Addbrand stöttar idrott och människor – ”det är CSR på riktigt”

Patrik Sjölin är vd på Addbrand.
Patrik Sjölin är vd på Addbrand.

”Det är en sådan otroligt go känsla att verkligen på nära håll få se vad vår sponsring gör”.

Addbrand har alltid har haft ett starkt engagemang för idrott och det lokala samhället kring Bankeryd norr om Jönköping där man har sitt huvudkontor.

När det kommer till arbetet med hållbarhet har man stort fokus på social hållbarhet vilket de senaste åren mynnat ut i ett unikt projekt som spridit sig hela vägen till Nigeria.

– Grunden är att alla vi som driver Addbrand är idrottsmänniskor, och det är ofta där som vi har landat när vi väljer att engagera oss i olika sociala projekt, berättar Patrik Sjölin som idag är vd och delägare i bolaget.

Historien om Addbrand Cup började 2015 när en ung man från Nigeria, som då arbetade som städare på ett gym i Jönköping, kom i kontakt med Addbrand. Han hade flyttat till Sverige för att satsa på fotbollen och kämpade med sitt uppehållstillstånd som förlängdes en månad i taget. 

skyBmedia1800
Addbrand stöttar både en fotbollskola och en turnering i Nigeria.

– Jag träffade Matins på gymmet och han berättade om sitt liv och person, det blev väldigt påtagligt för mig hur olika möjligheter man kan ha, säger Patrik.

När Addbrand behövde förstärkning på sitt lager erbjöd de Matins en anställning och han blev snabbt en uppskattad medarbetare. Och fick en stabilare tillvara för sitt liv i Sverige.

Efter ett tag startade han på egen hand ett välgörenhetsprojekt som gick ut på att hitta sponsorer i Sverige och med dessa starta en fotbollsskola i Nigeria.

Addbrand blev en av de första sponsorerna och bidrog med att hitta träningskläder och annan utrustning via lokala föreningar i Bankeryd. 

– Det har också utvecklats till en utbildningsinsats där Matins utbildar Nigerianska ungdomar om Sverige.

Addbrand Cup föds

Matins Eboka som idag är gift, har två barn, har tagit körkort och är svensk medborgare driver projektet M-Sports med stor framgång. Och efter ett tag så föddes idén om Addbrand Cup, en fotbollsturnering i Nigeria för ungdomar mellan 11 och 16 år. 

Förra året genomfördes första omgången av turneringen med ungefär 150 deltagare. Matins fick ledigt för att resa till Nigeria och arrangera cupen.

– I och med att det blev Addbrand Cup så har det blivit ett större engagemang hos hela personalen och vi har fixat logga och kläder bland annat, berättar Patrik.

Annons

Projektet har gett mycket tillbaka till Addbrand, både känslomässigt och marknadsmässigt. 

– Det är en sådan otroligt go känsla att verkligen på nära håll få se vad vår sponsring gör, menar Patrik som fortsätter. 

– Nu är det en riktigt duktig kille i Nigeria som har varit med i fotbollsskolan från starten som nu faktiskt har varit och provtränat för IFK Värnamo.

Patrik Sjölin berättar att målet är att Addbrand Cup ska fortsätta att arrangeras framöver och just nu pågår förberedelserna för Addbrand Cup 2024 tillsammans med M-Sport. Projektet har verkligen gett mersmak.

– Det är en otroligt tuff resa som Matins har gjort och underbart att få följa varje del av den. Fotbollen har hjälpt honom till Sverige och det vill han ge tillbaka av, och det får vi vara en del av.

Hans historia visar på kraften i att ge och vikten av att göra saker med hjärtat.

– Det bästa med att ge är att man får så mycket tillbaka, säger Patrik.

CSR på riktigt

Sedan projektet med fotbollsskolan och Addbrand Cup startades så har Addbrands syn på den här typen av projekt utvecklats. Även om det från början inte alls var tanken att vara något som skulle vara varumärkesstärkande så har det ändå utvecklats så.

– Det här stärker definitivt Addbrand som varumärke, det var absolut inte tanken från början men det har blivit så, säger Patrik.

När man för en tid sedan publicerade en film om projektet blev responsen större än för något annat man gjort. Det har fått Patrik att fundera vidare på vad och hur man stöttar olika projekt i samhället.

– Vi är väldigt stolta över att ha gjort det här. Det har inneburit att man breddar sina tankar själv, det vi har sponsrat tillbaka i tiden är idrott, men i och med det här projektet så breddas perspektivet av vad ”idrott” faktiskt är och kan betyda.

Man är mer öppna för den här typen av projekt idag och det handlar mycket om människan i projekt och hur man kan hjälpa människor. Det är det som är grunden i ett socialt projekt.

– I slutändan, om man gör saker med hjärtat, så kan det också bli marknadsföring som berör.

– Men man kan inte börja med att tänka vad det ska ge i marknadsföring, om man hjälper till så får man också tillbaka tänker jag, avslutar Patrik.

Annons

Läsplattan är årets julklapp enligt HUI

Ämnen i artikeln: iPadLäsplatta

Årets julklapp är läsplattan, enligt Handelns Utredningsinstitut (HUI) som för 23:e året i rad presenterar årets julklapp. Branschkoll har tidigare rapporterat om hur bland annat tidningspublicering fungerar och om några av affärsmöjligheterna för grafiska företag.

”Surfplattan uppfyller alla kriterier för årets julklapp. Riktig skjuts på försäljningen får den i och med att Apples Ipad släpps. Den har satt trenden. Många tillverkare väntas följa efter och försäljningen explodera. Att surfplattan är ett tecken i tiden råder heller ingen tvekan om”, säger Lena Larsson, vd på HUI, i ett pressmeddelande.

Av de 65 miljarder som svenskarna väntas lägga på julklappar i år ska alltså en betydande del spenderas på läsplattor.

Årets julklapp sedan 1988

• 2009: Spikmatta
• 2008: En upplevelse
• 2007: GPS-mottagare
• 2006: Ljudbok
• 2005: Pokerset – under året hade flera TV-program lanserat poker, speciellt Texas Hold Em
• 2004: Platt-TV
• 2003: Mössa
• 2002: Kokbok – som förklaring anges sänkt bokmoms, TV-kockar samt ett nyväckt matlagningsintresse
• 2001: Verktyg
• 2000: DVD-spelare
• 1999: Böcker, särskilt Bibeln
• 1998: Datorspel
• 1997: Elektroniska husdjur, till exempel Tamagotchi
• 1996: Internetpaket
• 1995: CD
• 1994: Mobiltelefon
• 1993: Parfym
• 1992: TV-spel
• 1991: CD-spelare
• 1990: Wok
• 1989: Videokamera
• 1988: Bakmaskin

Ämnen i artikeln: iPadLäsplatta
redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-tab ska omsätta fem miljarder 2014

Ämnen i artikeln: Tomas BrunegårdV-TAB

Det är Stampens vd, Tomas Brunegård, som i en intervju med Medievärlden uttalar sig om V-tabs framtida strategi.

Stampens och V-tabs ledning har satt höga mål. På bara några år ska man gå från dagens 2 miljarder i omsättning till fem miljarder år 2014. Detta ska man bland annat göra genom att köpa konkurrenter och bredda erbjudandet.

Ämnen i artikeln: Tomas BrunegårdV-TAB
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sveriges reklammarknad växer bäst i Norden

Ämnen i artikeln: Mediestatistik

Den svenska reklammarknaden växte med sju procent under första halvåret 2010, enligt IRM:s siffror. Norge har haft en liknande utveckling som Sverige men i Danmark har IRM till och med uppmätt en liten minskning vid halvårsskiftet jämfört med första halvåret 2009.

IRM:s vd Magnus Anshelm säger till Resumé att ”den svenska reklammarknaden fortsätter starkt och växer mer än andra länder även under hösten.”

Klicka på bilden för att förstora

IRM Mediestatisktik första halvårt 2010

Ämnen i artikeln: Mediestatistik
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hur hjälper du din kund att använda Ipad i företaget?

I den här filmen visar företaget Box.com (en app för att dela filer till bland annat Ipad) hur ett företag kan jobba med att göra dokument mer tillgängliga. Snabbar tillgång till dokument betyder i det här fallet bättre service. Hur går det här att applicera på till exempel en marknadsavdelning?

ARVE Error: need id and provider

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Océ väljer inkjet – utmanar offset och toner

Ämnen i artikeln: CanonInkjetOcé

Canon höll i förra veckan sitt Canon Expo i Tokyo där man var femte år visar och berättar om vad företaget gör nu och planerar inför framtiden. Océ som tidigare i år köptes av Canon, lanserade en helt ny produkt (pressmeddelande) på eventet – nästa generation inkjet-baserade system från Océ.

Ämnen i artikeln: CanonInkjetOcé
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bygg din egen app på tre dagar – ny intensivkurs

Ämnen i artikeln: AppIphoneMacMeckarna

Under tre dagar lär du dig att bygga egna appar till Iphone – helt utan kunskap om programmering. Det är MacMeckarna som nu gör en ”spinn-off” på sin längre utbildning i mobil kommunikation som man driver i Malmö.

Läs mer om den nya tredagarsutbildningen på www.mm.se.

Från kursinbjudan:

MacMeckarna erbjuder en tredagars intensivutbildning där du själv får lära dig ta fram appar, från idé hela vägen till helt färdiga iPhone-appar för nedladdning i AppStore. Utmärkta informationsappar med logotyp, texter, bilder och video.

Utbildningen kommer från Malmös Yrkeshögskolas ettåriga YH-utbildning “Programmerare iPhone och Android” och lär dig bygga en egen app, provköra samt publicera på AppStore. Du lär dig själv skapa denna typ av appar och får förståelse för hela processen, för framtida eget arbete eller samarbete med underleverantörer. Alla delar varvas med spännande föredrag.

Ämnen i artikeln: AppIphoneMacMeckarna
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Dones vd om köpet av Ottoboni

Ämnen i artikeln: Done

Företaget Introduce, som Done anlitar för att kommunicera den finansiella informationen, publicerar ett video-uttalande av vd Peter Heuman där han kommenterar köpet av Ottoboni.

Ämnen i artikeln: Done
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bong växer och är under utredning för kartellbildning

Ämnen i artikeln: BongTaberg Media Group
Ämnen i artikeln: BongTaberg Media Group
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Flytande toner orsakar stora problem i avfärgningsanläggning

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Reklambyråernas kick-back från tryckerier i global ”skandal”

redaktionen@branschkoll.se
Annons