Addbrand stöttar idrott och människor – ”det är CSR på riktigt”

Patrik Sjölin är vd på Addbrand.
Patrik Sjölin är vd på Addbrand.

”Det är en sådan otroligt go känsla att verkligen på nära håll få se vad vår sponsring gör”.

Addbrand har alltid har haft ett starkt engagemang för idrott och det lokala samhället kring Bankeryd norr om Jönköping där man har sitt huvudkontor.

När det kommer till arbetet med hållbarhet har man stort fokus på social hållbarhet vilket de senaste åren mynnat ut i ett unikt projekt som spridit sig hela vägen till Nigeria.

– Grunden är att alla vi som driver Addbrand är idrottsmänniskor, och det är ofta där som vi har landat när vi väljer att engagera oss i olika sociala projekt, berättar Patrik Sjölin som idag är vd och delägare i bolaget.

Historien om Addbrand Cup började 2015 när en ung man från Nigeria, som då arbetade som städare på ett gym i Jönköping, kom i kontakt med Addbrand. Han hade flyttat till Sverige för att satsa på fotbollen och kämpade med sitt uppehållstillstånd som förlängdes en månad i taget. 

skyBmedia1800
Addbrand stöttar både en fotbollskola och en turnering i Nigeria.

– Jag träffade Matins på gymmet och han berättade om sitt liv och person, det blev väldigt påtagligt för mig hur olika möjligheter man kan ha, säger Patrik.

När Addbrand behövde förstärkning på sitt lager erbjöd de Matins en anställning och han blev snabbt en uppskattad medarbetare. Och fick en stabilare tillvara för sitt liv i Sverige.

Efter ett tag startade han på egen hand ett välgörenhetsprojekt som gick ut på att hitta sponsorer i Sverige och med dessa starta en fotbollsskola i Nigeria.

Addbrand blev en av de första sponsorerna och bidrog med att hitta träningskläder och annan utrustning via lokala föreningar i Bankeryd. 

– Det har också utvecklats till en utbildningsinsats där Matins utbildar Nigerianska ungdomar om Sverige.

Addbrand Cup föds

Matins Eboka som idag är gift, har två barn, har tagit körkort och är svensk medborgare driver projektet M-Sports med stor framgång. Och efter ett tag så föddes idén om Addbrand Cup, en fotbollsturnering i Nigeria för ungdomar mellan 11 och 16 år. 

Förra året genomfördes första omgången av turneringen med ungefär 150 deltagare. Matins fick ledigt för att resa till Nigeria och arrangera cupen.

– I och med att det blev Addbrand Cup så har det blivit ett större engagemang hos hela personalen och vi har fixat logga och kläder bland annat, berättar Patrik.

Annons

Projektet har gett mycket tillbaka till Addbrand, både känslomässigt och marknadsmässigt. 

– Det är en sådan otroligt go känsla att verkligen på nära håll få se vad vår sponsring gör, menar Patrik som fortsätter. 

– Nu är det en riktigt duktig kille i Nigeria som har varit med i fotbollsskolan från starten som nu faktiskt har varit och provtränat för IFK Värnamo.

Patrik Sjölin berättar att målet är att Addbrand Cup ska fortsätta att arrangeras framöver och just nu pågår förberedelserna för Addbrand Cup 2024 tillsammans med M-Sport. Projektet har verkligen gett mersmak.

– Det är en otroligt tuff resa som Matins har gjort och underbart att få följa varje del av den. Fotbollen har hjälpt honom till Sverige och det vill han ge tillbaka av, och det får vi vara en del av.

Hans historia visar på kraften i att ge och vikten av att göra saker med hjärtat.

– Det bästa med att ge är att man får så mycket tillbaka, säger Patrik.

CSR på riktigt

Sedan projektet med fotbollsskolan och Addbrand Cup startades så har Addbrands syn på den här typen av projekt utvecklats. Även om det från början inte alls var tanken att vara något som skulle vara varumärkesstärkande så har det ändå utvecklats så.

– Det här stärker definitivt Addbrand som varumärke, det var absolut inte tanken från början men det har blivit så, säger Patrik.

När man för en tid sedan publicerade en film om projektet blev responsen större än för något annat man gjort. Det har fått Patrik att fundera vidare på vad och hur man stöttar olika projekt i samhället.

– Vi är väldigt stolta över att ha gjort det här. Det har inneburit att man breddar sina tankar själv, det vi har sponsrat tillbaka i tiden är idrott, men i och med det här projektet så breddas perspektivet av vad ”idrott” faktiskt är och kan betyda.

Man är mer öppna för den här typen av projekt idag och det handlar mycket om människan i projekt och hur man kan hjälpa människor. Det är det som är grunden i ett socialt projekt.

– I slutändan, om man gör saker med hjärtat, så kan det också bli marknadsföring som berör.

– Men man kan inte börja med att tänka vad det ska ge i marknadsföring, om man hjälper till så får man också tillbaka tänker jag, avslutar Patrik.

Annons

Holmbergs i Malmö får ny ägare

Mer information om affären och företagen finns här: ServicePoint köper Holmbergs

Pressmeddelande 2011-01-21

Holmbergs i Malmö har precis lagt sitt bästa år någonsin bakom sig. Med en omsättning på ca 125 miljoner är 2010 företagets mest framgångsrika år. För att kunna driva verksamheten vidare i samma goda anda och för att kunna expandera ytterligare, både nationellt och internationellt, är en försäljning av företaget ett naturligt och klokt steg.

Ny ägare till Holmbergs i Malmö AB är Service Point Solutions, S.A., ett internationellt börsnoterat företag, med huvudkontor i Barcelona, Spanien. Service Point Solutions, S.A. har ca 2 400 anställda i nio länder. Verksamheter finns i USA, England, Tyskland, Norge, Belgien, Holland, Frankrike och Spanien. Man ser Skandinavien som en mycket attraktiv tillväxtmarknad. För ca fem år sedan blev man ägare till Allkopi i Norge och vill nu alltså ta nästa steg i en mycket kraftig nordisk expansion.

Ägarbytet innebär att Jimmie Holmberg behåller sin position som Holmbergs VD och att han kommer att få en chef samt att ekonomiavdelningen kommer att rapportera till ett huvudkontor. I övrigt ser vi inga förändringar i det dagliga arbetet för de allra flesta av oss. Men vi kommer självklart att ha krav på oss att växa och utveckla affärer med befintliga och nya kunder.

Vi ser ägarbytet som något oerhört positivt och vi hoppas så klart på fortsatt fina samarbeten med såväl kunder som leverantörer.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Väljpapper.se ska stärka papperets miljövänliga image

Ämnen i artikeln: PapperSkogsindustrierna

Inspiration som ska stärka pappersbaserad kommunikation börjar komma allt mer. Här är en skön film från Skogsindustriernas satsning väljpapper.se.

På webbplatsen, som just nu fokuserar på förpackningar av papper, finns information om forskning inom området men också en del exempel på nya produkter.

”Att gå över till pappersbaserade förpackningar är ett hållbart och långsiktigt val” säger man i filmen.

ARVE Error: need id and provider

Ämnen i artikeln: PapperSkogsindustrierna
redaktionen@branschkoll.se
Annons

JCDecaux stämmer staten för reklamskatten

Ämnen i artikeln: JCDecauxReklamskatt

Enligt JcDecaux, som varje år betalar mellan 15 och 30 miljoner i reklamskatt, så strider skatten mot mot EU-rätten. Nu stämmer man Svenska staten för att försöka snabba på avskaffandeprocessen.

Regeringen har länge sagt att man vill avskaffa skatten och i sin senaste budget skriver man att ”Regeringen anser, liksom tidigare, att den resterande reklamskatten bör avskaffas. Regeringen har dock, till följd av den stora osäkerheten i den ekonomiska utvecklingen, fortsatt att prioritera skatteändringar som på såväl kort som lång sikt stärker sysselsättningen före ytterligare sänkning av reklamskatten”.

Dagens Media upper att JCDecaux i sin stämningsansökan skriver att ”det inte längre finns några skäl till att ta ut reklamskatt”.

Den snedvrider konkurrensen och dessutom är några av av de största annonsmedierna skattefria (tex tv och internet).

Annons

– Vi har ju uppvaktat regeringen sedan 2006. Alla har ju varit överens om att avskaffa skatten men vi har märkt att det inte finns något intresse från regeringen av att ta bort den. Det är en orättvis skatt som slår snett, säger Magnus Heljeberg till Dagens Media.

Fakta om reklamskatten

Reklamskatt ska betalas på annonser och reklam enligt lagen (1972:266) om skatt på annonser och reklam (reklamskattelagen).

Skattesatsen är 8 % utom i fråga om annons i periodisk publikation, där den är 3 %. För annons i annonsblad, katalog eller program tas skatten ut med 8 % även om publikationen är periodisk. Skatten beräknas i princip på ersättningen för den skattepliktiga prestationen.

Läs mer på Skatteverkets webbplats.

Ämnen i artikeln: JCDecauxReklamskatt
redaktionen@branschkoll.se
Annons

18 procent upp i medieinvesteringarna 2010

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sveriges 20 största annonsörer 2010

Ämnen i artikeln: reklaminvestering

Sveriges 20 största annonsörer 2010, enligt Sifo Reklammätningar.

Ämnen i artikeln: reklaminvestering
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fälth & Hässler avvecklar tryckeriet i Värnamo

Ämnen i artikeln: Fälth & Hässler

Fälth & Hässler avvecklar tryckeriet i Värnamo men marknadsföring och försäljning blir kvar på orten. Anders Ekberg, vd och ägare, uppmanar de anställda att söka nya jobb utanför branschen.

Ämnen i artikeln: Fälth & Hässler
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Priset på dagstidningspapper ”rusar”

Ämnen i artikeln: pappersprisTidningspapper

De svenska tidningsförlagen är klara med sina förhandlingar – och prishöjningen ligger mellan tio och tjugo procent.

Ämnen i artikeln: pappersprisTidningspapper
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nyckeltal för Internet 2010

Ämnen i artikeln: InternetMedieutveckling

Internet utvecklas i snabb takt men det är svårt att överblick och förstå vidden av denna utveckling. Lite enklare blir det kanske om man får lite siffror som referenser.

Ämnen i artikeln: InternetMedieutveckling
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Standard för att mäta branschens miljöpåverkan – klar 2012

Ämnen i artikeln: Miljöpåverkan

En arbetsgrupp inom ISO arbetar just nu med ett förslag på hur man ska mäta koldioxidutsläpp för trycksaker.

Ämnen i artikeln: Miljöpåverkan
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Effektiviteten för e-postkampanjer minskar

Ny statistik från Mailermailer visar att effektiviteten före-postkampanjer långsamt minskar. Under 2009 minskade både öppningsgraden och antalet klick från emailkampanjer för tredje året i rad.

redaktionen@branschkoll.se
Annons