstämma, seminarier, roadshow, film och kickoff åt företag, myndigheter och organisationer. Under 2000-talet har Boden & Co erhållit en rad utmärkelser. Senast år 2008 utsågs Bodén & Co till Årets Eventbyrå i DI:s och REGI:s årliga kundundersökning. Bodén & Co har varit en ledande kraft inom eventbranschen i 19 år med en stor del av svenskt näringsliv på kundlistan genom åren. Verksamheten består av tre affärsområden; event/möten, film och research.

Om Rewir AB: Ledande strategi- och varumärkesbyrå. Rewir hjälper företag, myndigheter och organisationer att utveckla deras varumärken – såväl strategiskt som operativt. Rewir rankas som bästa strategi- och varumärkesbyrå enligt DI:s och REGI:s årliga kundundersökning. Rewir arbetar inom fyra affärsområden: Insikt, Strategi, Design, Koncept och Aktivering.

För ytterligare information, kontakta:

Jacob Fant, vd Rewir AB, 070-796 13 08

Joakim Bodén, vd Bodén & Co, 070-590 65 84

Richard Ohlson, koncernchef Intellecta AB, 070-9759911

Intellectas affärsidé är att erbjuda de vassaste spjutspetskompetenserna och den mest relevanta helheten inom affärsdrivande och affärsstödjande kommunikation. Verksamheten bedrivs inom två affärsområden: Intellecta Consulting (byrå- och konsulttjänster) samt Intellecta Infolog (informationslogistik). Vi är cirka 480 medarbetare på nio orter i Sverige och Danmark. Intellecta ska finnas där våra kunder finns och har behov av våra tjänster. Det är också utgångspunkten för en fortsatt internationalisering.

Vision – att kommunikation är centralt när kunden driver sin affär.

Ämnen i artikeln: Bodén & CoIntelletaRewir
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Direktreklamen ökade under augusti

Pressmeddelande från Institutet för Reklam- och mediestatistik 2010-09-30

Institutet för Reklam- och mediestatistik (IRM), som är ensamma om att täcka hela reklammarknaden, publicerar nu för första gången statistik för direktreklamen månadsvis.

– För första gången någonsin presenteras nu en heltäckande bild av hur mycket annonsörerna köper direktreklam (DR) för varje månad.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Jernström Offset och 08 Tryck bildar TMG Sthlm

TMG John Tidblom low

Vd på TMG Sthlm blir Johan Tidblom

Det nya bolaget har 49 anställda och beräknas omsätta 100 miljoner i år.

På digitaltrycksidan finns både ark och rulle med HP Indigo och Xeikon. På offsetsidan finns en åttafärgare från Manroland.

I ett pressmeddelande säger man att man ska bli ”Stockholms mest omtyckta crossmedia producent”.

Vd är John Tidblom.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Kodak Nexpress trycker nästan som offset – prisbelönt färgstyrningsprojekt

Två Kodak Nexpress på digitaltryckeriet DPN i Malmö når nu nästan upp till tryckstandarden för offsettryck, ISO-12647. Detta efter att det prisbelönade examensarbetet genomförts.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Norskt tryckeri erbjuder klimatneutrala trycksaker

Ytterligare ett tryckeri i Norden erbjuder nu sina kunder klimatneutrala trycksaker. Det Norska rotationstryckeriet Aktietrykkeri med 65 anställda har genomgått en klimatcertifiering av företaget CO2 Focus.

Konceptet och modellen för att uppnå klimatneutralitet verifieras av CO2 Focus. Modellen beräknar utsläpp från hela värdekedjan av trycksaker från ”vagga till grav”. Det är flera kriterier som måste uppfylls för att erbjuda en produkt som klimatneutral.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Kaigan TBK köper produktionsbyrån IdéoLuck

Ämnen i artikeln: Kaigan
Ämnen i artikeln: Kaigan
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Priset på pappersmassa har stabiliserats

Ämnen i artikeln: pappersprisSkogsindustrierna

Massapriset ligger nära rekordnivå och massalagren hos producenter och konsumenter, globalt och i Sverige, har fortsatt en låg nivå. Det framgår av Skogsindustriernas senaste kvartalsrapport. Orderläget för massa- och pappersindustrin är bra just nu och priset ligger på en hög nivå – nära rekord.

Ämnen i artikeln: pappersprisSkogsindustrierna
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nya distributionskanaler för tidningar

Ämnen i artikeln: PapertonQiozk

Två svenska företag har den senaste tiden börjat att bygga upp infratruktur för levererans och läsning av tidningar på skärm – i datorn, mobilen och på läsplattor. Man är naturligtvis på jakt efter att skapa sig en position inför framtidens digitala distributionskanal för tidningar och böcker.

Qiozk (www.qiozk.com) har funnits i cirka ett halvår och bygger sin plattform på Apples plattform vilket betyder att du med en App i din Iphone, Ipod touch eller Ipad kan köpa och läsa tidningarna. Stora förlag som Bonnier och IDG finns med sina titlar i Qiozk. Men det finns också många mindre förlag representerade.

Paperton (www.paperton.com) är nyligen lanserat och där läser man tidningarna än så länge bara i webbläsaren. Men man kommer snart med en App för Iphone och Ipad. På Paperton är lösnummerpriset mellan 40 och 60 procent lägre än för en papperstidning. Det är gratis för förlagen att publicera sina tidningar och Paperton tjänar sina pengar på en provision på varje sålt nummer.

Bakom satsning står privatägda Wingefors Invest och statliga Almi som går in med kapital. nwt.se skriver mer om investerarna och Paperton och Dagens Media skriver också: Ny tjänst för digitala tidskrifter

För dagstidningar finns en global tjänst som några av de svenska aktörerna anslutit sig till. På Pressdisplay (www.pressdisplay.com) finns ett väldigt stort utbud av dagstidningar från hela världen. Efter en kostnadsfri registrering kan man läsa alla förstasidor och upp till två artiklar i varje tidning utan att betala. Vill man läsa hela tidningen köper man lösnummer. Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet och Göteborgs Posten finns tillgängliga. Det finns också versioner anpassade till olika läsplattor och för telefoner.
Ämnen i artikeln: PapertonQiozk
redaktionen@branschkoll.se
Annons