Addbrand stöttar idrott och människor – ”det är CSR på riktigt”

Patrik Sjölin är vd på Addbrand.
Patrik Sjölin är vd på Addbrand.

”Det är en sådan otroligt go känsla att verkligen på nära håll få se vad vår sponsring gör”.

Addbrand har alltid har haft ett starkt engagemang för idrott och det lokala samhället kring Bankeryd norr om Jönköping där man har sitt huvudkontor.

När det kommer till arbetet med hållbarhet har man stort fokus på social hållbarhet vilket de senaste åren mynnat ut i ett unikt projekt som spridit sig hela vägen till Nigeria.

– Grunden är att alla vi som driver Addbrand är idrottsmänniskor, och det är ofta där som vi har landat när vi väljer att engagera oss i olika sociala projekt, berättar Patrik Sjölin som idag är vd och delägare i bolaget.

Historien om Addbrand Cup började 2015 när en ung man från Nigeria, som då arbetade som städare på ett gym i Jönköping, kom i kontakt med Addbrand. Han hade flyttat till Sverige för att satsa på fotbollen och kämpade med sitt uppehållstillstånd som förlängdes en månad i taget. 

skyBmedia1800
Addbrand stöttar både en fotbollskola och en turnering i Nigeria.

– Jag träffade Matins på gymmet och han berättade om sitt liv och person, det blev väldigt påtagligt för mig hur olika möjligheter man kan ha, säger Patrik.

När Addbrand behövde förstärkning på sitt lager erbjöd de Matins en anställning och han blev snabbt en uppskattad medarbetare. Och fick en stabilare tillvara för sitt liv i Sverige.

Efter ett tag startade han på egen hand ett välgörenhetsprojekt som gick ut på att hitta sponsorer i Sverige och med dessa starta en fotbollsskola i Nigeria.

Addbrand blev en av de första sponsorerna och bidrog med att hitta träningskläder och annan utrustning via lokala föreningar i Bankeryd. 

– Det har också utvecklats till en utbildningsinsats där Matins utbildar Nigerianska ungdomar om Sverige.

Addbrand Cup föds

Matins Eboka som idag är gift, har två barn, har tagit körkort och är svensk medborgare driver projektet M-Sports med stor framgång. Och efter ett tag så föddes idén om Addbrand Cup, en fotbollsturnering i Nigeria för ungdomar mellan 11 och 16 år. 

Förra året genomfördes första omgången av turneringen med ungefär 150 deltagare. Matins fick ledigt för att resa till Nigeria och arrangera cupen.

– I och med att det blev Addbrand Cup så har det blivit ett större engagemang hos hela personalen och vi har fixat logga och kläder bland annat, berättar Patrik.

Annons

Projektet har gett mycket tillbaka till Addbrand, både känslomässigt och marknadsmässigt. 

– Det är en sådan otroligt go känsla att verkligen på nära håll få se vad vår sponsring gör, menar Patrik som fortsätter. 

– Nu är det en riktigt duktig kille i Nigeria som har varit med i fotbollsskolan från starten som nu faktiskt har varit och provtränat för IFK Värnamo.

Patrik Sjölin berättar att målet är att Addbrand Cup ska fortsätta att arrangeras framöver och just nu pågår förberedelserna för Addbrand Cup 2024 tillsammans med M-Sport. Projektet har verkligen gett mersmak.

– Det är en otroligt tuff resa som Matins har gjort och underbart att få följa varje del av den. Fotbollen har hjälpt honom till Sverige och det vill han ge tillbaka av, och det får vi vara en del av.

Hans historia visar på kraften i att ge och vikten av att göra saker med hjärtat.

– Det bästa med att ge är att man får så mycket tillbaka, säger Patrik.

CSR på riktigt

Sedan projektet med fotbollsskolan och Addbrand Cup startades så har Addbrands syn på den här typen av projekt utvecklats. Även om det från början inte alls var tanken att vara något som skulle vara varumärkesstärkande så har det ändå utvecklats så.

– Det här stärker definitivt Addbrand som varumärke, det var absolut inte tanken från början men det har blivit så, säger Patrik.

När man för en tid sedan publicerade en film om projektet blev responsen större än för något annat man gjort. Det har fått Patrik att fundera vidare på vad och hur man stöttar olika projekt i samhället.

– Vi är väldigt stolta över att ha gjort det här. Det har inneburit att man breddar sina tankar själv, det vi har sponsrat tillbaka i tiden är idrott, men i och med det här projektet så breddas perspektivet av vad ”idrott” faktiskt är och kan betyda.

Man är mer öppna för den här typen av projekt idag och det handlar mycket om människan i projekt och hur man kan hjälpa människor. Det är det som är grunden i ett socialt projekt.

– I slutändan, om man gör saker med hjärtat, så kan det också bli marknadsföring som berör.

– Men man kan inte börja med att tänka vad det ska ge i marknadsföring, om man hjälper till så får man också tillbaka tänker jag, avslutar Patrik.

Annons

Sänk kostnaden för osorterade postsändningar

Ämnen i artikeln: Distribution
Ämnen i artikeln: Distribution
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ica stärker förädlingstrenden

Att trycksaker förädlas mer och mer med syfte att synas bättre hos mottagaren har vi sett under de senaste åren. När en av Sveriges största reklamköpare, Ica, nu hakar på denna trend kommer den att accelererar ytterligare.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nya trycksaksmomsen berör också branschens kunder

Ämnen i artikeln: Graphic Procédé
Ämnen i artikeln: Graphic Procédé
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Grafisk bransch försiktig när konjunkturen fortsätter uppåt

Ämnen i artikeln: Konjunkturläget

Konfidensindikatorn för näringslivet steg sju enheter mellan tredje och fjärde kvartalet 2010. Indikatorvärdet ligger därmed på sin högsta nivå någonsin. Samtliga sektorer i näringslivet bidrog positivt till höjningen. Den grafiska branschen hade en tillfällig

Ämnen i artikeln: Konjunkturläget
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tryckeri på hjul möter kunden i vardagen

Ämnen i artikeln: innovation

Det här är grafiskt företagande på ett helt nytt sätt. En dröm för två rastlösa killar i den här reklamfilmen – men om man funderar på vad de egentligen gör så blir det intressant. Att möta kunden i vardagen på det här sättet – med extremt lite motstånd från kunden – sälja, skapa och producera kommunikation på plats är fantastiskt.

Hur skapar man samma effekt men med dagens strukturer? Inspireras av filmen från Océ.

ARVE Error: need id and provider

Ämnen i artikeln: innovation
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Falsa trycksaken för högre effekt

Ämnen i artikeln: effektFalsaideasforprint

En kul idé till hur man kan falsa en trycksak för att uppnå en skön effekt som får den att ”sticka ut” mer. Titta på filmen:

ARVE Error: need id and provider

Ämnen i artikeln: effektFalsaideasforprint
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Prinfos kundtidning om sociala medier

Ämnen i artikeln: Prinfo

Prinfo-kedjan ger ut en kundtindning ett par gånger varje år och sitt senaste nummer ägnar man helt åt sociala medier. Om du på ett enkelt sätt vill lära dig mer om Facebook och Twitter är detta en utmärkt start. Missa inte ”kom-igång-guiden” på sidan 12.

Tidningen finns tillgänglig på Issuu och läses med fördel på en Ipad.

Skärmavbild 2011 01 27 kl. 21.45.16

Prinfos kom-igång-guide till sociala medier

Om Prinfo (från prinfo.se)

Prinfo Communication Group är Nordens största kommunikationskedja och består av reklam-, produktionsbyråer och tryckerier. Vi finns på 47 platser i Norge, Sverige och Lettland samt är representerade i Danmark av vår systerorganisation Prinfo Denmark.

Ämnen i artikeln: Prinfo
redaktionen@branschkoll.se
Annons

ScandBook får tillbaka 29,5 miljoner

Ämnen i artikeln: Graphic ProcédéScandbook

ScandBook har beviljas sänkning av tidigare redovisad utgående moms avseende år 2004 med 29,5 miljoner. Man uppger i ett pressmeddelande att man under 2011 kommer att begära ändring av momsdeklarationer för åren 2005-2007. Ytterligare 75 till 80 miljoner kan då bli aktuellt att få tillbaka.

Ämnen i artikeln: Graphic ProcédéScandbook
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fälth & Hässler och Elanders samordnar sina verksamheter

Ämnen i artikeln: ElandersFälth & Hässler

Pressmeddelande 2011-01-24

Fälth & Hässler och Elanders går nu i spetsen för den i branschen nödvändiga konsolideringen och samordnar sina verksamheter för att skapa en gemensam styrka i segmentet illustrerade böcker och kataloger. Fälth & Hässler omsätter idag ca 100 MSEK och är ett av Sveriges ledande grafiska företag inom segmentet kvalificerade illustrerade böcker och kataloger.
Under de senaste tre åren har den grafiska marknaden i Sverige krympt samtidigt som produktionskapaciteten ökat, vilket har lett till att stora delar av den svenska maskinparken idag inte utnyttjas effektivt och att det inte finns tillräckligt med arbete för att skapa lönsamma och starka företag.

Som ett led i samordningen kommer delar av verksamheten i Fälth & Hässler att ombildas till ett försäljningsbolag ägt av Elanders där delar av nuvarande sälj, produktionsledning och prepress i Värnamo kommer att ingå.
All övrig produktion kommer att under en 6-månadersperiod integreras med Elanders produktionsenheter i Mölnlycke och Falköping. Målet är att skapa en slagkraftig leverantör på den svenska marknaden som arbetar för förlagen. Fälth & Hässler kommer på den svenska förlagsmarknaden även att representera Elanders produktionsenheter i Östeuropa och Kina.

För dig som kund betyder detta att vi säkerställer att det finns en framtida stark hemmaaktör på förlagsmarknaden för kvalificerad bokproduktion med fortsatt spetskompetens inom extremkompenserad repro på obestruket papper, triplex, high densityproduktion samt att vi förstärker vårt erbjudande med allt som dagens Elanders kan, vilket innefattar databashantering, logistiklösningar, redaktionell kompetens, förpackningar mm.

Anders Ekberg i Fälth & Hässler kommer att tillsammans med bland andra Tomas Ek, Helena Fagerström och andra mer eller mindre kända ansikten att fortsätta sitt arbete med gamla och nya ordrar men i framtiden i Elanders regi.

För mer information kontakta
Jonas Brännerud, VD, Elanders Sverige AB, 0730-301 808
Anders Ekberg, VD, Fälth & Hässler AB, 070-593 73 65

Ämnen i artikeln: ElandersFälth & Hässler
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Service Point köper Holmbergs

Ämnen i artikeln: HolmbergsServicePoint

Den internationella koncernen Service Point Solutions har köpte Holmbergs i Malmö. Här kommer en första sammanfattning av den information som finns kring affären.

Ämnen i artikeln: HolmbergsServicePoint
redaktionen@branschkoll.se
Annons