Addbrand stöttar idrott och människor – ”det är CSR på riktigt”

Patrik Sjölin är vd på Addbrand.
Patrik Sjölin är vd på Addbrand.

”Det är en sådan otroligt go känsla att verkligen på nära håll få se vad vår sponsring gör”.

Addbrand har alltid har haft ett starkt engagemang för idrott och det lokala samhället kring Bankeryd norr om Jönköping där man har sitt huvudkontor.

När det kommer till arbetet med hållbarhet har man stort fokus på social hållbarhet vilket de senaste åren mynnat ut i ett unikt projekt som spridit sig hela vägen till Nigeria.

– Grunden är att alla vi som driver Addbrand är idrottsmänniskor, och det är ofta där som vi har landat när vi väljer att engagera oss i olika sociala projekt, berättar Patrik Sjölin som idag är vd och delägare i bolaget.

Historien om Addbrand Cup började 2015 när en ung man från Nigeria, som då arbetade som städare på ett gym i Jönköping, kom i kontakt med Addbrand. Han hade flyttat till Sverige för att satsa på fotbollen och kämpade med sitt uppehållstillstånd som förlängdes en månad i taget. 

skyBmedia1800
Addbrand stöttar både en fotbollskola och en turnering i Nigeria.

– Jag träffade Matins på gymmet och han berättade om sitt liv och person, det blev väldigt påtagligt för mig hur olika möjligheter man kan ha, säger Patrik.

När Addbrand behövde förstärkning på sitt lager erbjöd de Matins en anställning och han blev snabbt en uppskattad medarbetare. Och fick en stabilare tillvara för sitt liv i Sverige.

Efter ett tag startade han på egen hand ett välgörenhetsprojekt som gick ut på att hitta sponsorer i Sverige och med dessa starta en fotbollsskola i Nigeria.

Addbrand blev en av de första sponsorerna och bidrog med att hitta träningskläder och annan utrustning via lokala föreningar i Bankeryd. 

– Det har också utvecklats till en utbildningsinsats där Matins utbildar Nigerianska ungdomar om Sverige.

Addbrand Cup föds

Matins Eboka som idag är gift, har två barn, har tagit körkort och är svensk medborgare driver projektet M-Sports med stor framgång. Och efter ett tag så föddes idén om Addbrand Cup, en fotbollsturnering i Nigeria för ungdomar mellan 11 och 16 år. 

Förra året genomfördes första omgången av turneringen med ungefär 150 deltagare. Matins fick ledigt för att resa till Nigeria och arrangera cupen.

– I och med att det blev Addbrand Cup så har det blivit ett större engagemang hos hela personalen och vi har fixat logga och kläder bland annat, berättar Patrik.

Annons

Projektet har gett mycket tillbaka till Addbrand, både känslomässigt och marknadsmässigt. 

– Det är en sådan otroligt go känsla att verkligen på nära håll få se vad vår sponsring gör, menar Patrik som fortsätter. 

– Nu är det en riktigt duktig kille i Nigeria som har varit med i fotbollsskolan från starten som nu faktiskt har varit och provtränat för IFK Värnamo.

Patrik Sjölin berättar att målet är att Addbrand Cup ska fortsätta att arrangeras framöver och just nu pågår förberedelserna för Addbrand Cup 2024 tillsammans med M-Sport. Projektet har verkligen gett mersmak.

– Det är en otroligt tuff resa som Matins har gjort och underbart att få följa varje del av den. Fotbollen har hjälpt honom till Sverige och det vill han ge tillbaka av, och det får vi vara en del av.

Hans historia visar på kraften i att ge och vikten av att göra saker med hjärtat.

– Det bästa med att ge är att man får så mycket tillbaka, säger Patrik.

CSR på riktigt

Sedan projektet med fotbollsskolan och Addbrand Cup startades så har Addbrands syn på den här typen av projekt utvecklats. Även om det från början inte alls var tanken att vara något som skulle vara varumärkesstärkande så har det ändå utvecklats så.

– Det här stärker definitivt Addbrand som varumärke, det var absolut inte tanken från början men det har blivit så, säger Patrik.

När man för en tid sedan publicerade en film om projektet blev responsen större än för något annat man gjort. Det har fått Patrik att fundera vidare på vad och hur man stöttar olika projekt i samhället.

– Vi är väldigt stolta över att ha gjort det här. Det har inneburit att man breddar sina tankar själv, det vi har sponsrat tillbaka i tiden är idrott, men i och med det här projektet så breddas perspektivet av vad ”idrott” faktiskt är och kan betyda.

Man är mer öppna för den här typen av projekt idag och det handlar mycket om människan i projekt och hur man kan hjälpa människor. Det är det som är grunden i ett socialt projekt.

– I slutändan, om man gör saker med hjärtat, så kan det också bli marknadsföring som berör.

– Men man kan inte börja med att tänka vad det ska ge i marknadsföring, om man hjälper till så får man också tillbaka tänker jag, avslutar Patrik.

Annons

Danska Allers lägger ut layout till Lettland

Ämnen i artikeln: Alleroutsourcing
Ämnen i artikeln: Alleroutsourcing
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Priset för tryck blir globalt och transparent

Ämnen i artikeln: Globalisering
Ämnen i artikeln: Globalisering
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tryck tidning av bloggar med ny tjänst

Ämnen i artikeln: MagasinPOD
Ämnen i artikeln: MagasinPOD
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Koppla ihop tryck med webben – en gratis guide till QR-koder

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Alla vinnare i 100-wattaren 2010

Ämnen i artikeln: 100-wattarenReklamTävling

100-wattaren är tävlingen som premierar kampanjer som fungerar. Tävlingen arrangeras av Sveriges Annonsörer och Sveriges Kommunikationsbyråer. Här är alla vinnare i 100-wattaren 2010. Prisutdelningen pågår just nu på Münchenbryggeriet i Stockholm.

Vinnare i kategorin Smartreklam 2010:

100-watt
Kampanj: Dear Steve Jobs
Annonsör: Sveriges Television
Huvudbyrå: Forsman & Bodenfors

75-watt

Kampanj: Personlig visning
Annonsör: Wetterling gallery
Huvudbyrå/-er: Le Bureau/Wreck

Kampanj: Bordellen i Almedalen
Annonsör: Järfälla tjejjour
Huvudbyrå: GyroHSR Scandinavia

50-watt

Kampanj: Myggfest på Playground
Annonsör: Playground Outdoor Equipment Stores
Huvudbyrå: Åkestam Holst

Kampanj: Prisvärda julgåvor
Annonsör: Rädda Barnen
Huvudbyrå: Lowe Brindfors

Kampanj: Unite For Women
Annonsör: RFSU
Huvudbyrå/-er: Le Bureau/Deportivo

Kampanj: Tretorn Advanced Ridstövel
Annonsör: Tretorn
Huvudbyrå: Zenithmedia

Vinnare i kategorin Samhällsreklam 2010:

100-watt
Kampanj: Bordellen i Almedalen
Annonsör: Järfälla tjejjour
Huvudbyrå: GyroHSR Scandinavia

75-watt

Kampanj: Hjälten
Annonsör: Radiotjänst i Kiruna
Huvudbyrå: Draftfcb

Kampanj: Julkampanj 2009
Annonsör: UNICEF
Huvudbyrå: Forsman & Bodenfors

50-watt
Kampanj: Livets lotteri
Annonsör: Rädda Barnen
Huvudbyrå: Lowe Brindfors

Kampanj: Samarbetskampanjen
Annonsör: Försvarsmakten
Huvudbyrå: DDB Stockholm

Vinnare i kategorin Producentreklam 2010:

100-watt
Kampanj: Jag jobbar härifrån idag
Annonsör: Telenor
Huvudbyrå: Garbergs

75-watt

Kampanj: Prisvärda julgåvor
Annonsör: Rädda Barnen
Huvudbyrå: Lowe Brindfors

50-watt

Kampanj: Expert på export
Annonsör: SEK, Svensk Exportkredit
Huvudbyrå: Hilanders

Kampanj: Provjobba
Annonsör: Hufvudstaden
Huvudbyrå: Lowe Brindfors

Kampanj: Status
Annonsör: United Minds
Huvudbyrå: United Minds

Vinnare i kategorin Konsumentreklam 2010:

Annons

100-watt
Kampanj: Dear Steve Jobs
Annonsör: Sveriges Television
Huvudbyrå: Forsman & Bodenfors

75-watt
Kampanj: Fredagsmys
Annonsör: OLW
Huvudbyrå: Åkestam Holst

Kampanj: Den nya praktikanten
Annonsör: ICA
Huvudbyrå: KING

50-watt
Kampanj: Billekar
Annonsör: NetOnNet
Huvudbyrå: Garbergs

Kampanj: Rädda julen
Annonsör: Marabou
Huvudbyrå: Ogilvy Stockholm

Kampanj: Mellanmålsbyrån
Annonsör: Pressbyrån
Huvudbyrå: Åkestam Holst

Kampanj: Personlig visning
Annonsör: Wetterling gallery
Huvudbyrå/-er: Le Bureau/Wreck

Vinnare i kategorin Internationell reklam 2010:

100-watt
Kampanj: Fint att peka!
Annonsör: Samsung
Huvudbyrå: Spinn Action Marketing

75-watt
Kampanj: UltraOne
Annonsör: Electrolux
Huvudbyrå: Lowe Brindfors

50-watt
Kampanj: Bill Smith
Annonsör: Basset
Huvudbyrå: Ehrenstråhle BBDO

Kampanj: BIG 2009-2010
Annonsör: SAS Sverige
Huvudbyrå/-er: SWE Reklambyrå/Wibroe, Duckert & Partners/CP+B/WDP Production/MediaCom

Vinnare i den nya kategorin Långsiktig Varumärkesvård 2010:

100-watt
Kampanj: Apoteket
Annonsör: Apoteket
Huvudbyrå: Forsman & Bodenfors

Ämnen i artikeln: 100-wattarenReklamTävling
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Reklambilagor i dagstidningar anmälda till KO

Ämnen i artikeln: DRODR

Uppsala Nya Tidning är anmälda till Konsumentombudsmannen för alla sina reklambilagor. Det har kommit många anmälning från irriterade prenumeranter som tycker att reklambilagorna är störande.

Konsument Uppsala, som har gjort anmälan, har samlat ihop den reklam som följer med tidningen och konstaterar att av 19 distribuerade tidningar har sju haft en reklamklisterlapp på första sidan och 23 reklambilagor har medföljt tidningarna.

Ämnen i artikeln: DRODR
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Uppdaterad konkursstatistik november 2010

Ämnen i artikeln: Konkursstatistik

Konkurserna i det svenska näringslivet har gått ner med tio procent hittills i år jämfört med förra året. Den traditionella grafiska branschen har klarat sig mycket

Ämnen i artikeln: Konkursstatistik
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Reklambyrån Xpdition inför effektgaranti

Ämnen i artikeln: ReklambyråXpdition

Kunden får pengarna tillbaka om reklamen inte fungerar.

Ämnen i artikeln: ReklambyråXpdition
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Därför misslyckas mediehusen med Ipad-strategin

Radioprogrammet Medierna i P1 sände ett inslag om Ipad och de svenska mediehusens agerande. Fler experster intervjuas och är väldigt hårda mot de satsningar som exempelvis Bonnier gör för att få ut sina tidningar i denna nya kanal.

”Det är så naivt så att det är sorgligt” säger till exempel Joakim Jardenberg om att mediehusen tror att konsumenterna kommer att välja tidningarnas Appar istället för det öppna internet med kopplingar till de sociala nätverken.

Dock relevanta kommentarer kring denna utveckling – synd bara inte mediehusen själva var med och kommenterade. De hade säkert sagt något i stil med:
– En App kan vara lika ”öppen” mot övriga internet som en vanlig webbplats, vi har bara inte hunnit få med de funktionerna ännu.

Lyssna på inslaget här:
Medierna-om-paddan by jardenberg

redaktionen@branschkoll.se
Annons

”Direktreklam – sista mediet till internetschavotten”

redaktionen@branschkoll.se
Annons