Addbrand stöttar idrott och människor – ”det är CSR på riktigt”

Patrik Sjölin är vd på Addbrand.
Patrik Sjölin är vd på Addbrand.

”Det är en sådan otroligt go känsla att verkligen på nära håll få se vad vår sponsring gör”.

Addbrand har alltid har haft ett starkt engagemang för idrott och det lokala samhället kring Bankeryd norr om Jönköping där man har sitt huvudkontor.

När det kommer till arbetet med hållbarhet har man stort fokus på social hållbarhet vilket de senaste åren mynnat ut i ett unikt projekt som spridit sig hela vägen till Nigeria.

– Grunden är att alla vi som driver Addbrand är idrottsmänniskor, och det är ofta där som vi har landat när vi väljer att engagera oss i olika sociala projekt, berättar Patrik Sjölin som idag är vd och delägare i bolaget.

Historien om Addbrand Cup började 2015 när en ung man från Nigeria, som då arbetade som städare på ett gym i Jönköping, kom i kontakt med Addbrand. Han hade flyttat till Sverige för att satsa på fotbollen och kämpade med sitt uppehållstillstånd som förlängdes en månad i taget. 

skyBmedia1800
Addbrand stöttar både en fotbollskola och en turnering i Nigeria.

– Jag träffade Matins på gymmet och han berättade om sitt liv och person, det blev väldigt påtagligt för mig hur olika möjligheter man kan ha, säger Patrik.

När Addbrand behövde förstärkning på sitt lager erbjöd de Matins en anställning och han blev snabbt en uppskattad medarbetare. Och fick en stabilare tillvara för sitt liv i Sverige.

Efter ett tag startade han på egen hand ett välgörenhetsprojekt som gick ut på att hitta sponsorer i Sverige och med dessa starta en fotbollsskola i Nigeria.

Addbrand blev en av de första sponsorerna och bidrog med att hitta träningskläder och annan utrustning via lokala föreningar i Bankeryd. 

– Det har också utvecklats till en utbildningsinsats där Matins utbildar Nigerianska ungdomar om Sverige.

Addbrand Cup föds

Matins Eboka som idag är gift, har två barn, har tagit körkort och är svensk medborgare driver projektet M-Sports med stor framgång. Och efter ett tag så föddes idén om Addbrand Cup, en fotbollsturnering i Nigeria för ungdomar mellan 11 och 16 år. 

Förra året genomfördes första omgången av turneringen med ungefär 150 deltagare. Matins fick ledigt för att resa till Nigeria och arrangera cupen.

– I och med att det blev Addbrand Cup så har det blivit ett större engagemang hos hela personalen och vi har fixat logga och kläder bland annat, berättar Patrik.

Annons

Projektet har gett mycket tillbaka till Addbrand, både känslomässigt och marknadsmässigt. 

– Det är en sådan otroligt go känsla att verkligen på nära håll få se vad vår sponsring gör, menar Patrik som fortsätter. 

– Nu är det en riktigt duktig kille i Nigeria som har varit med i fotbollsskolan från starten som nu faktiskt har varit och provtränat för IFK Värnamo.

Patrik Sjölin berättar att målet är att Addbrand Cup ska fortsätta att arrangeras framöver och just nu pågår förberedelserna för Addbrand Cup 2024 tillsammans med M-Sport. Projektet har verkligen gett mersmak.

– Det är en otroligt tuff resa som Matins har gjort och underbart att få följa varje del av den. Fotbollen har hjälpt honom till Sverige och det vill han ge tillbaka av, och det får vi vara en del av.

Hans historia visar på kraften i att ge och vikten av att göra saker med hjärtat.

– Det bästa med att ge är att man får så mycket tillbaka, säger Patrik.

CSR på riktigt

Sedan projektet med fotbollsskolan och Addbrand Cup startades så har Addbrands syn på den här typen av projekt utvecklats. Även om det från början inte alls var tanken att vara något som skulle vara varumärkesstärkande så har det ändå utvecklats så.

– Det här stärker definitivt Addbrand som varumärke, det var absolut inte tanken från början men det har blivit så, säger Patrik.

När man för en tid sedan publicerade en film om projektet blev responsen större än för något annat man gjort. Det har fått Patrik att fundera vidare på vad och hur man stöttar olika projekt i samhället.

– Vi är väldigt stolta över att ha gjort det här. Det har inneburit att man breddar sina tankar själv, det vi har sponsrat tillbaka i tiden är idrott, men i och med det här projektet så breddas perspektivet av vad ”idrott” faktiskt är och kan betyda.

Man är mer öppna för den här typen av projekt idag och det handlar mycket om människan i projekt och hur man kan hjälpa människor. Det är det som är grunden i ett socialt projekt.

– I slutändan, om man gör saker med hjärtat, så kan det också bli marknadsföring som berör.

– Men man kan inte börja med att tänka vad det ska ge i marknadsföring, om man hjälper till så får man också tillbaka tänker jag, avslutar Patrik.

Annons

Danskt tryckeri växer på ny adress efter förpackningsförvärv

Kollage

✔️Dubblar tryckkapaciteten med ny offsetpress – ”en gamechanger” ✔️Produktion av förpackningar blir nytt affärsområde ✔️Allt kan göras inhouse

redaktionen@branschkoll.se
Annons

VVS-leverantör byter alla förpackningar – ska bara använda kartong och papper

Hansgrohe Group GreenPackaging 1800

Enbart kartonger och pappersdelar som är 100 procent återvinningsbara ska användas.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Holmen: Lägre papperspriser drog ner resultatet första halvåret

henrik sjoelund
Ämnen i artikeln: Holmen

Så här utvecklades marknaden för papper och kartong under andra kvartalet.

Ämnen i artikeln: Holmen
redaktionen@branschkoll.se
Annons

VPK rapporterar minskad omsättning men fortsatta investeringar 2023

Ämnen i artikeln: VPKWellpapp

✔️Så gick det för den svenska verksamheten ✔️Lönsamheten förbättrades kraftigt ✔️Lösningar i wellpapp

Ämnen i artikeln: VPKWellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stora Enso investerar i förpackningsproduktion i Polen

well stora enso 1800
Ämnen i artikeln: Stora EnsoWellpapp

Bland annat byggs en ny wellpapp-linje upp.

Ämnen i artikeln: Stora EnsoWellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Köper två pappersbruk och två wellanläggningar i Polen

Schumacher Packaging Werk Wroclaw
Ämnen i artikeln: Wellpapp

Växer sig allt större genom att expandera till Europas sjätte största ekonomi.

Ämnen i artikeln: Wellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Snabbväxande etikettföretag siktar mot 90 miljoner kronor i år

Etikett
Ämnen i artikeln: Etikett

Startup-bolaget har tagit in flera etikettmaskiner till anläggningen i Norden från storkoncernen man har i ryggen.

Ämnen i artikeln: Etikett
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Holmens bruk i Iggesund minskade koldioxidutsläppen med 25 procent

Holmen BPP 0323 Braviken Aug 2023 467 1800
Ämnen i artikeln: HolmenIggesund

Holmens bruk i Iggesund, Sverige, har framgångsrikt minskat sina fossila koldioxidutsläpp med nästan 25 procent från 2022 till 2023.

Ämnen i artikeln: HolmenIggesund
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svenska dryckesförpackningars klimatavtryck

Dryck klimat
Ämnen i artikeln: Återvinning

Här är de förpackningar med lägst CO2-avtryck per liter dryck. Engångsglas ger överlägset högst utsläpp.

Ämnen i artikeln: Återvinning
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu ska hundra procent av presentpapperet vara närproducerat

Pappersfabriken 8 kopiera

Lagerhaus svenska tryckerileverantör av presentpapper växer stabilt. Förra året investerade man stort i ny tryckpress.

redaktionen@branschkoll.se
Annons