Kritiken mot Mediebyråbarometern är överdriven – man har ju bara upptäckt att dr fungerar

Enligt senaste utgåvan av de svenska mediebyråernas statistik – Mediebyråbarometern – ökade dr med 44 procent, mest av alla kategorier, under 2011. Kritiker anser nu att man inte tillräckligt tydligt anger att ökningen endast gäller för mediebyråernas egna inköp och inte för mediet som helhet.

Kritiken är överdriven och jag tror att de som ger kritiken också vet detta. Istället gör man det för att få publicitet. Kanske tänker man att det ser bra och handlingskraftigt ut att kritisera och utmana?

Det är inte första gången som kritik riktas mot siffrorna. Redan 2010 sa IRMs vd Magnus Anshelm till Dagens Media att ”Mediebyråbarometern är missvisande”. Uttalandet beskrevs överdrivet av Dagens Media som en ”attack” mot Sveriges Mediebyråers mätningar.

– Mediebyråbarometerns månadsindex täcker mindre än 20 procent av dr-marknaden. Deras mätningar för dr är direkt missvisande, sa Magnus Anshelm till Dagens Media i oktober 2010.

Och nu kommer samma kritik igen. ”Mediebyråbarometern blir missvisande” säger Svensk Direktreklams marknadenschef Göran Kontin till Resumé. I artikeln konstateras att ökningen för dr som helhet inte alls är 44 procent utan snarare en till två procent.

– Den gängse uppfattningen är att cirka 30 procent av investeringarna inom direktreklam går via mediebyråer, sa Göran Kontin till Resumé i januari 2012.

I varje pressmeddelande som kommer från Sveriges Mediebyråer står det klart och tydligt under rubriken ”Metod” att:

”Sveriges Mediebyråer sammanställer varje månad, med start i augusti 2006, hur mycket pengar som investerats i media via medlemsföretagen.”

Dessutom står det i den inledande meningen att utvecklingen gäller ”… enligt Sveriges Mediebyråers medlemmar”. Detta hade kanske kunnat varit tydligare, så som det var just den här gången (januari 2012), och stått ”Medieinvesteringarna, via Sveriges Mediebyråers medlemmar, låg …”.

Helt ärligt så förstår jag varför Staffan Slörner, Sveriges Mediebyråers vd, inte svarar när Resumé ringer för att få en kommentar på kritiken. Han har redan svarat och även han vet att kritikerna bara vill synas i någon av branschens tidningar.

Jag anser att Resumé, Dagens Media och andra som skriver om statistik kopplat till medieutvecklingen har ett ansvar att tydligt förklara de siffror som används. Men det är naturligtvis lockande att påstå att till exempel dr växer kraftigt snarare än att det bara sker en ompositionering av hur pengarna flödar mellan olika aktörer.

Varför ökar då DR så mycket hos mediebyråerna?

Det finns flera anledningar och några har berörts av bland annat Dagens Media.

Annons

En är att Posten under de senaste åren vidtagit åtgärder med syfte att få mediebyråerna att öka sina investeringar i dr.

2010 tog man fram ett nytt mediebyråavtal som ger mediebyråerna en kickback på 2-4 procent. Samtidigt inledde man en offensiv där man, enligt en artikel i Dagens Media, har hela sex säljare som dedikerat jobbar med att få mediebyråerna att ta in direktreklam i sin mediemix.

Dessa saker har gett resultat som nu visar sig i mätningarna från Sveriges Mediebyråer.

Sedan kan det ju faktiskt vara så att mediebyråerna, och deras kunder, upptäcker mer och mer att dr faktiskt fungerar.

/Ola Karlsson
Grundare av Branschkoll – omvärldsbevakning för alla som jobbar i trycksakens värdekedja

Annons

Danskt tryckeri växer på ny adress efter förpackningsförvärv

Kollage

✔️Dubblar tryckkapaciteten med ny offsetpress – ”en gamechanger” ✔️Produktion av förpackningar blir nytt affärsområde ✔️Allt kan göras inhouse

redaktionen@branschkoll.se
Annons

VVS-leverantör byter alla förpackningar – ska bara använda kartong och papper

Hansgrohe Group GreenPackaging 1800

Enbart kartonger och pappersdelar som är 100 procent återvinningsbara ska användas.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Holmen: Lägre papperspriser drog ner resultatet första halvåret

henrik sjoelund
Ämnen i artikeln: Holmen

Så här utvecklades marknaden för papper och kartong under andra kvartalet.

Ämnen i artikeln: Holmen
redaktionen@branschkoll.se
Annons

VPK rapporterar minskad omsättning men fortsatta investeringar 2023

Ämnen i artikeln: VPKWellpapp

✔️Så gick det för den svenska verksamheten ✔️Lönsamheten förbättrades kraftigt ✔️Lösningar i wellpapp

Ämnen i artikeln: VPKWellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stora Enso investerar i förpackningsproduktion i Polen

well stora enso 1800
Ämnen i artikeln: Stora EnsoWellpapp

Bland annat byggs en ny wellpapp-linje upp.

Ämnen i artikeln: Stora EnsoWellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Köper två pappersbruk och två wellanläggningar i Polen

Schumacher Packaging Werk Wroclaw
Ämnen i artikeln: Wellpapp

Växer sig allt större genom att expandera till Europas sjätte största ekonomi.

Ämnen i artikeln: Wellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Snabbväxande etikettföretag siktar mot 90 miljoner kronor i år

Etikett
Ämnen i artikeln: Etikett

Startup-bolaget har tagit in flera etikettmaskiner till anläggningen i Norden från storkoncernen man har i ryggen.

Ämnen i artikeln: Etikett
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Holmens bruk i Iggesund minskade koldioxidutsläppen med 25 procent

Holmen BPP 0323 Braviken Aug 2023 467 1800
Ämnen i artikeln: HolmenIggesund

Holmens bruk i Iggesund, Sverige, har framgångsrikt minskat sina fossila koldioxidutsläpp med nästan 25 procent från 2022 till 2023.

Ämnen i artikeln: HolmenIggesund
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svenska dryckesförpackningars klimatavtryck

Dryck klimat
Ämnen i artikeln: Återvinning

Här är de förpackningar med lägst CO2-avtryck per liter dryck. Engångsglas ger överlägset högst utsläpp.

Ämnen i artikeln: Återvinning
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu ska hundra procent av presentpapperet vara närproducerat

Pappersfabriken 8 kopiera

Lagerhaus svenska tryckerileverantör av presentpapper växer stabilt. Förra året investerade man stort i ny tryckpress.

redaktionen@branschkoll.se
Annons